Citat:
Ursprungligen postat av
KaptenKolv
@AlwaysAllIn
Nu är vi jätte OT, sannolikt mitt fel också

Men iaf..
För det första så är siffrorna rätt missvisande. Jägartjänst har så länge jag kan minnas varit frivillig. Vilket innebär att man inte alls har pekat på 10 personer ur en mönstringskull av 300 och sagt, grattis, ni skall göra jägartjänst. Inte heller har inriktningarna varit huggna i sten. Dom flesta med hyfsade till bra resultat hade ändå en valfrihet. Att någon satt och pekade ut folk som om dom vore födda till sin befattning? Nej. Det skedde inte på det pliktverk jag var på vart fall.
Dock är det ju en delvis sanning i det du säger... Men inte så extremt som du påstår.
Valfriheten var större och i synnerhet när det gäller FJS och dom flesta Jägartjänster så var detta frivilligt. Visst kunde man rekommenderas att söka, Men inte mer än så. Man hade även en preliminär befattning på papperet tills extramönstringen var genomförd.
Hade själv en bekant som mer eller mindre fick tjata sig in på extramönstringen, han gick hela vägen och hamnade tillslut på FJS IK några år senare, Innan SIG.. Det var ingen som rekommenderade eller så, Dom fick själva säga att dom var intresserade. Det samma gällde min svåger som sökte sig till KJ, Han fick själv tala om att han var intresserad. Sen fick man även en annan befattning först... Man blev då uttagen till KB/PB eller whatever. Och det var ens placering fram tills man genomfört extramönstringen. Vilket innebär att mönstringsförrättare sa "grattis, KB, Pansar" till dina "födda att bli FJSare". Detta borde ju du veta?
Jag delar inte heller din erotiska bild om att man skapas och föds på nytt som någon slags killermachine i sitt truppslag och så förbli tills man går i graven, Rent trams.
ett stridsvagns kompani 2014, Träffade stridsvagnssoldat som gjort GU som Vakt eller något liknande på helikopter. Soldater som jobbat på kompaniet sen 2011. Menar du att dom inte kan vara lika bra som dina superpanzar ninjaz som gjorde GU på en vagn i 10-15 månader? Tycker du ger ett rätt oseriöst intryck för att vara kapten inom pansar med en väldigt skev bild av värnplikten som något slags ultimat system. Nu va det dock aldrig så negativt emot värnplikten jag menade från början bör jag dock tillägga, jag föredrar värnplikten. Jag syftade dock (precis som jag skrev också) på den enskilda soldatens nivå.
Och den nivån anser jag vara bättre idag om man förutsätter att en person jobbat några år på sitt förband. Att en Soldat som gjort 12 månader på en vagn automatiskt skulle vara bättre än en person som Var skytte GB innan och sökte sig till vagns tjänst iom yrkesförsvar som öppnade dessa dörrar är trams, och ett väldigt omodernt sätt att se på personlig utveckling osv. Du höjer liksom dig själv, din befattning och värnplikten till såna fasansfulla höjder att jag för svindel! Välkommen till 2000 talet.
Du skriver alldeles utmärkt. Jag respekterar din åsikt och förstår vad du skriver.
Jag ser också att du är fostrad i den "nya" försvarsmakten där genus, politiskt balett och övrigt "fitteri" är absolut nödvändigt att tillbe för att man skall ha en "karriär".
Oseriös Pansarkapten?
Jag är stöpt i det gamla systemet och var Kapten för så djävla länge sedan att hälften vore nog. Jag var Pansarkapten på den tiden då ryssarna var världsmästare i mekaniserad röjningstät samt var experter på en OMGs genombrott.
Valhallavägen 117 gjorde mig sedermera till den kompletta och fullödiga person jag är idag.
Det är helt två icke kompatibel generationer men jag vet direkt vilken generation som jag skulle använda när skiten träffar fläkten.
Den som kan på ett genuskorrekt sätt placera en flock av militärt klädda fjollor i ring och rulla apelsin samt fråga vilken färg man känner att man har i magen när apelsinen kommer till denne?
ELLER den som efter 14 dagars hetsande av sitt Pansarskyttekompani över hela djävla Sverige, söder om Arlanda samlar sin Kompani, kommenderar kloss på hela skiten, håller ett tal till gossarna och avslutar med att nu mina syndare så är det bara att öka, nationen kräver att just ni slår er igenom och tar Arlanda.
Att tänka på mina herrar, det är att helvetet är bara halvfullt och ni vet att Pansarsoldater dör inte, de bara samlas i Helvetet för att omgruppera. Jag kommenderar framåt om 5 minuter, order kommer under rull.
Uppsittning!
Vem vill man ha? Den som får svettdroppar på överläppen av stress när han ser en "hjord" av soldater på 30 gubbar framför sig? Den som får akut stressmagen när ett kompani på runt 150-180 gubbar står framför honom och som inte ens i sin vildaste fantasi kan förstå hur man jobbar med en Bataljon på i runda tal 550 gubbar?
Eller tar man den som lika enkelt som att skita tar sitt Kompani på "kloss" och drar den sista skiten ur dem under en lång tung djävla övning?
