• 1
  • 2
2014-02-15, 12:04
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Där kom den. 0231an, så hette "genvägen". Om inte mitt söndersupna minne lurar mig så har väl kursdjävulen haft det namnet de sista "100" åren?

Jomenvisst, det fanns riktiga FJS och så fanns det dem som tagit 0231an av någon orsak, kanske för att de under ett tag skulle tjänstgöra vid K3 osv.

Precis som någon skrev, de mer väl fungerande kollegorna som tagit 0231an hade en djävligt ödmjuk inställning till hur mycket fallskärmsjägare de var.
De riktiga fallskärmsjägarna i systemet hade en avsevärt större kompetens.

I det gamla systemet så var man fallskärmsjägare på riktigt om man gjorde "lumpen" och sedan blev godkänd som fallskärmsjägare. Självklart så kunde man bli officer efteråt i truppslaget.

"Reservfallskärmsjägare" med bara kursen 0231 betraktades med respekt för att de klarat av en "grisig" kurs men inte som en riktig FJSare.

Jag har mött båda typerna i utbildning av trupp samt vid egen utbildning och en sak har slagit mig, endast reservFJSare har varit de som slagit onödigt hårt på sin egen trumma men alltid och direkt hållit käften och blivit ödmjuka när en riktig FJSare kommit in i rummet.
Intressant som fan!

Hur som helst, det fanns bara ett riktigt jägarförband i FM som gjorde stor och riktig nytta och det var Pansarjägarindelade förband.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-02-15 kl. 12:22.
Citera
2014-02-16, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Där kom den. 0231an, så hette "genvägen". Om inte mitt söndersupna minne lurar mig så har väl kursdjävulen haft det namnet de sista "100" åren?

Jomenvisst, det fanns riktiga FJS och så fanns det dem som tagit 0231an av någon orsak, kanske för att de under ett tag skulle tjänstgöra vid K3 osv.

Precis som någon skrev, de mer väl fungerande kollegorna som tagit 0231an hade en djävligt ödmjuk inställning till hur mycket fallskärmsjägare de var.
De riktiga fallskärmsjägarna i systemet hade en avsevärt större kompetens.

I det gamla systemet så var man fallskärmsjägare på riktigt om man gjorde "lumpen" och sedan blev godkänd som fallskärmsjägare. Självklart så kunde man bli officer efteråt i truppslaget.

"Reservfallskärmsjägare" med bara kursen 0231 betraktades med respekt för att de klarat av en "grisig" kurs men inte som en riktig FJSare.

Jag har mött båda typerna i utbildning av trupp samt vid egen utbildning och en sak har slagit mig, endast reservFJSare har varit de som slagit onödigt hårt på sin egen trumma men alltid och direkt hållit käften och blivit ödmjuka när en riktig FJSare kommit in i rummet.
Intressant som fan!

Hur som helst, det fanns bara ett riktigt jägarförband i FM som gjorde stor och riktig nytta och det var Pansarjägarindelade förband.
Åter igen en fantasi om "hur man vill att det skall vara".
Men verkligheten är en helt annan. Jag vet inte varför, men av någon anledning så höjs dessa över skyarna. Nå väl... Vad jag vet så finns det väl ingen annan väg att bli fallskärmsjägare idag, än just denna kurs? Fast jag är inte helt insatt i ämnet dock.

Det som var förr, det var förr. Idag ser FM helt annorlunda ut och att det gamla per automatik är bättre är kvalificerat skitsnack. Idag jobbar man som soldat (sannolikt på annat jägarförband eller motsvarande) i minst ett år innan man går kursen, För att där lära sig hoppa och gå långt som fan. Man får deras utbildningstecken. Sedan tituleras man som fallskärmsjägare, enligt FM själva iaf.
Sen kan jag hålla med om att ifall man jobbar på låt säga K4 går denna kursen men får ej tjänst på kompaniet utan återgår till K4 så kan jag väl ha problem med att man kallar sig fallskärmsjägare, men man har iaf gått grundutbildningen.

Jag ifrågasätter andras erfarenhet av förbandsbyte och när man har rätten att titulera sig det ena eller det andra. Jag ifrågasätter också uppfattningen om hur dessa soldater är, det är inget annat än en fantasi om hur man själv vill att det skall vara. Hur folk uppfattar andra årskurser av samma befattning är helt och hållet en personlig uppfattningen, ingenting annat. Och detta är inget som FJS är ensamma om, det gäller KJ också. Och en hel del andra förband. Jag har gått den långa vägen och haft tre helt olika befattningar på olika förbandstyper under ca 15 år och det har aldrig varit ett problem för någon att jag inte haft samma grund som dem som gjort värnplikten på förbanden i fråga. Skulle jag gå 0231 och jobba på kompaniet i 6 månader kommer jag vara mer kompetent fallskärmsjägare än någon 20 åring som gjorde värnplikten på kompaniet då minst 6 månader av tjänsten är sådant som alla gör på sina hemmaförband (sannolikt mer). Sen kanske det är mer fysiskt än andra, men jämför man jägarförband och i synnerhet under värnpliktstiden är skillnaderna ganska minimala. Rent konkret alltså..

