Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-02-24, 22:13
Medlem
Seppo1337s avatar
Hej!

Jag vet att det redan finns några strö-trådar startade med något snarlika frågeställningar men dessa är trots allt några år gamla.
  • Hur står sig JIBS i paritet med andra handelshögskolor?
  • Hur ser det ut med lägenheter/boende i Jönköping?
  • Är det någon som helst 'status' att ha gått JIBS? ( Rätt lik fråga nr 1 kanske. ),
  • Ni som studerat där, vart genomförde ni era utomlandsstudier? St. Gallen, Montreal. osv anses väl vara dem bästa universiteten? ( Här kan gärna folk som studerat utomlands överhuvudtaget berätta lite, skulle uppskattas enormt! Hur det var osv. )

Jag har främst kollat in International Economics and Policy, International Management och Marketing Management. Gäller ju att bestämma sig också.... Vilken skulle anses vara bäst?

Något luddiga frågor kan tyckas, skyller det på att jag är luddig gällande hela universitetssituationen.

Tack i förväg.

Edit; Redan lite funderingar. Finns det några bra och pålitliga hemsidor där man kan jämföra olika universitet gällande intagningspoäng och bara sånt som kan vara intressant och nödvändigt att veta?
Senast redigerad av Seppo1337 2014-02-24 kl. 22:16.
Citera
2014-02-25, 08:38
Medlem
Seppo1337s avatar
Ingen gammal JIBS;are här?
Citera
2014-02-25, 14:17
Medlem
Boblovebudss avatar
Rent generellt anses väl jönköping vara en sådan skola man bara går på för att man inte kom in på någon annan. Ingen källa på detta men det är den uppfattningen jag har och delar med många andra. Så cdet är förmodligen bättre att sats på HHS, HGU eller lund.
Citera
2014-02-25, 16:16
Medlem
Seppo1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Rent generellt anses väl jönköping vara en sådan skola man bara går på för att man inte kom in på någon annan. Ingen källa på detta men det är den uppfattningen jag har och delar med många andra. Så cdet är förmodligen bättre att sats på HHS, HGU eller lund.
Jag förstår. HHS känns snäppet för svårt att uppnå om jag ska vara ärlig. Vad var lägsta intagningspoängen där förra terminen? Vet du det?
Citera
2014-02-25, 17:03
Medlem
Seabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Jag förstår. HHS känns snäppet för svårt att uppnå om jag ska vara ärlig. Vad var lägsta intagningspoängen där förra terminen? Vet du det?
http://www.vhs.se/Global/Statistik/HT2013/HT2013_antagna_urval2_program.pdf här finns alla program HT-13.
Citera
2014-02-25, 17:19
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:

Tror den sista kom in på HHS hade 19,7-19,8 men då räknas inte meritpoängen med, så det är alla MVG med max 1-2 vg som gäller.

Edit: kolla själv på statistik.vhs.se
Citera
2014-02-25, 18:35
Medlem
Seppo1337s avatar
Tack så hjärtligt! Ingen som har lite egna erfarenheter från själva skolan då? Går bra att PMa också!
Citera
2014-02-25, 18:58
Medlem
Citat:
Tack så hjärtligt! Ingen som har lite egna erfarenheter från själva skolan då? Går bra att PMa också!

Folk som studerat på JIBS vill uppenbarligen inte skylta med det.

Fundera gärna på varför det är så.
Citera
2014-02-26, 06:39
Medlem
Visserligen är det en handelshögskola, men det är irrelevant om handelshögskolan är separat eller tillhör ett "moderlärosäte" i rankingen om kvaliteten på utbildningen.

En fördel med JIBS är att många kurser är på engelska. Om du väljer rätt inriktning (en inriktning som arbetsmarknaden efterfrågar), är aktiv och skaffar bra betyg så borde inte vara problem att få jobb. Dock är det en väsentlig skillnad i kontakter mellan HHS och resten av landets lärosäten. Du har kanske svårare att få jobb på investmentbank i London, men för ett vanligt svenssonekonomjobb spelar det ingen större roll var du läst.

När du ansöker om utlandsstudier så ansöker du på dina akademiska betyg, för t.ex. asiatiska universitet tror jag det krävs A i de flesta kurser.
Citera
2014-02-26, 23:22
Medlem
Seppo1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Visserligen är det en handelshögskola, men det är irrelevant om handelshögskolan är separat eller tillhör ett "moderlärosäte" i rankingen om kvaliteten på utbildningen.

En fördel med JIBS är att många kurser är på engelska. Om du väljer rätt inriktning (en inriktning som arbetsmarknaden efterfrågar), är aktiv och skaffar bra betyg så borde inte vara problem att få jobb. Dock är det en väsentlig skillnad i kontakter mellan HHS och resten av landets lärosäten. Du har kanske svårare att få jobb på investmentbank i London, men för ett vanligt svenssonekonomjobb spelar det ingen större roll var du läst.

När du ansöker om utlandsstudier så ansöker du på dina akademiska betyg, för t.ex. asiatiska universitet tror jag det krävs A i de flesta kurser.
Tack Tobiasbeecher.

Yes. Har familj som gått på HHS och har insett dem stora skillnaderna, men tror ärligt nog att jag helt enkelt sitter med tillräckliga betyg för just HHS. C i snitt med ett antal B och A'n. Krävs väl typ att ligga i snitt A för HHS. Skulle vara högskoleprovet då, men har missat chansen att göra det nu i April, tyvärr nog.

Hur gäller det med utlandsstudierna när det kommer till kostnad egentligen? Jag antar att man betalar flyg/levnad/osv helt själv?
Citera
2014-02-27, 11:16
Medlem
Så som det ser ut just nu, så är JIBS på frammarsch. De är i slutfasen i ackrediteringsarbetet av EQUIS( HHS,lund och HHG är de enda som har det i Sverige) och AASCB( något ingen i Sverige har).

Det man kan säga är att om du skulle välja JIBS, få en utbildning som kommer utvecklas i samma takt som du själv
Citera
2014-02-28, 09:02
Medlem
Seppo1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejdare
Så som det ser ut just nu, så är JIBS på frammarsch. De är i slutfasen i ackrediteringsarbetet av EQUIS( HHS,lund och HHG är de enda som har det i Sverige) och AASCB( något ingen i Sverige har).

Det man kan säga är att om du skulle välja JIBS, få en utbildning som kommer utvecklas i samma takt som du själv
Tack Hejdare! Skönt med lite positiva tankar, eller nåt. Gick/går du själv på JIBS?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in