Citat:
Ursprungligen postat av
Erkkannn
Hade den konversationen med en polare för någon vecka sedan och vi hade helt olika åsikter. Jag tänker inte betala dubbla priset för svenskt nötkött på ICA när jag kan köpa det för halva priset från Irland/Tyskland. Jag köper det som gynnar MIG och inte några mjölkbönder som lever på 90% statligt bidrag.
Till o börja med är bidragen inte statliga utan instiftade av EU vilket innebär att även den tyska/irländska lantbrukaren får bidrag. Men om du tycker att det är bättre att pengarna som går in i EU landar i Tyskland istället för i Sverige så får det stå för dig. Sen har det försvunnit ca 10 000 jobb i lantbrukssektorn de senaste decenniet på grund av att vi producerar mindre och mindre mat i vårat land. Den ökade arbetslösheten blir en dyr historia. Dessutom blir det väldigt mycket förlorade skatteintäkter.
Om gränserna skulle stängas eller matimporten minska av någon anledning så skulle Sveriges matreserver ta slut på ca en vecka. Vissa säger tre dagar.
På grund av att så mycket av våran åkermark har vuxit igen och vi inte har så mycket djur längre skulle det ta många år innan vi kan bli självförsörjande igen. Jag är orolig för framtiden då det bara går utför i alla rapporter och ändå är det inget som verkar bli någon stor fråga inför valet i år.
Hoppas nästan att något ska hända så folk får svälta lite, vi som bor på landsbygden och har egna djur kommer klara oss fint, svårare för de som bor i stan, då kanske de lär sig att värna om den inhemska maten...