• 1
  • 2
2014-02-25, 18:13
Medlem
Under 2012 så handlade jag en massa med CFDer på cmc-market, främst guld och silver.
Sammalagda "vinsterna" jag gjorde över året blev 55000 och "förlusterna" 53000, så 2000 i vinst.
De är deklarerade under avnitt 50, ränteinkomster m.m. och avsnitt 53, ränteförluster m.m.

Då försäkringskassan kollar på uppgifterna så ser de endast att jag gjort 55000kr i "ränte"-vinster och baserar mitt bidrag på detta. De tar inte hänsyn till avdragen. Detta vill säga att jag tjänat alldeles för mycket och de vill att jag betalar tillbaka hela bidraget.

Hur förklarar jag för försäkringskassan att jag inte gjort en vinst på 55000? De säger att skatteverket måste ändra deklarationen på något sätt för att de ska ändra sitt beslut och Skatteverket säger att allt är i sin ordning och att försäkringskassan är efterblivna.

Kan man kanske be om en slutskattesedel eller liknande och skicka den direkt till försäkringskassan? Där lär det inte stå att jag gjort 55k i vinst...

Tacksam för all input -.-
Citera
2014-02-25, 21:47
Medlem
Ditt problem är, om jag tolkar det hela rätt, att Försäkringskassan anser att dina 53 000 kr i inkomstdeklarationens ruta 53 är räntekostnader.

Du bör därför skicka in en skriftlig förklaring/överklagan så fort som möjligt där du

1) förklarar att hela texten till inkomstdeklarationens ruta 53 lyder ”Ränteutgifter m.m. Förlust enligt bilaga K4 avsnitt C m.m.” Detta visar på att det som redovisas i denna ruta likaväl kan var kapitalförluster som ränteutgifter eller båda delarna.

2) anger att dina uppkomna CFD förluster på 53 000 kr är att betrakta som kapitalförluster.

3) hänvisar till Socialförsäkringsbalken (2010:110), 97 kap. 5 §, där det står att överskott i inkomstslaget kapital ska ökas med gjorda avdrag i inkomstslaget dock inte med avdrag för kapitalförluster till den del de motsvarar redovisade kapitalvinster.

http://www.notisum.se/pub/Doc.aspx?u...g/20100110.htm
http://www.skatteverket.se/download/...572/200022.pdf
Senast redigerad av Clyo 2014-02-25 kl. 22:24.
Citera
2014-02-27, 14:57
Medlem
Tack som fan!

Tydligen var det inte det slutgiltliga beslutet jag fått utan det får jag i mars så jag får vänta med att skicka in överklagan tills dess.

Att de har så jävla dålig kommunikation med skatteverket är skrämmande...
Citera
2014-02-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskas
Tack som fan!

Tydligen var det inte det slutgiltliga beslutet jag fått utan det får jag i mars så jag får vänta med att skicka in överklagan tills dess.

Att de har så jävla dålig kommunikation med skatteverket är skrämmande...

På grund av kanske lättja och begränsad kännedom om CFDer är nog Försäkringskassan inte så intresserad av dina synpunkter just nu innan de fattat sitt slutliga beslut.

Men du har alltid rätten och möjligheten att redan nu skicka in dina invändningar, vilket jag rekommenderar dig att göra. Genom detta blir Försäkringskassan tvungen att, i sitt slutliga beslut, ta ställning till vad du anför. Förhoppningsvis får du då ett korrekt och riktigt beslut som du slipper att överklaga.
Citera
2014-02-27, 16:58
Medlem
Handläggaren jag talade med för en stund sedan sa att jag skulle vänta tills jag får det slutgiltliga beslutet och då göra en formell överklagan/omprövning.

Sista datumet för "inlämning av särskilld upplysning eller annan fråga" är imorron, 28 februari. Om jag postar innan 18 så kanske de får papprena imorron... men jag antar att de inte kommer slänga dem även fast "tiden gått ut".

Det jag tänkte skicka var ett brev skrivet såsom du beskrivit - tillsammans med mitt slutskattebesked jag nu fått där det klart och tydligt står att jag har överskott av kapital på endast 2800kr. Fundrerar också på att skicka med listan på all min handel ( ca 30 sidor ).
Citera
2014-02-27, 17:12
Medlem
Det låter bra och du behöver inte skriva många rader. Skicka gärna med någon sida av listan som exempel på din handel.
Någon dags försening med din skrivelse saknar betydelse.
Senast redigerad av Clyo 2014-02-27 kl. 17:16.
Citera
2014-02-27, 17:16
Medlem
Ok då springer jag till lådan

Tackar så mycket för all hjälp!
Citera
2014-03-29, 10:04
Medlem
Berätta gärna hur det där gick. Min erfarenhet är att det där sköts maskinellt, de uppgifter som förs över från skv till fk..

Berätta hur det gick med ditt CSN också för den perioden, för har jag inte förstått CSNs regler galet så tar dom bara hänsyn till kapitalinkomster, inte utgifter, så du kanske åker på ett återkrav från CSN också med lite otur.
Citera
2014-04-09, 18:25
Medlem
Hej, fick precis det slutliga beslutet och det är tråkigt nog precis som tidigare... ingen ändring alltså.

Det står heller ingen information öht i beslutet så jag vet inte om de ens har kikat på pappren jag skickade in.

*suck* Får ringa dem nästa vecka....
Citera
2014-04-09, 21:23
Medlem
Det var nog ganska väntat mht till din handläggares inställning.

Citat:
Ursprungligen postat av fiskas
Handläggaren jag talade med för en stund sedan sa att jag skulle vänta tills jag får det slutgiltliga beslutet och då göra en formell överklagan/omprövning.

Och du har alltså inte fått någon beslutsmotivering där FK bemött dina synpunkter?

Enligt 20 § förvaltningslagen är huvudregeln att ett slutligt beslut ska innehålla de skäl som har bestämt utgången av ärendet om det avser myndighetsutövning mot någon enskild.
När du du ringer FK nästa vecka be då också att få prata med någon chef och fråga denne om vad JO mht till förvaltningslagens regler skulle ha för synpunkter på det förhållande att FK fattar beslut som saknar beslutsmotivering och bemötande av inkomna synpunkter.

Nu är nästa steg en överklagan. Du har väl fått information om hur du kan överklaga beslutet? Detta är FK skyldig att informera om enligt reglerna i 21 § förvaltningslagen.
Och sedan är det bara att vänta på ett positivt beslut.
Citera
2014-04-15, 00:34
Medlem
Har inte ringt än, tänkte göra det imorron.

Läste igenom beslutet nu igen och där finns med en "motivering",

"Den taxerade inkomst för 2012 som ligger till grund för bedömningen av slutligt bostadsbidrag har beslutats av skatteverket och kan inte korrigeras av FK. Om du anser att den uppgift avseende din taxerade inkomst för 2012 är felaktig, måste du vända dig till skatteverket för eventuell omprövning."

Så jag vet inte om det där räknas som svar på det jag skickade in där jag skrev precis som Clyos första post...

Jag kanske är fucked? Hade vatt sjukt om det verkligen ska vara såhär...
Citera
2014-04-15, 16:49
Medlem
En annan fråga...

Är det såhär med all form av kapitalinkomst? T.ex om man säljer och köper aktier under året, ser de endast till "kapital-inkomsten" där också eller ser FK på det överskott man har?

Blir inte riktigt klok på dethär ö.h.t ....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in