Romatik? Så inihelvete men det funkade. De hade fanimig inte sovit, ätit riktigt eller haft vila mer än återhämtningar under 14 dagar. Fanns det någon som helst tvekan hos dessa gossar? Absolut inte, de visste att Kompaniet kunde sin sak, de visste att Bataljonen var knivskarp, de visste att hela organisationen var fokuserad som en laserpunkt på uppgiften och alla kunde sin sak fullt ut.
Frivilliga jägare?
Kan vara som du skriver att jägare av någon anledning fick en mellanstation som Pansar-KB men det har jag inget minne av. Skall dock erkännas att det endast beror på mitt minne och inte alls att jag hävdar att du har fel i sak.
Blev du ur en kull av 30 000+ uttagen som FJSare så fick du träningsprogram och kängor hemskickade innan du ryckte in till din GU. Det var det jag kom ihåg, och på det sättet som mina FJS-kollegor anmälde att de kom till Karlsborg.
Frivilligt? Visst kunde du säga nej till att bli jägare på mönstringen men det var väl promillen som tackade nej. Visst var det frivilligt meni nte någon djävlel jag vet tackade nej till att få göra GU på FJS om de blev uttagna. Det var ju i deras ögon "best of the best" och man hade satsat som en tok för att hamna på FJS.
FJSare var absolut bäst på sitt, att "fnutta" på och i gruppnivå.
PansarskytteKBn, han tog sin pluton med ro och kunde i "nödsituationer" stridsleda kompani.
Två helt olika profiler framsorterat ur kullen på 30 000+ mönstrande. Två helt lika skickliga personer men helt olika DNA inför sin uppgift.
Erotisk bild att födas? Att födas in i sitt truppslag och utbildas av de som i generationer har sitt förbands erfarenhet, tradition, målmedvetenhet, stuk, känsla och vilja är fanimig ingenting som en "quick fix" eller en magisk kurs på 14 dagar ger. Det som ni nu hyllar med enstaka kurser som ger exakt samma kunskap, erfarenhet och färdigheter är bara skitsnack.
Visst kan du gå en kurs i hur Pansarskyttepluton överlämnar SST till Stridsvagnspluton men övar du det inte regelmässigt under förbandsskedet och under alla förhållanden så är det en skitkunskap du har fått och den sitter inte i.
Har du inga förband som är fallet idag där exempelvis Pansarskyttebeväringen lever vecka ut och in i symbios med Stridsvagnarna så får du ALDRIG den kompetensen som vi hade.
Men du skriver som en nyfrälst i detta ärende, allt går med en kurs eller en dos elixir så kan man allt. De är tidens tand, allt är en "quick fix". Tyvärr så skiter det alltid sig för dessa "quick fixare" när det gäller på riktigt. Då kukar de ur i 180.
Dagens soldater kontra mina värnpliktiga. Idag så har de bättre materiel men är totalt kass och oandvändbara i allt över gruppnivå. "Officerarna" som utbildas på Karlberg vet ju fanimig inte vad som är bak eller fram på en stridsvagn. Vilket djävla skämt!
Nivån? Jag tror en trött vaktsoldat som pga ingen utbildning, korkad, fattig, "whatever" blivit militär och har suttit några år på en stol, som nu vill till det häftiga stridsvagnsförbandet (1-2 strv per år) är så djävla mycket kassare än mina 10-15 månaderssoldater som var utsorterade ur kullen på 30 000+ så det är en djävla skam.
Mina killar skulle skjuta bort denne i rymden samt köra åttor runt den för de kunde slåss i Kompani och Bataljon och använda instrumentet. De förstod vad man kunde och borde göra med sin stridsvagn.
Personligt utveckling?
Jaherredjävlar säger jag bara. Genus, mångkultur, rättvisa, arbetstider, körvila osv, osv gör hela den svenska försvarsmakten till ett gäng veka fittor som kommer att gråta dygn två. Undantag finns nog men jag skulle vilja se den Pansarskytteplutonen som krigat 48 timmar i sträck idag och får som belöning åka iväg som O-platser inom kompaniets område och bara svär till lite och bandar iväg för att lösa uppgiften. Idag så är det väl hotell och dygnsvila som gäller?
Förfallet är monumentalt. Krigare härdas fram, inte på hotell och dygnsviloregler.
Vi hade att föraren skulle ha 6 timmars sammanhängande vila, "thats it"!
Svindel idag?
Att man får svindel när jag beskriver hur Pansarbrigader smällde ihop och anföll igenom varandra förstår jag. Kan man under handledning leda och förstå gruppnivån så förstår jag fullständigt att en Brigad om 5 500 man med utrustning är precis lika abstrakt för er som när Kapten Kirk säger, Warp speed please.
Som avslutning, hylla värnplikten och 30+ Brigader? JA! De fanns och funkade. Idag så har vi så splittrade själar i diverse småceller som kanske kan verka ett dygn autonomt men inte på något djävla sätt förstår begreppet Krigsmakt!
De som har orsakat dagens tillstånd i den svenska försvarsmakten skulle i vilket annat land ha hamnat framför en vägg med ögonbindel om de gjort på samma sätt där som i Sverige.
Förfallet och förstörelsen är monumentalt!
Pansartrupperna dör inte, de bara omgrupperar i Helvetet.