Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-04-15, 22:37
Medlem
Vid ansökan om bostadsbidrag beräknar Försäkringskassan alltid ut en ”bidragsgrundande inkomst” som de använder för att avgöra bidragets storlek. Alla inkomster från 1 januari till 31 december räknas och det är inkomsterna före skatt som gäller.

När det gäller inkomstdeklarationen finns det tre olika inkomstslag: inkomst av tjänst, inkomst av kapital och inkomst av näringsverksamhet. Då jag antar att du inte har bedrivit någon näringsverksamhet som lämnar vi detta inkomstslag därhän.

Vid bidragsansökan behandlar Försäkringskassan inkomster i de olika inkomstslagen enligt följande. Jag har hämtat uppgifterna direkt från Försäkringskassans hemsida.

Inkomst av tjänst
Det som redovisas under tjänst är en bidragsgrundande inkomst. Det gäller exempelvis lön inklusive skattepliktiga förmåner, föräldrapenning, vårdbidrag, sjukpenning, sjukersättning, aktivitetsersättning och pension. Avdrag för kostnader får göras på samma sätt som i deklarationen. Allmänna avdrag som avdrag för pensionsförsäkring minskar inte den bidragsgrundande inkomsten.

Om vi antar att du fått 85 000 kr i lön samt fått avdrag i deklaration för resor till och från arbetet med 6 000 kr så beräknar Försäkringskassan din bidragsgrundande inkomst när det gäller tjänst till 79 000 kr (85 000 – 6 000).

Inkomst av kapital

Som bidragsgrundande inkomst räknas till exempel ränta på bankkonton och obligationer, utdelning på aktier och fondandelar samt kapitalvinster. Kapitalvinst uppkommer vid försäljning av värdepapper, en fastighet eller en bostadsrätt.

Avdrag för kostnader får inte göras på samma sätt som i inkomstdeklarationen. Man får exempelvis inte avdrag för räntekostnader. Däremot tas hänsyn till kapitalförlust som kvittats mot kapitalvinst.

I Socialförsäkringsbalken (2010:110), 97 kap. 5 §, finns lagtexten som reglerar hur den bidragsgrundande inkomsten beräknas för inkomst av kapital. I nämnda lagrum står det som jag skrev i mitt första inlägg att överskott i inkomstslaget kapital ska ökas med gjorda avdrag i inkomstslaget dock inte med avdrag för kapitalförluster till den del de motsvarar redovisade kapitalvinster.

Nedan följer några exempel på hur Försäkringskassan beräknar den bidragsgrundande inkomsten när det gäller kapital.

Ex 1) Om du fått 55 000 kr i ränteinkomster och haft 53 000 kr i ränteutgifter ett år blir ditt överskott av kapital i inkomstdeklarationen 2 000 kr.
Din bidragsgrundande inkomst enligt Försäkringskassan blir 55 000 kr (2 000 kr ökat med gjort avdrag för ränteutgifter på 53 000 kr)

Ex 2) Om du fått en aktievinst på 55 000 kr och gjort en aktieförlust samma år på 53 000 kr blir ditt överskott av kapital i inkomstdeklaration 2 000 kr.
Din bidragsgrundande inkomst enligt Försäkringskassan blir 2 000 kr och inte 55 000 kr som i exempel 1 ovan eftersom aktieförlusten på 53 000 kr räknas som en kapitalförlust. Överskott av kapital ökas inte med avdrag för kapitalförluster till den del de motsvarar redovisade kapitalvinster.

