• 1
  • 2
2005-08-03, 15:50
Medlem
ven om jag inte sjlv frnekar frintelsen, s tycker jag det r ganska konstigt att folk inte ska f gra det utan att bli hcklade fr det, eftersom det finns s mycket annat som "fr" frnekas. Som exempel nu kommer jag p att det uppdagades att de vita bussarna inte rddade lika mnga mnniskor som man tidigare trott (och ngra andra saker ocks), samt att det har hvdats att Kalle Dussin inte var en sn hyvens kille som vi kanske vill tro. Allt eller ingenting tycker jag.
Citera
2005-08-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paschendale
samt att det har hvdats att Kalle Dussin inte var en sn hyvens kille som vi kanske vill tro. Allt eller ingenting tycker jag.

Det har kommit en bok nyss som driver tesen att Karl Dussin mrdade lika mnga procentuellt av existerande befolkning som vl de vrsta nutida diktatorerna.
Citera
2005-08-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Det har kommit en bok nyss som driver tesen att Karl Dussin mrdade lika mnga procentuellt av existerande befolkning som vl de vrsta nutida diktatorerna.

Ja precis, s var det. Och det har ju inte jag ftt lra mig i skolan direkt.
Citera
2005-08-03, 23:13
Medlem
Ezzelinos avatar
Visst vore det nskvrt att all historiska skeenden fritt och offentligt kunde ifrgasttas utan att individer ska straffas fr att de "tnker fel" - historievetenskap r ofrnkomligen i mngt och mycket en frga om tolkningar, perspektiv, vad man vljer att framhva, vilka dokument man fster strst vikt vid. Men vad gller den offentliga Holocaustmyten har segrarmakterna och deras arvtagare, dvs. egentligen hela etablissemanget i vstvrlden, hamnat i ett besvrligt lge, eftersom man tillt ett selektivt, temporrt upphvande av de hvdvunna historievetenskapliga metoderna ("gonvittnesml" frn hatiska parter i mlet och frbittrad propaganda ersatte dokumentra, tekniska, forensiska bevis osv.) Drfr tvingas nu frsvararna av status quo och den sionistiska versionen av andra vrldskriget
(med det mytologiserade och enormt verdrivna judelidandet i centrum fr en pseudoreligis minnelse-och skuldbelggandekult) vidta dessa allt mer repressiva tgrder mot dem som helt enkelt krver hllbara bevis fr "gaskammare", en "Frintelseplan" och "sex miljoner".

Ingen myndighet i vstvrlden bryr sig ett dyft om vilken uppfattning en individ har om de maoistiska eller bolsjevikiska folkmorden, och historieskrivningen p de flten (fast den fr s ondligt mycket mindre uppmrksamhet och resurser n spridandet av Shoahkultens helgonlegender och germandemoniserande historiefrfalskningar) befinner sig stndigt i en rtt sund, vetenskaplig, revisionistiskt flexibel och kunskapsomprvande process.
Citera
2005-08-04, 12:49
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Visst vore det nskvrt att all historiska skeenden fritt och offentligt kunde ifrgasttas utan att individer ska straffas fr att de "tnker fel" - historievetenskap r ofrnkomligen i mngt och mycket en frga om tolkningar, perspektiv, vad man vljer att framhva, vilka dokument man fster strst vikt vid. ".

Min uppfattning r att vi lever i en tid knnetecknat av ett postmodernt frfall dr amatrer till hger och vnster kan fuska sig fram till vilka sanningar som helst utan strre risk fr efterfljder.

Dilemmat med just historievetenskapen r att den, till skillnad frn t ex partikelfysik, r vldigt ltt att bli "expert" p utan ngon som helst skolning. Ett pregnant exempel r sajten "Institute for historical review" som med sin polerade, pseudovetenskapliga yta ltt frleder den icke-initierade.

Tv bcker som jag starkt vill rekommendera r den brittiske historikern Richard Evans "Till historiens frsvar " och den australiensiske historikern Keith Windschuttles "The killing of history : how literary critics and social theorists are murdering our past ".

