Citat:
Ursprungligen postat av
Martenslager
Blir någon form av dubbelintgral
Det är svårt är att basytan inte är rektangel utan en cirkel eller ellips
Det räcker inte att veta basyta och höjd, kurvans lutning gå brant eller långsamt till höjden 15
Ah, menade inte att du skulle räkna med kurvans lutning utan från basen till höjden var det 15cm utgick jag ifrån. Då blir det ju liksom samma form på 4 sidor. Men ska försöka göra detta nu på en internetsida jag knappt förstår mig på.
Ska uppskatta nu lite fort och se vad det sen blev, och hur nära jag var.. Det är typ en gissning men...
3cm*3cm*pi=28.27cm^2=b
28.27cm^2*15cm=424.05 cm^3
Sen är det ju iaf i mina ögon ungefär dubbelt så stor volym kvar.
424,05 cm^3*2 = 841,1cm^3 volym
841,1cm^3 dividerat med 1000 = 0,8411 dm^3
Svar : 0,8411dm^3 volym. Okej säg 0,75dm^3 plus minus 5 dm^3. bara för att jag blev osäker.
Vet att man inte får avrunda så i fysik men detta var bara en uppskattning och ingen riktig beräkning. Mer en chansning.
Det är möjligt att det är någonting runt där. . Kom säkert rätt nära i alla fall.
Men problemet är bara nu att skålen på bilden inte är min, och att jag inte kan mäta på ett bra sätt då... Det vore grymt om någon annan kunde komma in och visa hur ett proffs löser en sån här uppgift.
En spontan tanke förresten är att man tar basen gånger höjden som vanligt, fast man mäter längst utsidan som höjden.. Tänker att det kanske ser lite konstigt ut matematiskt men det kanske jämnar ut sig på något sätt jag inte kan visualisera helt och hållet för tillfället...
Fast ska ändå testa med funktions-metoden. För när jag tittade bilden igen såg jag en klar lutning.
återkommer