Ex 3) Om du fått en aktievinst på 55 000 kr och gjort en aktieförlust samma år på 70 000 kr
får du ett underskott av kapital i inkomstdeklarationen på 15 000 kr. Ditt överskott av kapital är således 0 kr.
Din bidragsgrundande inkomst enligt Försäkringskassan blir 0 kr. Du kan således inte utnyttja underskottet på 15 000 till att minska din bidragsgrundande inkomst eftersom du enbart kan utnyttja avdrag för kapitalförluster till den del de motsvarar redovisade kapitalvinster.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Och nu till ditt fall, där du under aktuellt år gjort CFD-vinster på 55 000 kr och fått CFD-förluster på 53 000 kr. I likhet med aktievinster och förluster är CFD-vinster och förluster att betrakta som kapitalvinster respektive kapitalförluster. Det saknar därför betydelse om det är aktier eller CFDer du handlat med när Försäkringskassan skall beräkna din bidragsgrundande inkomst
I likhet med exempel 2 blir ditt överskott av kapital i inkomstdeklaration 2 000 kr.
Din bidragsgrundande inkomst blir också, enligt gällande regler, samma som i exempel 2, dvs 2 000 kr. Ditt överskott av kapital skall inte ökas med avdraget för gjord kapitalförlust (53 000 kr).

Försäkringskassan har i ditt fall hämtat uppgifter från Skatteverket och då fått uppgifter om att du haft ”ränteutgifter mm” på 53 000 kr. Försäkringskassan tolkar detta som att du haft ränteuppgifter på 53 000 kr och därför beräknat din bidragsgrundande kapitalinkomst som i exempel 1 till 55 000 kr (Överskott av kapital 2 000 kr + 53 000 kr). Felet är att Försäkringskassan inte är medveten om att begreppet ”ränteutgifter mm” är en förkortad version av den verkliga texten som lyder ”Ränteuppgifter m.m. Förlust enligt bilaga K4 avsnitt C m.m.”.

Försäkringskassan har som jag ser det inte prövat dina invändningar över huvudtaget och det är allvarligt. Nu vet jag inte hur du formulerade dessa invändningar. Om du bl a hänvisat till att din taxerad inkomst i deklarationen är felaktig har du kanske till viss mån vilselett Försäkringskassan. Uppgifterna i din deklaration är nog så riktiga som de kan vara utan problemet ligger helt och fullt hos Försäkringskassan och deras beräkning av den bidragsgrundande kapitalinkomsten.

Nu är det bara att överklaga Försäkringskassans beslut där du med utgångspunkt av mitt första inlägg formulerar din överklagandeskrivelse. Förtydiga gärna med en exakt uppgift hur stor din bidragsgrundande kapitalinkomst skall vara (som jag ovan beräknat till 2000 kr).
Jag är helt säker på att Förvaltningsrätten kommer att pröva din överklagan på ett korrekt och sakligt sätt och att du får rätt till slut.
Citera
2014-04-16, 18:00
Medlem
Tack för det utförliga svaret!

Ja det är nog som du säger att de inte kikat på det jag skickade in ö.h.t. Tycker jag formulerade det jag skickade in på sätt som är omöjligt att misstolka Skickade även med slutskattebeskedet som tidigare nämt där det står klart och tydligt att jag endast haft 2000kr i vinst.

Tråkigt att behöva skicka in samma papper igen bara!
Citera
2014-04-16, 18:20
Medlem
Nu har jag pratat med dem igen. De hade fått papprena men inte tagit hänsyn till dem då de endast gör det vid en överklagan. Så de ska skicka tillbaka mina papper så jag kan skicka TILLBAKA de tillsammans med en överklagan.....

Dessutom måste jag betala in dessa pengar trots att jag kommer överklaga.
Citera
2014-04-17, 08:47
Medlem
Tycker att du vid dina kontakter med Försäkringskassan fått mycket tveksamma svar ifrån dem.
Jag undrar därför om det är en och samma person som du hela tiden varit i kontakt med hos FK? Och är den eventuellt enda personen den som handlagt ditt ärende?

Du skriver att du måste betala in pengarna trots din överklagan. I vilken beloppsmässig storleksordning handlar återbetalningskravet om?

