• 1
  • 2
2005-08-03, 19:02
Medlem
Ok, brorsan har precis blivit fotad av en tysk vägkamera när han åkte för fort (i sin svenska bil). Kommer han få böta eller klarar han sig för att han bor i Sverige? Nån som vet?
Citera
2005-08-03, 23:11
Medlem
Vet inte riktigt i viken utsträckning de bryr sig faktiskt. Jag och några arbetskompisar blev fotade i 180 km/h i Frankrike.

Bilen var hyrd i Belgien med företagets kreditkort men regskylten var från Luxemburg och vi var ifrån Sverige på resa genom Frankrike

Kanske var det för omständigt att börja leta efter oss för vi hörde aldrig nåt mer om detta och det är gott och väl ett år sen...
Citera
2005-08-04, 00:23
Medlem
Loppans avatar
Har för mig att det är rätt omständigt att skicka böter till någon i ett annat land.

Flickvännens mormor o morfar har tex bilen reggad i spanien, och dom får aldrig parkeringsböter. Men dom kan stå vart dom vill i princip.
Citera
2005-08-04, 02:25
Medlem
gregerolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimbob
Ok, brorsan har precis blivit fotad av en tysk vägkamera när han åkte för fort (i sin svenska bil). Kommer han få böta eller klarar han sig för att han bor i Sverige? Nån som vet?

Hälsa att han är välkommen till klubben... Brände ner på Autobahn i måndags förra veckan och mitt i ett vägarbete (80km/h) så såg jag en skum apparat stå intill vägen precis när jag fattade att det var en kamera så blixtrade det till (höll typ 95km/h... knappt märkbart snabbare än alla andra bilar)... Har inte fått nån lapp än, men det är väl lite tidigt än så länge.

Nån som vet bötesbeloppen i Tyskland?

Edit: Måndags förra veckan var det ju....
Citera
2005-08-04, 21:50
Medlem
Denna kanske hör hemma i "bil & fordon"?

Det blixtrade på mig när jag höll ca 150 km/h i farsans bil i frankrike på en 130 km/h motorväg tror jag.
Detta var i April FÖRRA året, dock inte nån lapp ännu.

Tror varken de har resurser eller möjlighet att skicka böter på sånt i utlandet!

/Roadrunner
Citera
2005-08-08, 15:54
Medlem
Råttkabels avatar
Tror inte att dom kommer att kunna sätta dit er för ngt medans ni är i sverige...

Dock har jag för mig att nästa gång ni befinner er i landet så kan snuten ta er om dom skulle ha turen att stoppa och kolla upp er då....vet ej säkert men har för mig att jag hört ngt sånt av nån någon gång...
Citera
2005-08-08, 18:59
Medlem
bendovers avatar
du får inga böter hemskickade, inte ännu iallafall.
med eu´s nya polisiära smarbete som kommer nästa år med gemensam brottsbekämpning är nog risken större att böterna skickas hem.

problemet är i dagsläget att har du otur att fastna i en rutinkontroll med din bil och tyska polisen slår den på datan, då kommer du att får en snabbtransport till närmaste polisstation och där är det bara att hosta upp pengarna till böterna. vill du spela allan som man gör med svenska polisen och neka till fortkörning så hamnar du i finkan och får träffa åklagaren dagen efter.
hur lång preskibitionstiden är vet jag dock inte.

detta gäller förstås om det är samma bil som blev fotad vid din fortkörning. annars är det lugna gatan
Citera
2005-08-08, 23:04
Medlem
perikless avatar
Från tyskland kan du få böter hemskickade, fick en på 30 euro för 11 km/h för mycket..

edit: med hyrbil, vet ingen som fått på sin svenskreggade bil (fast det blixtrat).
Citera
2005-08-09, 05:09
Medlem
Övrigt -> Bilar & fordon

/Moderator
Citera
2005-08-09, 05:17
Medlem
Blev fotad i Tyskland för snart två år sen, inga böter hemskickade ännu.
Citera
2005-08-09, 05:24
Medlem
El Zorros avatar
Enda landet jag har fått böter hemskickade ifrån är Norge.
Citera
2005-08-09, 09:44
Medlem
Capones avatar
Bötesbeloppen i Tyskland är betydligt blygsammare än i Sverige. 180 på 100-väg ger t.ex €100 i böter och en månads indragning av körkortet. Lite skillnad.

I Holland kan man få bilen beslagtagen på plats om man kör tillräckligt snabbt. De tar alltså inte bara körkortet utan även fordonet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in