• 1
  • 2
2014-02-24, 00:14
Medlem
Out-of-Steps avatar
Välkomnar mig själv in till denna forumdel jag aldrig tidigare besökt

Har en fråga jag misstänker att ni kan besvara. Har länge gillat denna typ av enkla konst som för det mesta bara består av geometriska figurer i gråskala. Kan ibland också vara trappor, byggnader osv. Men hur jag än söker så får jag inte fram något namn. Hade varit lättare att leta efter kända verk med mera...

Tog mig friheten att rita hur det brukar se ut då jag inte hittar någon lämplig bild på google. Nu är det som så att jag är ursuel på att rita - så håll gärna de hårda orden inom er
http://i.imgur.com/itJlQAL.jpg
eller om vi vänder på den
http://i.imgur.com/sMhKG5m.jpg
Senast redigerad av Out-of-Step 2014-02-24 kl. 00:18.
Citera
2014-02-24, 00:31
Medlem
Manboiiis avatar
Prova sök med bilden på bilder i Google, dvs att du sparar bilden på datorn, så öppnar du bilder i Google, så drar du bild filen in i sökfältet, så kommer det komma upp matchande alternativ, med liknande bilder. Vad det heter har jag ingen aning om, förhoppningsvis får du svaret via detta sätt.
Citera
2014-02-24, 10:30
Medlem
Abstrakt konst?
Citera
2014-02-24, 14:15
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Prova sök med bilden på bilder i Google, dvs att du sparar bilden på datorn, så öppnar du bilder i Google, så drar du bild filen in i sökfältet, så kommer det komma upp matchande alternativ, med liknande bilder. Vad det heter har jag ingen aning om, förhoppningsvis får du svaret via detta sätt.
Bra idé, tyvärr gav den bara bilder i samma gråskala. Istället för mönster.

Citat:
Ursprungligen postat av malagi
Abstrakt konst?
Hmm, funderade på detta tidigare men söker jag på Abstract Art så kommer inga geometriska figurer med djup osv. Tror att jag sett det jag söker på bland annat MoMA i NY och diverse konstgalleri i Sverige/Danmark, tyvärr minns jag inte namnen på varken målningarna eller konstnärerna.

Eller är det så enkelt att jag gillar någon typ av skisser som ingen annan gillar
Citera
2014-02-24, 17:16
Medlem
Prova att söka efter bilder av Oscar Reutersvärd eller M.C. Escher. Är det något liknande?

Du kan även se om du hittar något under geometric art.
Citera
2014-02-24, 19:29
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moliate
Prova att söka efter bilder av Oscar Reutersvärd eller M.C. Escher. Är det något liknande?

Du kan även se om du hittar något under geometric art.
Nu började det likna något! Men ändå inte riktigt det jag tänkte på, hade man kombinerat de båda du nämnde ovan så hade vi nog varit hemma

Här har vi en som ritar något liknande, dock så är han ute efter "framtids"-tema. Vilket jag inte är.
http://www.youtube.com/watch?v=qmSg_...AF_dpA&index=3

Kanske är "Two-point perspective" jag tänker på? Fast finns det inget riktigt namn på det?
Senast redigerad av Out-of-Step 2014-02-24 kl. 19:32.
Citera
2014-02-27, 00:03
Medlem
Optical art?
Citera
2014-02-27, 15:50
Medlem
Manicks avatar
Påminner om Bauhaus-modernism? Har du sökt på det? Mycket är ju i färg, men det finns nog i gråskala också.
Citera
2014-02-27, 19:06
Medlem
Plangeometri. Praktiserades i olja mm av de flesta svenska modernister bl a Halmstadsgruppen, GAN och flera andra.
Citera
2014-02-27, 19:55
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Bra idé, tyvärr gav den bara bilder i samma gråskala. Istället för mönster.

Hmm, funderade på detta tidigare men söker jag på Abstract Art så kommer inga geometriska figurer med djup osv. Tror att jag sett det jag söker på bland annat MoMA i NY och diverse konstgalleri i Sverige/Danmark, tyvärr minns jag inte namnen på varken målningarna eller konstnärerna.

Eller är det så enkelt att jag gillar någon typ av skisser som ingen annan gillar

Hmmm, kubismen är full av abstrakta former med djup. Kubism är ofta en form av abstrakt konst. Kolla in George Braques.
Citera
2015-09-07, 15:23
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Hmmm, kubismen är full av abstrakta former med djup. Kubism är ofta en form av abstrakt konst. Kolla in George Braques.
Alright! Back in action... knåpade igår ihop en bild i Illustrator.
http://i.imgur.com/o214gMM.jpg

Har fortfarande inte hittat något direkt passande namn på denna typ av "konst". Tycker mig ha sett liknande ett antal gånger men har givetvis inte varit lika intresserad vid dessa tillfälle. Ni har dock gett bra förslag som givit bra läsning
Citera
2015-09-07, 20:08
Medlem
Hur du än vrider och vänder på dina funderingar så landar du på konstbegreppet "Plangeometrisk konst", eller eventuellt "Neoplasticism". Om du vill använda blyerts på randigt papper, kommer bilderna att betraktas som skisser. Du skulle bli tagen mer på allvar om du la upp bilden på pannå eller duk i akryl eller olja. Då i svarta, vita och gråa nyanser - om det är det du söker efter. Bilder som är framställda i en färg i olika nyanser brukar kallas "grisaille", men det är mer en teknik än en konstriktning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in