• 1
  • 2
2014-02-24, 23:07
Medlem
Hej, postar jag i rätt grupp? Det visar sig...

Ta detta exempel, ackordet Am, består av tonerna A, C samt E, och kan spelas i tre olika varianter.
Am/C betyder att C blir grundtonen i ackordet. Men hur ska man tolka det när man ser AM/G, G förekommer ju inte i Am-ackordet...*Konfunderad* Tacksam för svar
Citera
2014-02-24, 23:16
Bannlyst
Vad är problemet? Spela Am fast med G i basen bara. Eller C E G A
Citera
2014-02-24, 23:21
Medlem
Att det står tex Am/C betyder inte att C blir ackordets grundton, utan att C ska vara i basen av ackordet. Som du säger så finns det 3 olika varianter av vanliga treklangsackord, beroende på vilken ton man har i basen, Am/C betyder att ackordet spelas i tersläge, alltså ackordets ters, C, är i basen.

Tonen behöver dock inte vara med i ackordet för att vara i basen, i exemplet med Am/G så spelar du bara ett vanligt A-moll ackord samt tar tonen G i basen. Detta gör ackordet till ett Am7 med 7:an i basen. Hoppas du förstår nåt av de här, annars förklarar jag gärna närmre
Citera
2014-02-24, 23:32
Medlem
Tack, nu förstår jag. Jag lägger helt enkelt till G till det vanliga Am ackordet, och ser till att ha G i basen, jag funderade på om A skulle bytas mot G, men så är det inte. Jag uttryckte mig vidare fel, jag menar att i Am/C är C i basen, inte grundton Det kommer fler frågor längre fram
Citera
2014-02-25, 00:18
Medlem
Ofta spelar man ackordet med höger hand och baston med vänster hand, men det finns massvis av varianter. Bl.a. Beroende på om det är komp- eller solistspel
Citera
2014-06-07, 19:27
Medlem
Ny fråga, vilka toner ingår i ackordet Fm7-5?
Citera
2014-06-07, 19:41
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glittra
Ny fråga, vilka toner ingår i ackordet Fm7-5?
f, ass, h (eller b om så önskas, d.v.s. sänkt c) & ess.
Citera
2014-06-07, 22:13
Medlem
LifeRapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
f, ass, h (eller b om så önskas, d.v.s. sänkt c) & ess.

H eller B, d.v.s. sänkt C!? Jag förstår vad du menar, men det blir ju otroligt svårbegripligt rent teoretiskt...

I Fm7b5 ingår F, Ab, Cb och Eb. Normalt spelar man på piano (om man kompar): F i vänsterhanden; Ab, Cb och Eb i högerhanden.

Ett tips för att snabbt hitta m7b5-ackord förresten; spela grundtonen/bastonen i vänster hand, och spela en molltreklang byggd på ackordets mollters i höger hand. T ex Gm7b5; G i vänster hand och Bbm i höger (Bbm/G).

Lycka till!
Citera
2014-06-08, 00:09
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeRape
H eller B, d.v.s. sänkt C!? Jag förstår vad du menar, men det blir ju otroligt svårbegripligt rent teoretiskt...

I Fm7b5 ingår F, Ab, Cb och Eb. Normalt spelar man på piano (om man kompar): F i vänsterhanden; Ab, Cb och Eb i högerhanden.

Ett tips för att snabbt hitta m7b5-ackord förresten; spela grundtonen/bastonen i vänster hand, och spela en molltreklang byggd på ackordets mollters i höger hand. T ex Gm7b5; G i vänster hand och Bbm i höger (Bbm/G).

Lycka till!
Eller, ännu enklare: Ta ett f-dim och höj d-tonen till ess, så är du framme!
Citera
2014-06-08, 23:45
Medlem
Tack, så Fm7-5 kan även benämnas Fm7b5?

F, Ab, Cb och Eb, exakt det jag ville veta
Citera
2014-06-09, 10:44
Medlem
LifeRapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glittra
Tack, så Fm7-5 kan även benämnas Fm7b5?

F, Ab, Cb och Eb, exakt det jag ville veta

Båda benämningarna används. Det blir dock lite tydligare (tycker jag i alla fall) att använda b och # när man pratar om sänkta resp. höjda toner i ett ackord. - och + känns mer som att man tar bort resp. lägger till något.

Det finns ju dessutom tillfällen där man vill ange att en ackordton INTE ska vara med, då tycker jag det blir tydligast att använda beteckningen "no", som i t ex Cno3.
Citera
2014-06-12, 22:01
Medlem
Komplext är det... C+ är samma som C+5 gissar jag med
Vidare... jag trodde i min enfald att dim-ackord, t ex C dim innehåller tre toner, men såg på nätet att även A kan förekomma som fjärde ton, då benämnd Bbb...Varför krångla till det så, A är mer logiskt, tycker jag...Man kan skippa den fjärde tonen med i ett dim gissar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in