Tittar man på den enskilda soldatnivån så är dagens system bättre än det som fanns förr. I synnerhet på förband som sannolikt är mer prioriterade. 12 månader på FJ kompaniet idag är såldes MYCKET mer meriterande än 12 månader på kompaniet för 10 år sedan. Eftersom det sannolikt innebär minst 24 månader som jägare eller motsvarande. Och med en annan befattning/erfarenhet i bagaget.
Hur länge var man Fallskärmsjägare under värnplikten dom sista åren? Räknat i månader som man var i tjänst dvs. Det blir inte så mycket i slutändan. Örnen fick man efter ca 7-8 månader. Och idag efter minst 14 månader, som soldat (åter igen, sannolikt på ett förband med liknande fysiska krav).
Senast redigerad av KaptenKolv 2014-02-16 kl. 01:42.
Citera
2014-02-16, 03:44
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Fantasier och fantasier samt önskedrömmar om fornstora dagar?

Bevisligen så hade vi en gång en försvarsmakt som redan på pliktverket sorterade fram män som var predestinerade att bli fallskärmsjägare. Detta urval av mellan 30 000+ mönstrade personer per år fick fram de en eller två kompanier som skulle grundutbildas på FJS per år. Det var killar som redan efter mönstringen av stora årskullar hade helt djävla rätt profil för att klara av utbildningen och bli en skicklig FJSare.
Urvalet till dessa få utbildningsplatser samt ur den enorma mängden med manskap som urvalet skedde ur gjorde att det var perfekta unga män för den befattningen som plockades fram.
Precis på samma sätt som den perfekta Kvartermästaren till ett Pansarskyttekompani fanns i den enorma mängden av mönstrande manskap.
Att man lika nogsamt fann rätt kust eller fjälljägare var lika imponerande.

Det är en djävla skillnad att bli uttagen bland 30 000+ mönstrande soldater till exempelvis en GU hos FJS, att andas ett kulturarv i truppslaget, att bli ifrån dag 1 mött av "riktiga" FJSare som tar hand om dig som blivande FJSare och utbildare dig på atomnivå hur det är att vara FJSare.
De som jag mötte som hade "bara" gått 0231 var ibland av ett annat stuk. Ingen FJSare som jag mötte under 20 år som hade gjort GU som FJSare och fortsatt uppvisade en enda gång konstigheter. De var fanimig superstabila rakt igenom ifrån grunden.

Precis som när jag läste till Kapten och vi fick en "flock" kustjägare som skulle gå utbildningen med oss pansarknektar för att få en breddad/ annan form av Kaptensutbildning så fanns samma tendens där. De som var intagna senare i förbandet var de som var mest Kustjägare av de alla. De riktiga kustjägarna hade en mer avspänd, ödmjuk och seriös inställning i själva frågan om Kustjägarnas överlägsenhet i precis allting.

Allt i dagens FM verkar vara en "quick fix" gå en kurs eller ta en dos elixir av rätt ämne så är du den som kursen eller utbildningen säger att du är.
Jag vill hävda att det är en djävla skillnad att födas i en PBV 302, bo i den under 15 månader och sedan gå vidare i systemet som pansarknekt än att exempelvis ha gjort lumpen gå Livgardet och sedan senare under resan bli en Pansarknekt.
När du föds in i ditt truppslag, när du ur en kull på 30 000+ har sorterats fram till just din befattning, när du tar dina första steg i just den uniformen så fostras du på det Regementet och dess kultur på ett fundamentalt och grundläggande plan som sitter i i hela ditt liv. Du blir ditt truppslag och dess signum personifierat.
Att exempelvis jag skulle ha gått 0231an och sedan helt plötsligt ha blivit en FJSare är otänkbart. Jag hade alltid varit en Pansarknekt med en fräck örn någonstans på uniformen.
15 djävla månader som första upplevelse av Armén sitter i för livet och speciellt om din kravprofil ifrån mönstringen var Pansarknekt. Det blir som att dopa predestinerade gener till att bara göra det som de var skapta för.

Det finns ingenting i dagen FM som på något sätt kan mäta sig med det som var.
Pang för pengarna?
Vad är det som konsumeras idag? Runt 35 miljarder och vad har vi? 300 kolonialpoliser i MENA.
Vad har dagens officerare truppfört? Har de anfallit med en Pansarbrigad igenom en annan Pansarbrigad på en PS-övning.
Har det truppfört Pansarskyttekompani? Har det truppfört Pansarbataljon under en 3 veckorsövning som började i Kristianstad och slutade i Boden.
Har de gått transport på järnväg och känt den tunga eterlukten i minus 20 grader när beväringen sparkar liv i sina PBVer innan de kör av järnvägsvagnarna?
Har dagen officerare backat ner sitt Pansarskyttekompani kl 0530 i Krankesjön för att stå beredda att tillsammans med sin Brigad vara anfallsberedda kl 0600?

Dagen FM är ett djävla sammelsurium av genuskonflikter, kolonialpolisverksamhet, oförmåga, ofokuserat, visionslöst, oskicklighet i förband över gruppnivå, Officerare som tror allt är en "quick fix" och sedan så funkar det.
Gå en kurs och sedan så är du Bataljonchef. Att öva veckor och banda mil efter mil dygnet runt som chef över en riktig Bataljon och truppföra den i alla väder, under alla tillfällen, under alla omständigheter, under alla friktioner det är ingenting som serveras på skolbänken.

Idag så har vi en FM som skulle förlora mot 2000 soldater ifrån Burundi i sommaruniform på ett dygn för vi har ingen FM.
Vi har inte ens som tyskarna mellan de två världskrigen en kaderarmé. Vi har ett antal löst sammansatta individer som kanske kan agera skickligt på gruppnivå och ledas av en officer som samtidigt har sett en pluton och truppfört den under något dygn.

