2014-02-24, 18:42
Medlem
HappyHours avatar
Tänker inte ge mig in och debattera med någon här. Ni som argumenterar för att all mat är lika bra och att ju billigare det är desto bättre: Fine, det gör mig inget att ni får i er massa besprutningsmedel, kemikalier, GMO m.m.! Ni bryr ju er uppenbarligen inte, så varför ska jag. Det slutar med att ni får mer sjukdomar och genetiska problem för er & era avkommor i flera generationer. Det är i perfekt darwinistisk ordning, inget att bry sig om; den smarte överlever och den dumme utrotar sig själv kort- eller långsiktigt!

Jag lever just nu på minimal lön (under 10k/mån), men äter ändå nästan uteslutande ekologiskt och nyttigt, är väldigt medveten om vad det är jag stoppar i mig. Så att säga att man inte har råd, är i mer än hälften av fallen inte sant.
Citera
2014-02-24, 18:48
Medlem
RompeTodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godanli
Är kycklingen möjligtvis dansk? Danskimporterad kyckling är ofta halalslaktad, det brukar sitta en diskret märkning på påsen.

Vill man inte ha ritualslaktat så ska man köpa svensk kyckling.

Ja, den är dansk.
Jag bryr mig inte den minsta hur den är slaktad faktiskt, om den är tömd på blod/skit/tarmsaft/fradga innan rör mig inte i nacken. Billigt protein är det i alla fall.
Citera
2014-02-24, 18:51
Medlem
Steffestekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Skitsnack, man har råd att köpa svenskt kött samt färsk kött nästan dagligen även om man skulle leva på exempelvis aktivitetsersättning. Allt handlar om prioriteringar. Skippa trisslotterna och vinflaskorna under helgen, så får man helt plötsligt en tusenlapp över i månaden.

Hellre färsk och god mat än en illusion av att man kommer bli miljonär om man skrapar på lite papper som kostar 30 spänn.

Ibland kan det vara praktiskt med frysta grönsaker, dock inte vilka grönsaker som helst. Mest om det är en blandning. Grönsaker är inte lika känsliga för frysning som kött.

Edit: Fryst broccoli är t.ex. nyttigare än färsk, då den färska tappar i näring för varje timma som går, medans den frysta hamnade i kyllagret bara några timmar efter skörd.

HAha. Men alla kanske inte tycker det är viktigt med svenskt kött eller bra matvaror? En del kanske tycker det är viktigare med vin på helgen. Det tänkte du inte på? Hade man dock haft mer pengar så hade man kanske köpt bättre mat. Jag tar vin på helgen framför bättre kött alla dar i veckan.
Citera
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHour
Tänker inte ge mig in och debattera med någon här. Ni som argumenterar för att all mat är lika bra och att ju billigare det är desto bättre: Fine, det gör mig inget att ni får i er massa besprutningsmedel, kemikalier, GMO m.m.! Ni bryr ju er uppenbarligen inte, så varför ska jag. Det slutar med att ni får mer sjukdomar och genetiska problem för er & era avkommor i flera generationer. Det är i perfekt darwinistisk ordning, inget att bry sig om; den smarte överlever och den dumme utrotar sig själv kort- eller långsiktigt!

Jag lever just nu på minimal lön (under 10k/mån), men äter ändå nästan uteslutande ekologiskt och nyttigt, är väldigt medveten om vad det är jag stoppar i mig. Så att säga att man inte har råd, är i mer än hälften av fallen inte sant.

Tror du att en fryst kyckling är besprutad? Vad är det för kemikalier du pratar om?

Om du menar grönsaker så kan du ju försöka få tag i en svensk gurka på vintern, lycka till!
Citera
Medlem
RompeTodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Nästan all fryst kycklingfilé innehåller s.k. saltlake och därutöver fått vatten insprutat i filén. Så när du betalar säg 45 kr för ca. 900 gram fryst kycklingfilé så får du egentligen bara mellan 400-500 gram ren kycklingfilé. Alltså 90 kr per kilo i slutändan.

Man kan inte fuska likadant när det gäller färsk filé, då den förmodligen skulle ruttna på direkten då vatten stimulerar bakterietillväxt.