Ingen av bckerna koncentrerar sig p frintelsen (Evans nmner den bara som hastigast, Windschuttle inte alls.) utan snarare p en alltmer inflytelserik ansvarsls, relativistisk postmodern syn p historien (ofta anfrd av illa maskerade rdgardister). Ett fenomen som, om n dominerat av rdgardister, indirekt hjlpt till att ppna drrarna fr frintelsefrnekare av alla de slag (inte bara WW II, behver jag nmna Diane Johnstone?)

Avslutningsvis vill jag bara ppeka att begreppet 'revisionism' tycks vara freml fr en vantolkning p det hr forumet. Det handlar inte, som mnga tycks tro, att skriva om historien. S hr skriver Richard Evans :

"Historisk revidering av viktiga hndelser handlar inte om att diskutera dessa hndelser faktiska existens; snarare handlar det om den historiska tolkningen av dem - om deras allmnna orsaker och konsekvenser."

End of ranting.
Citera
2005-08-04, 14:15
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Min uppfattning r att vi lever i en tid knnetecknat av ett postmodernt frfall dr amatrer till hger och vnster kan fuska sig fram till vilka sanningar som helst utan strre risk fr efterfljder.

Dilemmat med just historievetenskapen r att den, till skillnad frn t ex partikelfysik, r vldigt ltt att bli "expert" p utan ngon som helst skolning. Ett pregnant exempel r sajten "Institute for historical review" som med sin polerade, pseudovetenskapliga yta ltt frleder den icke-initierade.

Tv bcker som jag starkt vill rekommendera r den brittiske historikern Richard Evans "Till historiens frsvar " och den australiensiske historikern Keith Windschuttles "The killing of history : how literary critics and social theorists are murdering our past ".

Ingen av bckerna koncentrerar sig p frintelsen (Evans nmner den bara som hastigast, Windschuttle inte alls.) utan snarare p en alltmer inflytelserik ansvarsls, relativistisk postmodern syn p historien (ofta anfrd av illa maskerade rdgardister). Ett fenomen som, om n dominerat av rdgardister, indirekt hjlpt till att ppna drrarna fr frintelsefrnekare av alla de slag (inte bara WW II, behver jag nmna Diane Johnstone?)

Avslutningsvis vill jag bara ppeka att begreppet 'revisionism' tycks vara freml fr en vantolkning p det hr forumet. Det handlar inte, som mnga tycks tro, att skriva om historien. S hr skriver Richard Evans :

"Historisk revidering av viktiga hndelser handlar inte om att diskutera dessa hndelser faktiska existens; snarare handlar det om den historiska tolkningen av dem - om deras allmnna orsaker och konsekvenser."

End of ranting.
Vem har sagt att historien ska skrivas om? Det handlar om att "rtta till" det 'segrarna' skrivit!
Citera
2005-08-04, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Vem har sagt att historien ska skrivas om? Det handlar om att "rtta till" det 'segrarna' skrivit!

Nr bestmde judarna att de skulle ljuga om att blivit frfljda, kidnappade och massmrdade under andra vrldskriget?
Citera
2005-08-04, 14:47
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Nr bestmde judarna att de skulle ljuga om att blivit frfljda, kidnappade och massmrdade under andra vrldskriget?
Nr de upptckte vad Nahum Goldstein skrivit?
Citera
2005-08-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Nr de upptckte vad Nahum Goldstein skrivit?

Det dr r en frgestllning. Du mste kunna leda i bevis att alla judar i Europa samstmmigt beslt sig ljuga om frfljelse och massmord, och nr detta beslutet samstmmigt togs.
Citera
2005-08-04, 17:28
Medlem
Citat:
Det dr r en frgestllning. Du mste kunna leda i bevis att alla judar i Europa samstmmigt beslt sig ljuga om frfljelse och massmord, och nr detta beslutet samstmmigt togs.

Och varfr mste man kunna bevisa att alla gjorde det samstmmigt?

Jag trodde att man sjlv var tvungen att bevisa ngot om man anklagar ngon fr "vrldshistoriens vrsta brott"?