Återigen en fantasi om hur man vill att det skall vara. En fantasi är en ej konkretiserad tankeskapelse. Det jag påstår och hävdar är att vi har redan gjort det, vi har redan varit där och haft förband till Fördelnings storlek och precis alla djävla planer och övande för att skydda Sverige på ett bra och effektivt sätt.
Det vi har idag är ett förräderi mot nationen av en sådan magnitud att hade det skett i något annat land så hade de som varit ansvariga för förfallet stått mot en vägg med ögonbindel.

Ditt ifrågasättande är väl rätt utifrån din synpunkt. Vi som dock har sett hur det fungerade och verkade i nationen när hon var på krigsfot i precis allting som skedde är monumentalt förvånade över hur förräderiet fick gå så fort och friktionsfritt.
Bättre förr? Förr hade vi Brigader och ett system som funkade till rikets försvar. Idag har vi fragment som till större delen har noll i systemförståelse.
Vafan, det är inte lätt att vara stridsvagnskompanichef när man på sin höjd ser 2-3 stridsvagnar på samma gång per år. Att förstå hur man samverkar med ett annat stridsvagnskompani eller ett pansarskyttekompani blir då en utopi.

Verkligheten idag är så skrämmande usel så man tror inte det är sant. Seriöst det är mer uselt än vad jag beskriver, det är så djävla låg effektivitet så vi borde stänga ner hela FM imorgon, vi borde ge Barack Obama 10 miljarder om året och få en stor djävla röd knapp att trycka på ifall vi känner oss lite "rädda" när exempelvis ryssen övar kärnvapenanfall mot oss och våra piloter sitter hemma och käkar ägg.
Då när vi trycker på knappen så kommer Jänkarna och hjälper oss.

Enskild soldatnivå. Absolut att jag tror att utrustningen kan vara bättre men soldatmaterialet är inte bättre på något sätt. Det är svårt att tänka sig att en pansarskytteknekt sorterad fram ur 30 000 individer skulle vara sämre än den som idag hoppar på pga ingen utbildning, ingen annan karriär eller för att den vill "kriga" till det lite.
Aldrig att jag skulle byta bort mina värnpliktiga mot dåligt betalda yrkessoldater. Jag har träffat på ett antal engelska, amerikanska sådana och de imponerade inte speciellt.
Danska var dock en upplyftande erfarenhet i sin LEO 1or, det var ett skickligt team och ett dugligt kompani som kunde jobbet tillsammans. Kompani, när utbildade vi ett stridsvagnskompani senast komplett i Sverige? 2008, eller tidigare?

Om man är en äkta FJSare efter kursen 0231? Man kanske förstår hur djävla grisigt det är men man förstår inte hur ett Kompani agerar för vi utbildar ju bara en kurs om 12 stycken per år.
Skämtet är ofattbart!
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-02-16 kl. 03:47.
Citera
2014-02-16, 04:56
Medlem
@AlwaysAllIn

Nu är vi jätte OT, sannolikt mitt fel också
Men iaf..

För det första så är siffrorna rätt missvisande. Jägartjänst har så länge jag kan minnas varit frivillig. Vilket innebär att man inte alls har pekat på 10 personer ur en mönstringskull av 300 och sagt, grattis, ni skall göra jägartjänst. Inte heller har inriktningarna varit huggna i sten. Dom flesta med hyfsade till bra resultat hade ändå en valfrihet. Att någon satt och pekade ut folk som om dom vore födda till sin befattning? Nej. Det skedde inte på det pliktverk jag var på vart fall.
Dock är det ju en delvis sanning i det du säger... Men inte så extremt som du påstår.
Valfriheten var större och i synnerhet när det gäller FJS och dom flesta Jägartjänster så var detta frivilligt. Visst kunde man rekommenderas att söka, Men inte mer än så. Man hade även en preliminär befattning på papperet tills extramönstringen var genomförd.

Hade själv en bekant som mer eller mindre fick tjata sig in på extramönstringen, han gick hela vägen och hamnade tillslut på FJS IK några år senare, Innan SIG.. Det var ingen som rekommenderade eller så, Dom fick själva säga att dom var intresserade. Det samma gällde min svåger som sökte sig till KJ, Han fick själv tala om att han var intresserad. Sen fick man även en annan befattning först... Man blev då uttagen till KB/PB eller whatever. Och det var ens placering fram tills man genomfört extramönstringen. Vilket innebär att mönstringsförrättare sa "grattis, KB, Pansar" till dina "födda att bli FJSare". Detta borde ju du veta?

