2014-02-25, 12:12
Medlem
GhostKiller115s avatar
Tjena!
Jag har funderat p att kpa elcykel men jag har inte mycket erfarenhet om det. Jag har frskt att leta p google men jag hittar inte mycket. Jag r inte heller ett proffs p el. Vad toppar en elcykel? Jag skulle grna vilja ha en liknande till denna: http://www.onlinecykel.se/elcyklar/s...ortster-20-rea
Jag vill allts inte ha en dam modell.

Om jag vill kpa en elcykel dr jag inte behver trampa mycket s hade det varit perfekt, om inte skulle man vll kunna trimma den med ett strre batteri? Det hade varit bra om den toppade minst 30 utan att trampa. Jag frstr att man mste trampa en del men man kan sga att jag vill vara s lat som mjligt
r detta en mjligthet eller r det bara jag som har korkade ideer?
Och hur r det med lagar gllande detta?

Vill anvnda den som en smidig version av en moped.

Jag r inte den bsta p att skriva pga dyslexi men jag hoppas att ni frstr vad jag menar med mera
Citera
2014-02-25, 12:21
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostKiller115
Tjena!
Jag har funderat p att kpa elcykel men jag har inte mycket erfarenhet om det. Jag har frskt att leta p google men jag hittar inte mycket. Jag r inte heller ett proffs p el. Vad toppar en elcykel? Jag skulle grna vilja ha en liknande till denna: http://www.onlinecykel.se/elcyklar/s...ortster-20-rea
Jag vill allts inte ha en dam modell.

Om jag vill kpa en elcykel dr jag inte behver trampa mycket s hade det varit perfekt, om inte skulle man vll kunna trimma den med ett strre batteri? Det hade varit bra om den toppade minst 30 utan att trampa. Jag frstr att man mste trampa en del men man kan sga att jag vill vara s lat som mjligt
r detta en mjligthet eller r det bara jag som har korkade ideer?
Och hur r det med lagar gllande detta?

Vill anvnda den som en smidig version av en moped.

Jag r inte den bsta p att skriva pga dyslexi men jag hoppas att ni frstr vad jag menar med mera

Det r nog inte s ltt att trimma den, troligen behvs motorn d bytas ut.
Citera
2014-02-25, 12:52
Medlem
INTPs avatar
Motorn och dess styrelektronik r avsedd fr att ge en viss effekt, i detdr fallet 250W (som fr vrigt r max lagligt i Sverige), det finns inte s mycket att gra t det. Dremot finns det motorhjul med de ndvndiga tillbehren att kpa lst fr montering p en vanlig cykel s det blir en elcykel, jag har tminstone sett 1000W och det kan mjligen finnas nnu kraftigare - men tnk p att hgre effekt betyder kortare rckvidd innan batteriet r tomt (och nr det r tomt har du en extra tungcyklad vanlig cykel du kommer ogilla tills du ftt den laddad igen).
Citera
2014-02-25, 13:05
Medlem
BNCs avatar
Den typen av elcykel mste du trampa med. Enda skillnaden r att det gr lite lttare i uppfrbackarna ungefr, sen laddas den upp igen i nerfr. Motorn r allts bara en assistansmotor, inget man kan "kra" med.
S att trimma den, n det kan du i princip glmma.

Sna motorer som nmns ovan r inte lagliga ngonstans.

Vill du slippa trampa r det en cykel klass 3 du vill ha. Dessa fr g i 20km/h med obegrnsad effekt. Dock s fr cykeln d inte ha ngra trampor, och lite andra krav. Har heller aldrig sett ngon sdan att kpa (frutom andra typer av fordon som faller under samma kategori, typ Segway och annat), s d r det att bygga sjlv som gller.

D kan man dessutom bygga den s att den kan g ordentligt fort, men stllas ner till lagliga 20km/h s att man kan ha den laglig nr man vill, och nd kunna gasa p nr man knner att det r mer lmpligt.

Behver inte bli s fasligt avancerat med ett sdant bygge, finns i princip frdiga paket med navmotor, kontroller och batteri. Googla och du skall finna.
Citera
2014-03-13, 14:11
Medlem
mycke skitsnack!!!!
klart enkelt att gra s du inte behver trampa
ingen fara trimma e enkelt
(ja jag vet fr jag har slt el cykel kit hr i sverige och monterat skruvat med dom)
Citera
2014-04-08, 23:19
Medlem
spermy91s avatar
stll in att cykeln tror att du har mindre hjul s gr dem som ett skott men drar en jvla massa batteri.
Citera
2015-04-28, 11:59
Medlem
eldrifts avatar
Skrev just en artikel om hur man trimmar elcyklar:

http://elcykelguiden.se/nyheter/38/F...a-din-elcykel?

Hr grna av er med tips och frgor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in