Frintelselgnen har ju fr vrigt varit inne p stickspr.

Den polska motstndsrrelsen brjade bertta om hemskheter i Auschwitz ifrn 1941: man mrdade folk i massor med tex pneumatisk hammare, elektriska bad och stridsgas. Dessa uppgifter vckte ingen uppmrksamhet utanfr Polen. r 1942 brjade judiska organisationer gna sig t att sprida skrckhistorier om hur mnniskor mrdades i ng-, gas- och elkamrar i Belzec och Treblinka. Men frn denna tid och nda fram till juni 1944 var det s gott som tyst om Auschwitz.

I november 1944 tog Auschwitz-myten en fastare form. D utgav War Refugee Board i Washington en rapport, som byggde p uppgifter av anonyma fre detta Auschwitz-fngar, som hade lyckats rymma ur lgret. Senare har det visat sig att en av dessa anonyma sagesmn var Rudolf Vrba.

Nr Rda armn ockuperade Auschwitz i januari 1945 kunde representanter fr de allierade med egna gon se vad som hade hnt i "frintelselgret". "Pravda" rapporterade d om att maskineri fr massmord i "stra delen av lgret", det vill sga Monowitz. Denna variant av myten r numera vergiven.

I april och maj 1945 framtrdde flera tidigare Auschwitz-fngar infr en polsk kommision. Efter fiaskot med Pravda-artikeln mste det ha sttt klart fr de polska kommunisterna att "gonvittnesuppgifterna" om lgret mste samordnas bttre. Frn och med nu hade alla vittnen enats om gaskamrarnas lokalisering och ven om mordmetoden.

Ingen pneumatisk hammare mer, ingen stridsgas och inga elektriska bad.

Sin slutgiltiga form tog myten genom Rudolf Hss "beknnelse". Det var ocks denna beknnelse som spelade en viktig roll vid Nrnbergprocessen, och ven senare.
Citera
2005-08-04, 18:55
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:

Vilket urbota barnsligt argument av dig, gamle man. Judefrfljelser, beslagtagande av egendom, deportation och tvngsarbete behvde ingen ljuga om, och det r ingen som ifrgastter det. Vad som inte hller mttet infr en seris kritisk granskning r den redan i bibelberttelsen om Ester frekommande fantasin om "en plan att Frinta alla judar" samt lgnerna om "gaskammare fr industriell massgasning". Hur de lgnerna uppstod har revisionister som Faurisson, Mattogno, Graf, Crowell, Berg och andra framlagt vederhftiga dokumentra bevis fr (partisanpropaganda, sovjetpropaganda, brittiska skerhetstjnstens falska rykten osv.)
Citera
2005-08-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Den polska motstndsrrelsen brjade bertta om hemskheter i Auschwitz ifrn 1941: man mrdade folk i massor med tex pneumatisk hammare, elektriska bad och stridsgas. Dessa uppgifter vckte ingen uppmrksamhet utanfr Polen. r 1942 brjade judiska organisationer gna sig t att sprida skrckhistorier om hur mnniskor mrdades i ng-, gas- och elkamrar i Belzec och Treblinka. Men frn denna tid och nda fram till juni 1944 var det s gott som tyst om Auschwitz.

Liksom i all historisk forskning s handlar det om att jmka material, sortera bort. Vissa grejer kan med ens avvisas; folk kan minnas fel, dokument och bilder frvxlas, politiska motiv att verdrivas osv. Det pgr nnu till denna dag frintelseforskning. Hade man njt sig med att gra krigsrykten till den faktiska sanningen fanns det ingen anledning att forstta forska efter 1945.

Vad gller rykten om Treblinka och Belzec; Ingen kan dr med skerhet belgga alla de metoder som anvndes fr massavlivning. Det som terstr i dag r dokumentation av hur mnga som kom dit men bara en handfull uppgivit eftert att de befunnit sig dr.
Mnniskor som frlorat bde frldrar och syskon och vrig slkt i ausrottungen saknas ju inte precis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in