Jag delar inte heller din erotiska bild om att man skapas och föds på nytt som någon slags killermachine i sitt truppslag och så förbli tills man går i graven, Rent trams.
ett stridsvagns kompani 2014, Träffade stridsvagnssoldat som gjort GU som Vakt eller något liknande på helikopter. Soldater som jobbat på kompaniet sen 2011. Menar du att dom inte kan vara lika bra som dina superpanzar ninjaz som gjorde GU på en vagn i 10-15 månader? Tycker du ger ett rätt oseriöst intryck för att vara kapten inom pansar med en väldigt skev bild av värnplikten som något slags ultimat system. Nu va det dock aldrig så negativt emot värnplikten jag menade från början bör jag dock tillägga, jag föredrar värnplikten. Jag syftade dock (precis som jag skrev också) på den enskilda soldatens nivå.
Och den nivån anser jag vara bättre idag om man förutsätter att en person jobbat några år på sitt förband. Att en Soldat som gjort 12 månader på en vagn automatiskt skulle vara bättre än en person som Var skytte GB innan och sökte sig till vagns tjänst iom yrkesförsvar som öppnade dessa dörrar är trams, och ett väldigt omodernt sätt att se på personlig utveckling osv. Du höjer liksom dig själv, din befattning och värnplikten till såna fasansfulla höjder att jag för svindel! Välkommen till 2000 talet.
Citera
2014-02-16, 18:41
Medlem
Citat:
Vad är det?
Citera
2014-02-22, 15:51
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKolv
@AlwaysAllIn

Nu är vi jätte OT, sannolikt mitt fel också
Men iaf..

För det första så är siffrorna rätt missvisande. Jägartjänst har så länge jag kan minnas varit frivillig. Vilket innebär att man inte alls har pekat på 10 personer ur en mönstringskull av 300 och sagt, grattis, ni skall göra jägartjänst. Inte heller har inriktningarna varit huggna i sten. Dom flesta med hyfsade till bra resultat hade ändå en valfrihet. Att någon satt och pekade ut folk som om dom vore födda till sin befattning? Nej. Det skedde inte på det pliktverk jag var på vart fall.
Dock är det ju en delvis sanning i det du säger... Men inte så extremt som du påstår.
Valfriheten var större och i synnerhet när det gäller FJS och dom flesta Jägartjänster så var detta frivilligt. Visst kunde man rekommenderas att söka, Men inte mer än så. Man hade även en preliminär befattning på papperet tills extramönstringen var genomförd.

Hade själv en bekant som mer eller mindre fick tjata sig in på extramönstringen, han gick hela vägen och hamnade tillslut på FJS IK några år senare, Innan SIG.. Det var ingen som rekommenderade eller så, Dom fick själva säga att dom var intresserade. Det samma gällde min svåger som sökte sig till KJ, Han fick själv tala om att han var intresserad. Sen fick man även en annan befattning först... Man blev då uttagen till KB/PB eller whatever. Och det var ens placering fram tills man genomfört extramönstringen. Vilket innebär att mönstringsförrättare sa "grattis, KB, Pansar" till dina "födda att bli FJSare". Detta borde ju du veta?

Jag delar inte heller din erotiska bild om att man skapas och föds på nytt som någon slags killermachine i sitt truppslag och så förbli tills man går i graven, Rent trams.
ett stridsvagns kompani 2014, Träffade stridsvagnssoldat som gjort GU som Vakt eller något liknande på helikopter. Soldater som jobbat på kompaniet sen 2011. Menar du att dom inte kan vara lika bra som dina superpanzar ninjaz som gjorde GU på en vagn i 10-15 månader? Tycker du ger ett rätt oseriöst intryck för att vara kapten inom pansar med en väldigt skev bild av värnplikten som något slags ultimat system. Nu va det dock aldrig så negativt emot värnplikten jag menade från början bör jag dock tillägga, jag föredrar värnplikten. Jag syftade dock (precis som jag skrev också) på den enskilda soldatens nivå.
Och den nivån anser jag vara bättre idag om man förutsätter att en person jobbat några år på sitt förband. Att en Soldat som gjort 12 månader på en vagn automatiskt skulle vara bättre än en person som Var skytte GB innan och sökte sig till vagns tjänst iom yrkesförsvar som öppnade dessa dörrar är trams, och ett väldigt omodernt sätt att se på personlig utveckling osv. Du höjer liksom dig själv, din befattning och värnplikten till såna fasansfulla höjder att jag för svindel! Välkommen till 2000 talet.

Du skriver alldeles utmärkt. Jag respekterar din åsikt och förstår vad du skriver.
Jag ser också att du är fostrad i den "nya" försvarsmakten där genus, politiskt balett och övrigt "fitteri" är absolut nödvändigt att tillbe för att man skall ha en "karriär".

Oseriös Pansarkapten?
Jag är stöpt i det gamla systemet och var Kapten för så djävla länge sedan att hälften vore nog. Jag var Pansarkapten på den tiden då ryssarna var världsmästare i mekaniserad röjningstät samt var experter på en OMGs genombrott.
Valhallavägen 117 gjorde mig sedermera till den kompletta och fullödiga person jag är idag.

Det är helt två icke kompatibel generationer men jag vet direkt vilken generation som jag skulle använda när skiten träffar fläkten.
Den som kan på ett genuskorrekt sätt placera en flock av militärt klädda fjollor i ring och rulla apelsin samt fråga vilken färg man känner att man har i magen när apelsinen kommer till denne?
ELLER den som efter 14 dagars hetsande av sitt Pansarskyttekompani över hela djävla Sverige, söder om Arlanda samlar sin Kompani, kommenderar kloss på hela skiten, håller ett tal till gossarna och avslutar med att nu mina syndare så är det bara att öka, nationen kräver att just ni slår er igenom och tar Arlanda.
Att tänka på mina herrar, det är att helvetet är bara halvfullt och ni vet att Pansarsoldater dör inte, de bara samlas i Helvetet för att omgruppera. Jag kommenderar framåt om 5 minuter, order kommer under rull.
Uppsittning!