Ove Sundberg är en påhittad figur. Han är även WT.

att filén innehåller saltlake är jag varse om men att laken utgör så mycket som 50% av totalvikten hade jag ingen aning om. Då går det i runda slängar jämt upp med färsk filé misstänker jag?
Om så är fallet, och du har rätt angående salktlakemängden så känns det som jag blivit blåst...!
Citera
2014-02-24, 18:52
Bannlyst
Köpte igår på Willys 2 kg nötfärs/max per kund, Willys annonserade irländsk nötfärs för 49:- kilot, råkade ta fel paket (halvblind) såg hemma på kvittot kostade 79:- kilot istället, tydligen svensk nötfärs Vad är skillnaden?
Citera
2014-02-24, 18:52
Medlem
Det gäller att inte vara dumsnål. Jag köpte ICA Basic rökt skinka som dög utmärkt till pålägg. Så en dag säfick jag för mig att strimla och steka några skivor som bas till en pastasås. Då uppdagades det att jävlarna hade använt GALTKÖTT till skinkan!!! Något som inte är hälsofarligt och inte heller märks så länge köttet äts kallt, men vid uppvärmning stinker det så man spyr. Galtkött ska öht inte användas till människoföda. Var så förbannad! Dessutom om man kollar på basic fryst kycklingfilé innehåller alla märken 87% kött medan basic bara innehåller 70%. Dyrt vatten om ni frågar mig! (Dock är det mer lönt att köpa fryst av bra märke än färsk då prisskillnaden är betydligt större än 13%)

Håller med ts om att man gör sig en otjänst genom att snåla på kött och mejeri samt frukt och grönt. Lagar man sin egen mat från grunden och undviker halvfabrikat sparar man väldigt mycket pengar och har då råd med bättre råvaror. Sen behöver man inte handla på Coop utan storhandla på typ City gross osv.
Däremot är det lika dumt att se ner på folk som köper billig mat. Live and let live.
Citera
2014-02-24, 18:53
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Du är så lurad.

Svensk mat är förpackad lite finare än annan mat. Det är precis samma mat.
Och du borde läsa på lite mer
Citera
2014-02-24, 18:54
Medlem
Mastodontishs avatar
Snålhet är något av det äckligaste som finns. Ni njuter säkert av det fina mikrade "köttet" på Jensen's Bøfhus också.

Att säga att man inte bryr sig om hur djur slaktas eller lever sina liv kan man göra efter att ha sett det i verkligheten själv.
Ni hade garanterat mått illa av att besöka många danska grisgårdar med fastfixerade grisar som inte ens kan ligga ned i sina "bås".

Djurskyddet i Sverige är något vi ska värna om.
Citera
2014-02-24, 18:55
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Tror du att en fryst kyckling är besprutad? Vad är det för kemikalier du pratar om?

Om du menar grönsaker så kan du ju försöka få tag i en svensk gurka på vintern, lycka till!
Sa ingenting om kyckling. Jag äter inte kött så behöver inte fundera på sådant. En del kycklingar, som tidigare nämnt i tråden, innehåller, om det är för att det fodras eller hur det går till vet jag inte, antibiotika för att de inte ska innehålla salmonella. Enjoy!

Sa inget heller om svenska grönsaker just, men ekologiska. Kan du inte lyckas hitta ekologisk gurka i vintern så undrar jag vilken by i norrland du bor i eller hur mentalt nedsatt du är. Nästan vilken närbutik som helst borde ha detta.
Citera
2014-02-24, 18:56
Medlem
Jag kan ju bara tala för mig själv, men mat är inte speciellt "viktigt" för mig. Jag lägger hellre pengar på annat.

Köper alltid billig kyckling, inte eldorado dock, den har så jäkla mycket senor. Men det finns en billig gul påse på netto som är grym!

Köttfärs köpte jag idag, 45:90kr/kg. Känner då fasiken ingen skillnad på den och den svenska ekologiska som kostar 110kr/kg. Man trycker ju i sig några kg på en månad så där blir det ett par hundra att göra något roligare för, eller köpa pizza för när man inte orkar laga mat.

Annat kött köper jag sällan själv då det är så jäkla trökigt att laga och inte så jäkla gott.
Citera
2014-02-24, 19:01
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sancha
Annat kött köper jag sällan själv då det är så jäkla trökigt att laga och inte så jäkla gott.
Stackars dig.

Köp lite välmarmorerad entrecote, lite kapris, och gör en fin sås på några minuter. Så har du en måltid som inte kostar mer än 70 kr per portion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in