2014-02-24, 15:03
Medlem
Sammalikas avatar
Handlar nästan alltid med plånboken. Det är synd att man måste äta varje dag, finns så mycket trevligare saker att lägga sina pengar på. Ören blir kronor - kronor blir miljoner. Lägger hellre mina pengar på ett lite dyrare vin än smör. Inte som jag sätter mig ner och njuter av det fantastiskt goda smöret på min smörgås, nej jag äter den för att jag är hungrig och behöver energi.
Citera
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Stör mig på folk som tror att svensk mat alltid är bäst. Ibland är det inte den dyraste maten som är bäst.
Citera
Medlem
slashing_swords avatar
När det kommer till just det du TS nämner, som kyckling eller annat kött från länder där såväl djuren behandlas illa - som köttet i sig får ex. antal onödiga tillsatser - håller jag helt med dig. Sånt borde man helt enkelt inte köpa, av många olika skäl.

Men när man kommer till andra produkter, kanske ris, makaroner, ja vad det nu kan vara- ser jag oftast inga problem med att ta ett billigare alternativ. I alla fall som student.

Dock när det gäller just kött tycker jag man ska kosta på sig alla dagar i veckan att vara lite kräsen.
Citera
2014-02-24, 15:07
Medlem
Smulhamsterns avatar
Jag väger alltid in pris mot hur god, nyttig och tillfredställande varan är. Är det något konstig med det? Varför skulle man vilja betala mer bara för att? Det känns som att man måste vara gastronomiskt handikappad om man prompt sätter likhetstecken mellan högt pris och kvalitet och smak. Alternativt så litar man kanske mer på vad andra tycker än sina egna sinnen.

Att köpa billig mat är bara korkat om det leder till att man lider av att äta den och kanske till och med slänger maten. Men vem är så masochistiskt lagd varje gång de går till affären? Jag skulle gissa att de flesta vet ungefär vad de gillar och vill ha, samt hur mycket detta är värt för dem. För den erfarenhet jag har av mat (och det mesta man kan köpa), är att de sista procenten kvalitet ofta kostar mer än det smakar.

Men har man ingen koll är det såklart alltid ett säkert kort att ta det dyraste i affären.
Citera
2014-02-24, 15:10
Medlem
jugbandbluess avatar
äter du inte danskt kött i danmark heller?

det är ingen skillnad på en svensk vacuumförpackad fläskfilé och en dansk dito. däremot spelar det roll hur länge den varit förpackad men det kan väl en femåring räkna ut.

samma sak gäller kycklingen. alla infrysta filéer innehåller en stor del vätska, ett knep som även kronfågel mfl använder sig av. om man räknar bort vätskeprocenten i frysförpackningen blir prisskillnaden mellan att köpa fryst eller färsk kyckling rätt liten.

spenderar förhållandevis mycket tid i danmark och har verkligen inga problem med matkvaliteten. matnationalism kanske kan ha sina poänger men de har sällan med kvalitet att göra.
Citera
2014-02-24, 15:12
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0ngot
Visst sparar du pengar. Men det handlar ju också om att gynna svensk handel. Stödja svenska bönder. Det tycker jag är den stora grejen.

Stödjer väl knappast bönderna utan uppköparna av råvarorna från bönderna som får uselt betalt.
Citera
2014-02-24, 15:13
Medlem
Svartbåts avatar
Om jag inte minns fel så har det förekommit fusk i svenska köttmarknaden med. Att säga att svensktkött är bäst och att folk som inte köper svenskskött är billiga är ganska pinsamt..

Folk inbillar sig.. I Danmark köper man danskkött för man tror svensktkött är andrahands kvalitet. Samma sak som man gör i alla andra länder.
Citera
2014-02-24, 15:13
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkkannn
Hade den konversationen med en polare för någon vecka sedan och vi hade helt olika åsikter. Jag tänker inte betala dubbla priset för svenskt nötkött på ICA när jag kan köpa det för halva priset från Irland/Tyskland. Jag köper det som gynnar MIG och inte några mjölkbönder som lever på 90% statligt bidrag.
Till o börja med är bidragen inte statliga utan instiftade av EU vilket innebär att även den tyska/irländska lantbrukaren får bidrag. Men om du tycker att det är bättre att pengarna som går in i EU landar i Tyskland istället för i Sverige så får det stå för dig. Sen har det försvunnit ca 10 000 jobb i lantbrukssektorn de senaste decenniet på grund av att vi producerar mindre och mindre mat i vårat land. Den ökade arbetslösheten blir en dyr historia. Dessutom blir det väldigt mycket förlorade skatteintäkter.

Om gränserna skulle stängas eller matimporten minska av någon anledning så skulle Sveriges matreserver ta slut på ca en vecka. Vissa säger tre dagar.
På grund av att så mycket av våran åkermark har vuxit igen och vi inte har så mycket djur längre skulle det ta många år innan vi kan bli självförsörjande igen. Jag är orolig för framtiden då det bara går utför i alla rapporter och ändå är det inget som verkar bli någon stor fråga inför valet i år.
Hoppas nästan att något ska hända så folk får svälta lite, vi som bor på landsbygden och har egna djur kommer klara oss fint, svårare för de som bor i stan, då kanske de lär sig att värna om den inhemska maten...
Citera
2014-02-24, 15:14
Medlem
stukads avatar
Är det ens bevisat att den dyrare maten är bättre än den billigare förutom smak ?
Citera
2014-02-24, 15:21
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
äter du inte danskt kött i danmark heller?

det är ingen skillnad på en svensk vacuumförpackad fläskfilé och en dansk dito. däremot spelar det roll hur länge den varit förpackad men det kan väl en femåring räkna ut.

samma sak gäller kycklingen. alla infrysta filéer innehåller en stor del vätska, ett knep som även kronfågel mfl använder sig av. om man räknar bort vätskeprocenten i frysförpackningen blir prisskillnaden mellan att köpa fryst eller färsk kyckling rätt liten.

spenderar förhållandevis mycket tid i danmark och har verkligen inga problem med matkvaliteten. matnationalism kanske kan ha sina poänger men de har sällan med kvalitet att göra.

77% av grisarna i Danmark har MRSA det vill säga multiresistenta bakterier på grund av att de ger så mycket antibiotika i fodret
42% av grisarna i Danmark har salmonella.

När det gäller kyckling och ägg så är förekomsten av salmonella ännu högre.

I Sverige är det 0% på både MRSA och salmonella oavsett gris/fågel/nöt...
Citera
2014-02-24, 15:23
Medlem
Ååå! Var du tvungen att nämna Lätta får kväljningar av bara tanken..
Du har helt rätt, folk tänker sig inte för. Vi borde inrätta en ny kommitté som kan avgöra vad som skall klassas som ätbart och inte. För mig går halva matbutiken bort.
Citera
2014-02-24, 15:25
Medlem
HamWorths avatar
De kanske är fattiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in