Vem vill man ha? Den som får svettdroppar på överläppen av stress när han ser en "hjord" av soldater på 30 gubbar framför sig? Den som får akut stressmagen när ett kompani på runt 150-180 gubbar står framför honom och som inte ens i sin vildaste fantasi kan förstå hur man jobbar med en Bataljon på i runda tal 550 gubbar?

Eller tar man den som lika enkelt som att skita tar sitt Kompani på "kloss" och drar den sista skiten ur dem under en lång tung djävla övning?

Romatik? Så inihelvete men det funkade. De hade fanimig inte sovit, ätit riktigt eller haft vila mer än återhämtningar under 14 dagar. Fanns det någon som helst tvekan hos dessa gossar? Absolut inte, de visste att Kompaniet kunde sin sak, de visste att Bataljonen var knivskarp, de visste att hela organisationen var fokuserad som en laserpunkt på uppgiften och alla kunde sin sak fullt ut.

Frivilliga jägare?
Kan vara som du skriver att jägare av någon anledning fick en mellanstation som Pansar-KB men det har jag inget minne av. Skall dock erkännas att det endast beror på mitt minne och inte alls att jag hävdar att du har fel i sak.
Blev du ur en kull av 30 000+ uttagen som FJSare så fick du träningsprogram och kängor hemskickade innan du ryckte in till din GU. Det var det jag kom ihåg, och på det sättet som mina FJS-kollegor anmälde att de kom till Karlsborg.
Frivilligt? Visst kunde du säga nej till att bli jägare på mönstringen men det var väl promillen som tackade nej. Visst var det frivilligt meni nte någon djävlel jag vet tackade nej till att få göra GU på FJS om de blev uttagna. Det var ju i deras ögon "best of the best" och man hade satsat som en tok för att hamna på FJS.
FJSare var absolut bäst på sitt, att "fnutta" på och i gruppnivå.
PansarskytteKBn, han tog sin pluton med ro och kunde i "nödsituationer" stridsleda kompani.
Två helt olika profiler framsorterat ur kullen på 30 000+ mönstrande. Två helt lika skickliga personer men helt olika DNA inför sin uppgift.

Erotisk bild att födas? Att födas in i sitt truppslag och utbildas av de som i generationer har sitt förbands erfarenhet, tradition, målmedvetenhet, stuk, känsla och vilja är fanimig ingenting som en "quick fix" eller en magisk kurs på 14 dagar ger. Det som ni nu hyllar med enstaka kurser som ger exakt samma kunskap, erfarenhet och färdigheter är bara skitsnack.
Visst kan du gå en kurs i hur Pansarskyttepluton överlämnar SST till Stridsvagnspluton men övar du det inte regelmässigt under förbandsskedet och under alla förhållanden så är det en skitkunskap du har fått och den sitter inte i.
Har du inga förband som är fallet idag där exempelvis Pansarskyttebeväringen lever vecka ut och in i symbios med Stridsvagnarna så får du ALDRIG den kompetensen som vi hade.
Men du skriver som en nyfrälst i detta ärende, allt går med en kurs eller en dos elixir så kan man allt. De är tidens tand, allt är en "quick fix". Tyvärr så skiter det alltid sig för dessa "quick fixare" när det gäller på riktigt. Då kukar de ur i 180.

Dagens soldater kontra mina värnpliktiga. Idag så har de bättre materiel men är totalt kass och oandvändbara i allt över gruppnivå. "Officerarna" som utbildas på Karlberg vet ju fanimig inte vad som är bak eller fram på en stridsvagn. Vilket djävla skämt!

Nivån? Jag tror en trött vaktsoldat som pga ingen utbildning, korkad, fattig, "whatever" blivit militär och har suttit några år på en stol, som nu vill till det häftiga stridsvagnsförbandet (1-2 strv per år) är så djävla mycket kassare än mina 10-15 månaderssoldater som var utsorterade ur kullen på 30 000+ så det är en djävla skam.
Mina killar skulle skjuta bort denne i rymden samt köra åttor runt den för de kunde slåss i Kompani och Bataljon och använda instrumentet. De förstod vad man kunde och borde göra med sin stridsvagn.

Personligt utveckling?
Jaherredjävlar säger jag bara. Genus, mångkultur, rättvisa, arbetstider, körvila osv, osv gör hela den svenska försvarsmakten till ett gäng veka fittor som kommer att gråta dygn två. Undantag finns nog men jag skulle vilja se den Pansarskytteplutonen som krigat 48 timmar i sträck idag och får som belöning åka iväg som O-platser inom kompaniets område och bara svär till lite och bandar iväg för att lösa uppgiften. Idag så är det väl hotell och dygnsvila som gäller?
Förfallet är monumentalt. Krigare härdas fram, inte på hotell och dygnsviloregler.
Vi hade att föraren skulle ha 6 timmars sammanhängande vila, "thats it"!

Svindel idag?
Att man får svindel när jag beskriver hur Pansarbrigader smällde ihop och anföll igenom varandra förstår jag. Kan man under handledning leda och förstå gruppnivån så förstår jag fullständigt att en Brigad om 5 500 man med utrustning är precis lika abstrakt för er som när Kapten Kirk säger, Warp speed please.

Som avslutning, hylla värnplikten och 30+ Brigader? JA! De fanns och funkade. Idag så har vi så splittrade själar i diverse småceller som kanske kan verka ett dygn autonomt men inte på något djävla sätt förstår begreppet Krigsmakt!
De som har orsakat dagens tillstånd i den svenska försvarsmakten skulle i vilket annat land ha hamnat framför en vägg med ögonbindel om de gjort på samma sätt där som i Sverige.
Förfallet och förstörelsen är monumentalt!

