2014-02-25, 12:45
Medlem
Grievers avatar
Hej på er,

Jag har sålt min bostadsrätt och kommer att få pengarna 1 april. Den 25/3 ska jag dock betala den senaste räntan (betalas kvartalsvis) för lägenheten jag sålt.

Det jag ska göra är att lösa de gamla lånen när jag fått pengarna, men eftersom det är tre månader till nästa räntebetalning kanske jag tjänar på att ha hela summan på sparkontot (ganska bra ränta där, men naturligtvis högre ränta på de befintliga lånen) och sen lösa lånet precis innan nästa ränta ska betalas.

Så min fråga är alltså: Är räntekostnaderna en fast månadskostnad eller är det per dag? Kommer jag tjäna mer på att betala av de gamla lånen direkt, eller ha pengarna på sparkontot för att maximera sparräntan?

Kanske en dum fråga, tänkte bara dubbelkolla hur jag maximerar vinsten.
Citera
2014-02-25, 13:34
Medlem
Om bostadsrätten är pantsatt för lånen måste lånen lösas när du säljer lägenheten. Du betalar som vanligt den 25 mars och löser lånen den 1 april och betalar då ränta från 26 mars-1 april + kapitalskuld och eventuell ränteskillnadsersättning.
Citera
2014-02-25, 13:40
Medlem
Det kan hända att det inte spelar någon roll om det är månadsvis eller per dag räntan räknas. När jag sålde min bostadsrätt i mitten av december fick jag betala ränteskillnadsersättning till den dagen räntan bands om. Jag hade då 3-månadersräntan så behövde ju inte betala längre än till 31:a december.

Kan kanske skilja sig från bank till bank men för mig var det så.
Citera
2014-02-25, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Så min fråga är alltså: Är räntekostnaderna en fast månadskostnad eller är det per dag? Kommer jag tjäna mer på att betala av de gamla lånen direkt, eller ha pengarna på sparkontot för att maximera sparräntan?

Räntekostnad är givetvis per dag men om du har lån med bunden ränta löper du mycket stor risk du att får betala ränteskillnadsersättning.

Lån där räntan binds 3 månader i taget går alltid att lösa när som helst. ( Det är bara själva räntan som binds, skulden binds inte. )

Ett av många skäl till att bankerna hela tiden propagerar för att kunderna ska binda sina lån är att banken kan tjäna lite extra på ränteskillnadsersättningen.
Citera
2014-02-25, 15:23
Medlem
Grievers avatar
Japp, jag kommer att behöva betala ränteskillnadsersättning. Men spelar det då nån roll om jag väntar tre månader med att lösa lånen? Kommer jag tjäna på att vänta eller går det på ett ut eftersom ränteskillnadsersättningen är mellanskillnaden oavsett när jag betalar?
Citera
2014-02-25, 19:08
Medlem
Som jag skrev tidigare: Om bostadsrätten är pantsatt ska du lösa lånet den dag den säljs.
Citera
2014-02-25, 19:09
Medlem
Om du undrar hur jag kan veta det så kan jag berätta att jag jobbat som fastighetsmäklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in