Jag återkommer med lite funderingar mht till dina svar.
Citera
2014-04-18, 08:53
Medlem
Nu har jag inte riktigt orka sätta mig att läsa vägledningarna, men är det inte så att man enbart tar med kapitalvinster, och inte drar av kapitalförluster, att bestämmelserna är så vid bostadsbidrag? Jag har för mig att det är så på 2 av 3 av följande : antingen betalning av underhållsstöd, CSN eller bostadsbidrag..

Dvs: kapitalvinst 55000 - kapitalförlust 53000 = 2000 i faktiskt kapitalvinst, men eftersom enbart vinsterna räknas i (om det nu är bostadsbidrag) bostadsbidragsberäkningen så får man med 55000 i vinstrutan.
Citera
2014-04-26, 20:52
Medlem
Det är 12.400kr.

Jag tjänade 50k från mitt sommarjobb och 2k på min CFD handel vilket gör mig berättigad till fullt bostadsbidrag.

De har endast sett till mina vinster vilket gör att min inkomst ser ut att vara strax över 100k vilket gör att jag inte är berättigad till något bidrag öht.

Det är också olika personer jag varit i kontakt med på FK... man får ingen personlig handläggare i dehär frågorna.

bidragsgrundande inkomsten ska vara kapitalöverskottet och inte endast kapitalvinsten
Citera
2014-04-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskas
Det är 12.400kr.

Jag tjänade 50k från mitt sommarjobb och 2k på min CFD handel vilket gör mig berättigad till fullt bostadsbidrag.

De har endast sett till mina vinster vilket gör att min inkomst ser ut att vara strax över 100k vilket gör att jag inte är berättigad till något bidrag öht.

Det är också olika personer jag varit i kontakt med på FK... man får ingen personlig handläggare i dehär frågorna.

bidragsgrundande inkomsten ska vara kapitalöverskottet och inte endast kapitalvinsten

Redan dina 50k från sommarjobb gör att du inte är berättigad till fullt bostadsbidrag.

http://gate1.forsakringskassan.se/bob/sjalvbetjaning/pbbp/familjUppgifterIn.do‎

Beror såklart lite på boyta och hyra. Men för att få fullt bostadsbidrag bör man generallt max dra in någon tusenlapp i månaden.

Vet många studenter som blir av med bostadsbidraget bara av att jobba helger på nationer.
Senast redigerad av Sotashi 2014-04-26 kl. 21:03.
Citera
2014-04-27, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Nu har jag inte riktigt orka sätta mig att läsa vägledningarna, men är det inte så att man enbart tar med kapitalvinster, och inte drar av kapitalförluster, att bestämmelserna är så vid bostadsbidrag? Jag har för mig att det är så på 2 av 3 av följande : antingen betalning av underhållsstöd, CSN eller bostadsbidrag..

Dvs: kapitalvinst 55000 - kapitalförlust 53000 = 2000 i faktiskt kapitalvinst, men eftersom enbart vinsterna räknas i (om det nu är bostadsbidrag) bostadsbidragsberäkningen så får man med 55000 i vinstrutan.
CSN = Fel
Bostadsbidrag = Fel

Om du studerar Studiestödslagen (1999:1395) respektive Socialförsäkringsbalken (2010:110) finner du de rätta svaren.
Citera
2014-04-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskas
Nu har jag pratat med dem igen. De hade fått papprena men inte tagit hänsyn till dem då de endast gör det vid en överklagan. Så de ska skicka tillbaka mina papper så jag kan skicka TILLBAKA de tillsammans med en överklagan.....

Dessutom måste jag betala in dessa pengar trots att jag kommer överklaga.
Då Försäkringskassan inte beaktat dina inskickade synpunkter när de fattade sitt beslut om återkrav har de brustit vad gäller tillämpningen av den så kallade kommunikationsprincipen som finns reglerad i 17 § Förvaltningslagen (FL), se länk.
http://www.notisum.se/pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19860223.htm

17 § FL : ”Ett ärende får inte avgöras utan att den som är sökande, klagande eller annan part har underrättats om en uppgift som har tillförts ärendet genom någon annan än honom eller henne själv och han eller hon har fått tillfälle att yttra sig över den, om ärendet avser myndighetsutövning mot någon enskild”.