Pansartrupperna dör inte, de bara omgrupperar i Helvetet.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-02-22 kl. 16:18.
Citera
2014-02-22, 16:04
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Vad är det?

Tjena,
På den gamla "goda" tiden när vi hade Centurion så var de så skrämmande långsamma och sega så vissa förband hade ett BandPV-kompani som ett "stridsvagnskompani".
För att jaga luftlandsättningar så delade man ut (Underställde) IKVerna så att två plutoner "eskorterade" ett Pansarskyttekompani.
Vi hade alltså en IKV-pluton i täten och en i kön med Pansarskyttet i mitten. Vi rusade mot LL och IKV stannade ansatsvis och observerade ett eller två terrängavsnitt bort. När de anmälde klart så rullade nästa 1-2 IKVer mot nästa observationspunkt. IKVerna körde såinihelvete mellan sina observationshalter så vi bakom "luffade" på i en jämn lugn takt om 30-40 km/h.
Vid fientlig upptäckt så beroende på avståndet till målet så valde vi kringgång eller anfall.
Kringgång innebar att hela förbandet gjorde en 180gradare och med köplutonen av IKVer på samma sätt gick en alternativ väg mot målet. Köplutonen (IKV) blev alltså den nya tätplutonen och agerade på exakt samma sätt som tidigare.
Inte binda sig i strid innan vi var framme var orsaken.
Denna indelning kallade vi för Pansarjägarindelat och därav mitt något fräcka påstående att det var det enda jägarförbandet som levererade effekt.

Skall det gå fort, riktigt fort så skall det gå Pansarjägarindelat!
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-02-22 kl. 16:20.
Citera
2014-02-22, 17:12
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Du skriver alldeles utmärkt. Jag respekterar din åsikt och förstår vad du skriver.
Jag ser också att du är fostrad i den "nya" försvarsmakten där genus, politiskt balett och övrigt "fitteri" är absolut nödvändigt att tillbe för att man skall ha en "karriär".

Oseriös Pansarkapten?
Jag är stöpt i det gamla systemet och var Kapten för så djävla länge sedan att hälften vore nog. Jag var Pansarkapten på den tiden då ryssarna var världsmästare i mekaniserad röjningstät samt var experter på en OMGs genombrott.
Valhallavägen 117 gjorde mig sedermera till den kompletta och fullödiga person jag är idag.

Det är helt två icke kompatibel generationer men jag vet direkt vilken generation som jag skulle använda när skiten träffar fläkten.
Den som kan på ett genuskorrekt sätt placera en flock av militärt klädda fjollor i ring och rulla apelsin samt fråga vilken färg man känner att man har i magen när apelsinen kommer till denne?
ELLER den som efter 14 dagars hetsande av sitt Pansarskyttekompani över hela djävla Sverige, söder om Arlanda samlar sin Kompani, kommenderar kloss på hela skiten, håller ett tal till gossarna och avslutar med att nu mina syndare så är det bara att öka, nationen kräver att just ni slår er igenom och tar Arlanda.
Att tänka på mina herrar, det är att helvetet är bara halvfullt och ni vet att Pansarsoldater dör inte, de bara samlas i Helvetet för att omgruppera. Jag kommenderar framåt om 5 minuter, order kommer under rull.
Uppsittning!

Vem vill man ha? Den som får svettdroppar på överläppen av stress när han ser en "hjord" av soldater på 30 gubbar framför sig? Den som får akut stressmagen när ett kompani på runt 150-180 gubbar står framför honom och som inte ens i sin vildaste fantasi kan förstå hur man jobbar med en Bataljon på i runda tal 550 gubbar?

Eller tar man den som lika enkelt som att skita tar sitt Kompani på "kloss" och drar den sista skiten ur dem under en lång tung djävla övning?

Romatik? Så inihelvete men det funkade. De hade fanimig inte sovit, ätit riktigt eller haft vila mer än återhämtningar under 14 dagar. Fanns det någon som helst tvekan hos dessa gossar? Absolut inte, de visste att Kompaniet kunde sin sak, de visste att Bataljonen var knivskarp, de visste att hela organisationen var fokuserad som en laserpunkt på uppgiften och alla kunde sin sak fullt ut.

Frivilliga jägare?
Kan vara som du skriver att jägare av någon anledning fick en mellanstation som Pansar-KB men det har jag inget minne av. Skall dock erkännas att det endast beror på mitt minne och inte alls att jag hävdar att du har fel i sak.
Blev du ur en kull av 30 000+ uttagen som FJSare så fick du träningsprogram och kängor hemskickade innan du ryckte in till din GU. Det var det jag kom ihåg, och på det sättet som mina FJS-kollegor anmälde att de kom till Karlsborg.
Frivilligt? Visst kunde du säga nej till att bli jägare på mönstringen men det var väl promillen som tackade nej. Visst var det frivilligt meni nte någon djävlel jag vet tackade nej till att få göra GU på FJS om de blev uttagna. Det var ju i deras ögon "best of the best" och man hade satsat som en tok för att hamna på FJS.
FJSare var absolut bäst på sitt, att "fnutta" på och i gruppnivå.
PansarskytteKBn, han tog sin pluton med ro och kunde i "nödsituationer" stridsleda kompani.
Två helt olika profiler framsorterat ur kullen på 30 000+ mönstrande. Två helt lika skickliga personer men helt olika DNA inför sin uppgift.

