• 1
  • 2
2014-02-23, 14:13
Medlem
Hej!

Skulle behöva hjälp med att få min MacBook Pro att starta snabbare och bli lite kvickare.
Den är från hösten 2011 (Intel Core i5, 2.3 Ghz, 4 Gb 1333 MHz DDR Ram, 320 Gb hårddiskminne).

När den precis var ny så startade den upp på bara ett par sekunder. Idag så tar det cirka 1 minut och 40-50 sekunder innan den startar upp. Drygt 2 minuter om man räknar med att jag ska öppna safari, gå in på mejlen et cetera.

Jag hade förut 100 Gb ledigt på hårddisken. NU när jag har rensat musik, filmer et cetera så har jag 180 Gb ledigt.. Men ändå går datorn segt vid uppstarten. Jag har skaffat program såsom "Disc Doctor" samt "Clean my Mac 2" och gjort rensningar, skivverktyg /kontrolldisk et cetera.

Min fråga till er är: Vad ska jag göra för att datorn ska gå snabbare?! Jag vet att man kan skaffa SDD disk, uppdatera ram minnet et cetera men jag vill inte lägga pengar på det.
Citera
2014-02-23, 14:34
Medlem
Kluffs avatar
Det kan ha hamnat damm i själva datorn! Det kan sega ner datorn rätt rejält. Är datorn varmare än vanligt eller blir den lätt varm? Surrar fläkten mer intensivt än vanligt?
Citera
2014-02-23, 15:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Min fråga till er är: Vad ska jag göra för att datorn ska gå snabbare?! Jag vet att man kan skaffa SDD disk, uppdatera ram minnet et cetera men jag vill inte lägga pengar på det.

4GB är för lite för att Mavericks skall flyta, särskilt med mekanisk disk.

Vill du få upp farten, byt tillbaka ill. samma versioner på mjukvaror som du hade kär du köpte den.
Citera
2014-02-23, 16:45
Medlem
tzjs avatar
Börja med att göra en säker start på datorn. Håll nere shift vid uppstart och logga in på kontot. Starta sedan om som vanligt igen efter 10 minuter.
Citera
2014-02-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Det kan ha hamnat damm i själva datorn! Det kan sega ner datorn rätt rejält. Är datorn varmare än vanligt eller blir den lätt varm? Surrar fläkten mer intensivt än vanligt?

Det är ju en bärbar MacBook Pro. Jag har svårt att tro att det har hamnat massa damm i den...
Citera
2014-02-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
4GB är för lite för att Mavericks skall flyta, särskilt med mekanisk disk.

Vill du få upp farten, byt tillbaka ill. samma versioner på mjukvaror som du hade kär du köpte den.

Byt tillbaka ill? Menar du att jag ska byta tillbaka till tidigare operativsystem? Hur gör jag det utan att förlora massa viktiga sparade filer?!

Hur gör jag för att få samma versioner på mjukvaror som när jag köpte dem?!
Citera
2014-02-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Börja med att göra en säker start på datorn. Håll nere shift vid uppstart och logga in på kontot. Starta sedan om som vanligt igen efter 10 minuter.

Behöver jag endast göra detta en gång? Kommer datorn starta upp snabbare då?! Finns det någon fara med att göra detta?!

Jag testar nu att hålla inne shift vid uppstart och logga in på kontot... Hör av mig senare om hur det har gått!
Citera
2014-02-23, 19:04
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Byt tillbaka ill? Menar du att jag ska byta tillbaka till tidigare operativsystem? Hur gör jag det utan att förlora massa viktiga sparade filer?!

Hur gör jag för att få samma versioner på mjukvaror som när jag köpte dem?!

Det kan du inte (är det förenklade svaret). Min poäng var att mjukvaror blir mer komplexa med tiden, och kräver mer av datorn.

För tio år sen var 256MB rätt normalt för en "kontorsdator". Numera är allt under 8GB ganska ovanligt i samma miljöer.
Citera
2014-02-23, 19:24
Medlem
Citat:
Det kan du inte (är det förenklade svaret). Min poäng var att mjukvaror blir mer komplexa med tiden, och kräver mer av datorn.

För tio år sen var 256MB rätt normalt för en "kontorsdator". Numera är allt under 8GB ganska ovanligt i samma miljöer.

Förstår. Kan tänka mig att det inte är konstigt att min MacBook Pro från hösten 2011 inte håller måttet nu när den snart är/blir 3 år gammal.

Jag kanske helt enkelt ska vara nöjd med att den startar upp på cirka 1:40, 1:50... Den kostade dock 10 000 kronor. Men annars kan jag säga att jag är helt nöjd med denna! Är ett fantastiskt verktyg när jag arbetar, gör kalkyler, word dokument, presentationer, surfar, hanterar mejl, hanterar bildalbum, lägger in låtar i iPhone med mera...
Citera
2014-02-23, 19:34
Medlem
Citat:

Fråga... Om jag köper en sprillans ny MacBook Air nu... Typ denna:

http://www.inet.se/produkt/1971331/a...-4gb-128gb-ssd

Kommer det gå riktigt snabbt att starta upp datorn då, trots Maverick? Tänker att det borde göra det i och med att den har SSD disk..?!
Citera
2014-02-23, 19:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Fråga... Om jag köper en sprillans ny MacBook Air nu... Typ denna:

http://www.inet.se/produkt/1971331/a...-4gb-128gb-ssd

Kommer det gå riktigt snabbt att starta upp datorn då, trots Maverick? Tänker att det borde göra det i och med att den har SSD disk..?!

Nej, den kommer inte att kännas blixtrande snabb med 4gb, men den kommer att kännas betydligt snabbare än det du har.
Citera
2014-02-23, 19:52
Medlem
Citat:
Nej, den kommer inte att kännas blixtrande snabb med 4gb, men den kommer att kännas betydligt snabbare än det du har.

En sista fråga. Rekommenderar du att jag uppdaterar min MacBook Pro med en SSD-disk? Tror du då att det kommer att gå snabbare? I så fall har jag följande frågor:

1. Vad skulle det kosta (ungefär om jag vill sätta in en 500 SSD disk i min Macbook Pro från 2011)?
2. Kan man göra detta på Macoteket?
3. Kan de göra så att de överför allt jag har på datorn till denna disk så att jag får exakt "samma" dator tillbaka fast det är en ny snabbare hårddisk? Dvs jag har kvar alla program, bilder, musik, filmer et cetera?!

Tack för din hjälp! Du är ju en Mac-expert!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in