• 1
  • 2
2014-02-23, 18:02
Medlem
Vindlings avatar
Hur överlever reklamkanaler som TV 4, 6an, 3an etc etc?

Om du har lust att se en film/tv-serie, väljer du:

1. Reklam-TV med 5 min hjärntvätt (reklam) mellan varje 15 min film. En film som dessutom blir nerkortad för att man ska hinna med all materialism. Till råga på detta går den bara vid en specifik tidpunkt.

eller

2. Netflix, Piratebay, eller valfri annan streaming/nedladdningssida som är gratis eller väldigt billig. Du slipper reklamen och kan se när du vill.

Jag kan inte hitta EN ENDA bra anledning till att se på reklamkanaler och har i princip inte gjort det alls de senaste fem åren. All media jag behöver, från underhållning till info finns online snabbtillgängligt.

Uppenbarligen finns det massa människor som ändå väljer stenåldersmedia, vissa betalar t.o.m för det! Hur tänker ni?
Citera
2014-02-23, 18:11
Bannlyst
ptja...det lär väl ändras inom en inte alltför oöverskådlig tid skulle jag tro!
Se på tidningsdöden, Det har tagit ett par år men det är nu det tagit fart på riktigt! Det tar lite tid att ändra på folks vanor helt enkelt speciellt de lite äldre men det är nog på G med en slags TV död också om jag får gissa.

Har man satt sig ned för att se simpsons eller sportnytt kl 6 varje eftermiddag i 30 år så är det nog rätt stor chans att man gör detsamma det 31:a året även om andra alternativ att avnjuta dessa program finns
Senast redigerad av Egoeutanasi 2014-02-23 kl. 18:16.
Citera
2014-02-23, 18:22
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egoeutanasi
ptja...det lär väl ändras inom en inte alltför oöverskådlig tid skulle jag tro!
Se på tidningsdöden, Det har tagit ett par år men det är nu det tagit fart på riktigt! Det tar lite tid att ändra på folks vanor helt enkelt speciellt de lite äldre men det är nog på G med en slags TV död också om jag får gissa.

Har man satt sig ned för att se simpsons eller sportnytt kl 6 varje eftermiddag i 30 år så är det nog rätt stor chans att man gör detsamma det 31:a året även om andra alternativ att avnjuta dessa program finns

Ja, det tar tid innan vanor ändras. Men man kan se på USA där tittandet på TV har gått ner ganska kraftigt på senare år. Sedan är det många kanaler i Sverige som går knackigt också. TV3 till exempel är inget framgångsrecept direkt.
Citera
2014-02-23, 18:57
Medlem
Sen när är filmer som visas på tv nerkortade? Hur skulle det gå till? Tv-bolagen lägger knappast energi (eller skulle vara tillåtna) på att klippa om filmerna...

Däremot är vissa bolag riktigt kassa på att välja vettiga ställen att lägga in reklam, och för stämningsskapande filmer kan de paja stämningen totalt med reklaminslagen...

Däremot tror jag nog inte att streamingtjänster kommer ta över tv:n förrän 70-talsgenerationen blivit 50-60 år gamla.
Citera
2014-02-23, 19:06
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Det är på gång här i Sverige också. Inom några år har alla nya skärmar (jag vill inte kalla det TV längre) Wifi, smarta funktioner, koppling till plattorna. Då glider nog kanalerna undan. Några kanske klarar av att överleva som Play-tjänster men det kommer absolut se annorlunda ut om tio år. Mycket rikare för konsumenten skulle jag gissa.
Citera
2014-02-23, 22:14
Medlem
Vindlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Sen när är filmer som visas på tv nerkortade? Hur skulle det gå till? Tv-bolagen lägger knappast energi (eller skulle vara tillåtna) på att klippa om filmerna...

Däremot är vissa bolag riktigt kassa på att välja vettiga ställen att lägga in reklam, och för stämningsskapande filmer kan de paja stämningen totalt med reklaminslagen...

Däremot tror jag nog inte att streamingtjänster kommer ta över tv:n förrän 70-talsgenerationen blivit 50-60 år gamla.

Kan ta sagan om ringen som exempel när den visades på TV4 för några år sedan. De klippte bort en hel del scener (tyvärr kan jag inte minnas vilka).
Citera
2014-02-24, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindling
Kan ta sagan om ringen som exempel när den visades på TV4 för några år sedan. De klippte bort en hel del scener (tyvärr kan jag inte minnas vilka).

Du vet om att det finns en bioversion och en förlängd version av den filmen va? Bara naturligt att de visar bioversionen.
Citera
2014-02-24, 16:20
Medlem
Nattlandets avatar
Har varit "Tv-fri" i ett ganska stort antal år. En befrielse för båda själ och hjärna!

Betalar gärna för att konsumera kultur dock, älskar film. Tycker t ex Netflix är en god lösning för vettig peng.

Skulle aldrig någonsin i helvete kunna tänka mig att återvända till en modell där någon annan bestämmer vilken tid man ska titta, och dessutom avbryter mitt i för att vråla en i ansiktet (reklam).

Nej, reklamkanaler är som dags- och kvällstidningarna: Döende. Bra så.
Citera
2014-02-24, 16:43
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
De överlever på gamlingar som dör av varje år, dagens tv-kanaler kommer inte att finnas kvar om 20 år.
Citera
2014-02-25, 18:55
Medlem
DAGGER[X]s avatar
I USA har Comcast nu lyckats med sin utpressning av Netflix. Det kan vara den vägen som internet tar, om några år kanske man måste köpa ett abonnemang med "Flashback" i för att få tillgång till forumet. Vi får hoppas att utvecklingen inte tar samma tragiska väg som med kabel-tv.
Citera
2014-03-08, 11:21
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
I USA har Comcast nu lyckats med sin utpressning av Netflix. Det kan vara den vägen som internet tar, om några år kanske man måste köpa ett abonnemang med "Flashback" i för att få tillgång till forumet. Vi får hoppas att utvecklingen inte tar samma tragiska väg som med kabel-tv.
Har du möjlighet att utveckla litet, vad har hänt i USA?
Citera
2014-03-08, 13:00
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Har du möjlighet att utveckla litet, vad har hänt i USA?

Detta syftar jag på. Om vi har otur kan det dela upp internet i vad man kallar "wallled gardens" med vattentäta skott mellan olika delar.
http://gizmodo.com/report-netflix-ag...bro-1529115565

Det finns motkrafter mot denna utveckling i t.ex. Google som tur var. Vi får se vart det slutar. Detta finns mycket mer utförligt dokumenterat på andra håll. Sök på net-neutrality till exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in