Erotisk bild att födas? Att födas in i sitt truppslag och utbildas av de som i generationer har sitt förbands erfarenhet, tradition, målmedvetenhet, stuk, känsla och vilja är fanimig ingenting som en "quick fix" eller en magisk kurs på 14 dagar ger. Det som ni nu hyllar med enstaka kurser som ger exakt samma kunskap, erfarenhet och färdigheter är bara skitsnack.
Visst kan du gå en kurs i hur Pansarskyttepluton överlämnar SST till Stridsvagnspluton men övar du det inte regelmässigt under förbandsskedet och under alla förhållanden så är det en skitkunskap du har fått och den sitter inte i.
Har du inga förband som är fallet idag där exempelvis Pansarskyttebeväringen lever vecka ut och in i symbios med Stridsvagnarna så får du ALDRIG den kompetensen som vi hade.
Men du skriver som en nyfrälst i detta ärende, allt går med en kurs eller en dos elixir så kan man allt. De är tidens tand, allt är en "quick fix". Tyvärr så skiter det alltid sig för dessa "quick fixare" när det gäller på riktigt. Då kukar de ur i 180.

Dagens soldater kontra mina värnpliktiga. Idag så har de bättre materiel men är totalt kass och oandvändbara i allt över gruppnivå. "Officerarna" som utbildas på Karlberg vet ju fanimig inte vad som är bak eller fram på en stridsvagn. Vilket djävla skämt!

Nivån? Jag tror en trött vaktsoldat som pga ingen utbildning, korkad, fattig, "whatever" blivit militär och har suttit några år på en stol, som nu vill till det häftiga stridsvagnsförbandet (1-2 strv per år) är så djävla mycket kassare än mina 10-15 månaderssoldater som var utsorterade ur kullen på 30 000+ så det är en djävla skam.
Mina killar skulle skjuta bort denne i rymden samt köra åttor runt den för de kunde slåss i Kompani och Bataljon och använda instrumentet. De förstod vad man kunde och borde göra med sin stridsvagn.

Personligt utveckling?
Jaherredjävlar säger jag bara. Genus, mångkultur, rättvisa, arbetstider, körvila osv, osv gör hela den svenska försvarsmakten till ett gäng veka fittor som kommer att gråta dygn två. Undantag finns nog men jag skulle vilja se den Pansarskytteplutonen som krigat 48 timmar i sträck idag och får som belöning åka iväg som O-platser inom kompaniets område och bara svär till lite och bandar iväg för att lösa uppgiften. Idag så är det väl hotell och dygnsvila som gäller?
Förfallet är monumentalt. Krigare härdas fram, inte på hotell och dygnsviloregler.
Vi hade att föraren skulle ha 6 timmars sammanhängande vila, "thats it"!

Svindel idag?
Att man får svindel när jag beskriver hur Pansarbrigader smällde ihop och anföll igenom varandra förstår jag. Kan man under handledning leda och förstå gruppnivån så förstår jag fullständigt att en Brigad om 5 500 man med utrustning är precis lika abstrakt för er som när Kapten Kirk säger, Warp speed please.

Som avslutning, hylla värnplikten och 30+ Brigader? JA! De fanns och funkade. Idag så har vi så splittrade själar i diverse småceller som kanske kan verka ett dygn autonomt men inte på något djävla sätt förstår begreppet Krigsmakt!
De som har orsakat dagens tillstånd i den svenska försvarsmakten skulle i vilket annat land ha hamnat framför en vägg med ögonbindel om de gjort på samma sätt där som i Sverige.
Förfallet och förstörelsen är monumentalt!

Pansartrupperna dör inte, de bara omgrupperar i Helvetet.

Intressant och visst har du helt rätt, kommer ihåg när jag ställde upp med hela kompaniet på 400VPL i slutet av 90talet på pansar, översten eller vad nu översta hönset var gick fram och tillbaka och muttrade för att slutligen hålla ett litet välkomst tal, mest om hur surt det var att det var så få soldater som var här pgr besparingsskäl. Min slutövning var det nästan 20000st VPL och HV samt Officerade på alla plan som samverkade i ett jättebatalj i 9dar.

Idag så vet nog ingen i försvaret knappt hur man ens får ihop logistiken för detta.

Än mindre använda soldaterna och materialet.

Numera får ju nästan de anställda soldaterna klaustrofobiska känslor när det är KFÖ och knappt 400man står uppställda.

Det enda som försvaret verkar vara bra på är att i sandlådeländer strida mot en tekniskt underlägsen fiende och befolkning som inte ens vill ha en där. några galten bilar på sin höjde sen blir det för mycket folk att hantera helt enkelt. grupper i ökenländer där man blir beskjuten på 1000m av AK47 och minor.

det är man nog vass på men att kriga
Citera
2014-02-22, 21:47
Moderator
Oddballs avatar
Dinosaurier mot rookiesar - var det bättre förr?

På förekommen anledning så startar jag den här tråden eftersom diskussionen kring William Hahne och hans lämplighet som symbol för FJS inte riktigt var rätta stället att diskutera detta ämne.