Kommunikationsprincipen är en garanti för att den enskilde ska få möjlighet att framföra sina synpunkter och ta tillvara sin rätt.

Att FK ignorerar din skrivelse som du enligt Förvaltningslagen har rätt att inkomma med är mycket graverande och att de sedan skall skicka tillbaka dina papper gör det än mer graverande. Och att du sedan är tvungen att betala in pengar pga av ett beslut som du inte fått möjligheten att påverka, genom att inkomna synpunkter negligerats, säger bara hur orimligt det hela är. Vidare borde FK upplyst dig om att det i vissa lägen finns möjligheter att få anstånd med ett återbetalningskrav.

Jag råder dig att kontakta någon ansvarig chef hos FK för att med denne diskutera dessa mycket allvarliga brister i handläggningen av ditt ärende. Nämn också att du kan komma överväga att anmäla hela handläggningen till Justitieombudsmannen (JO) och kräv att FK gör en ny förutsättningslös utredning av ditt ärende.

Oavsett vad som händer vid din eventuella ytterligare kontakt med FK så får du inte glömma att skicka in din överklagan i rätt tid. Det räcker med en dags försening för att din överklagan kan avvisas som försent inkommen.
Citera
2014-05-15, 17:58
Medlem
Okej nu vart det inskickat. Hade nästan glömt bort det så fick skriva ihop ett snabbt brev som jag kunde posta innan 18:

"Överklagan av beslut om slutgiltligt bostadsbidrag inkomståret 2012

Olle olsson xxxxxx-xxxx.
Bblablalaa 10 99941 Olleborg
Tele: xxxx-xxxxxx

Jag anser att Försäkringskassans beslut är felaktigt eftersom försäkringskassan har beräknat min bidragsgrundande inkomst felaktigt.

Texten i inkomstdeklarationen i ruta 50(7.2) lyder ”Ränteinkomster, utdelningar m.m. Vinst enligt enligt bilaga K4 avsnitt C m-m.” Detta visar på att det som redovisas i denna ruta likaväl kan vara kapitalinkomster som ränteinkomster eller både delarna.

Texten i inkomstdeklarationen i ruta 53(8.1) lyder ”Ränteutgifter m.m. Förlust enligt bilaga K4 avsnitt C m.m.” Detta visar på att det som redovisas i denna ruta likaväl kan vara kapitalförluster som ränteutgifter eller både delarna.

Mina inkomster i ruta 50(7.2) på 55608kr är ifrån CFD-handel vilket är att betrakta som kapitalinkomster och mina förluster i ruta 53(8.1) på 53014kr är ifrån samma CFD-handel vilket är att betrakta som kapitalförluster.

Enligt Socialförsäkringsbalken (2010:110), 97 kap. 5§ står det att överskott i inkomstslaget kapital ska ökas med gjorda avdrag i inkomstslaget dock inte med avdrag för kapitalförluster till den del de motsvarar redovisade kapitalvinster.

Då CFD-handel ska behandlas på samma sätt som aktie-handel så ska mina försluster kvittas mot mina vinster vilket ger ett överskott på 2802kr och inte 55816kr. Se medskickat slutskattebesked.
Min slutgiltliga bidragsgrundande inkomst bör ändras till 52077kr ifrån 105091kr

Bifogar även utdrag ifrån min handel som skett på CMC-markets."

Hoppas jag inte glömt något!
Citera
2014-05-15, 18:35
Medlem
Ser ut att sammanfatta det du berättat tidigare. Hoppas du fick in det innan 2 månader passerat bara
Citera
2018-04-30, 12:58
Medlem
Jag har hamnat i exakt samma sits. Ska betala tillbaka bostadsbidraget p.g.a. att försäkringskassan inte tagit hänsyn till förluster från CFD-handel i sitt beslut.

Hur gick det för dig i slutändan? Fick du tilbaka pengarna från försäkringskassan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in