Gammalt mot nytt - var det bättre förr? Diskutera!
Citera
2014-02-22, 22:49
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Intressant och visst har du helt rätt, kommer ihåg när jag ställde upp med hela kompaniet på 400VPL i slutet av 90talet på pansar, översten eller vad nu översta hönset var gick fram och tillbaka och muttrade för att slutligen hålla ett litet välkomst tal, mest om hur surt det var att det var så få soldater som var här pgr besparingsskäl. Min slutövning var det nästan 20000st VPL och HV samt Officerade på alla plan som samverkade i ett jättebatalj i 9dar.

Idag så vet nog ingen i försvaret knappt hur man ens får ihop logistiken för detta.

Än mindre använda soldaterna och materialet.

Numera får ju nästan de anställda soldaterna klaustrofobiska känslor när det är KFÖ och knappt 400man står uppställda.

Det enda som försvaret verkar vara bra på är att i sandlådeländer strida mot en tekniskt underlägsen fiende och befolkning som inte ens vill ha en där. några galten bilar på sin höjde sen blir det för mycket folk att hantera helt enkelt. grupper i ökenländer där man blir beskjuten på 1000m av AK47 och minor.

det är man nog vass på men att kriga

Där i det fetade min gode Rostiga.Sheriffbrickan är hela grunden till att kunna vinna en konflikt samt ha uthålligheten i den.
När en nation kan utan större anspänning vid sidan om att landet rullar på precis som vanligt och kan "kasta" in en övning på 20-30 000 man och de får "dängla" ihop och testa alla funktioner så skapas möjligheter till seger i en konflikt.
Förband får i Brigadformation öva allt ifrån strid med alla understödsfunktioner, underhåll, reparationstjänst, sjukvårdstjänst, osv, osv.
När den krigiska delen får samverka med den civila delen och allt fungerar så kan man säga att nationen reder ut en konflikt och kan fokusera på att med gemensamma resurser kasta ut den lede fi.
När en nation kan ställa om sig till krigsfot och ändå leverera allt som behövs i ett civilt samhälle för de som inte direkt är i konflikten och skall slåss så är nationen livsduglig.
En nation som kan kraftsamla och ta tuffa smällar, har en välövad plan, har en vilja och ambition att klara av en enorm ansträngning genom att alla på sitt sätt är en del av något större ger självkänsla, stolthet, patriotism, lojalitet, samhörighet och en känsla av att tillhöra något större och vackrare än vad delarna i sig själv är.
Nu blir en svensk i Sverige och ingen djävel skall kunna köra över dig utan att det är du som med dina Pansarbrigader väljer vem du anser skall bli målet för överkörning.
En nations självkänsla och respekt för sig själv är direkt förhållande med hur många Pansarbrigader och storövningar hon kan leverera.

Idag så är Sverige mjukt, identitetslöst, hånat, våldtaget och luras och bedras av precis alla.
Man säger om oss i EU att det är skönt att ha Sverige med det är de enda idioterna som följer alla instiftade lagar samt dumdjävlarna betalar dessutom för hela kalaset med mest per invånare i hela EU.
Vi är så satans körda och en stor del hänger på att vi har ingen självrespekt längre.
Vi låter alla nationer samt befolkningsgrupper inom och utom riket håna oss och vi tar det med knuten hand i fickan för vi har ingen effekt längre.

Pansarbrigader och ett värnpliktssystem igen så kan vi med det som grund påbörja "Operation Återhämtning".

Vår "Försvarsmakt" klarar på sin höjd av att leda och truppföra som du skriver runt 400 man och enda förklaringen till det är väl att det var precis vad 5:e kolonnarna och förrädarna avsåg med det.

Idag så är ju "dumsvensken" inget "hot" ifall man bedrar, lurar och utsätter henne för en våldtäkt. Svensken kan ju ingenting om det "krigiska" längre och kan skyfflas runt som en byfåne.
När regeringen visste att 800 000 man kunde faktiskt ta vapen i sin hand och säga att vi avser inte bli våldtagna av er i Riksdagen längre så var politiken tvungen att vara mer realistisk. Svensken kunde teoretiskt bilda ett djävligt effektivt bondeuppbåd och få med sig enormt skickliga chefer.

Idag så har FM utan en en enda djävla Pansarbataljon så inihelvete med Generaler (Brigadgeneral och högre) så skämtet är ju egentligen gigantiskt i sin dumhet. Vi har fler generaler än operativa Stridsvagnar räknat i antal.
Uttrycker djävligt många hövdingar och lite indianer är exakt vad Sverige kan uppvisa idag

När vi hade 800 000 man och 30+ Brigader så hade vi 12 generaler. Ja, vi hade då 12 Generaler för att Riksdag och Regering skulle kunna hålla koll på dem.

Idag så har Generalerna inte mer att säga till om än att säga rätt saker i TVn. Större fega fittor än dessa förrädare finns inte att köpa för pengar och yttre "prål".
De skiter högaktningsfullt i nationen Sveriges väl och ve bara de får vara general med makt över en fläskig låtsastitel och högsta chef över sitt skrivbord.
Truppföra Brigad och högre funktioner det har de aldrig gjort och kommer aldrig att behöva utsätta sig för. Men de får en okej lön och vara chef över ingenting med en fräck titel.
Kul när cashen rullar in utan att man behöver göra ett piss. Att behöva leda förband i fält och äta "snuskburk" är de för fina för och de kan för övrigt inte truppföra något över Kompanis storlek.

Om det var bättre förr? Förr funkade försvaret idag är det en Potemkinkuliss.

Förräderiet är så stort och monumentalt så hade det hänt i ett annat land så hade de ansvariga stått mot en vägg med en ögonbindel om de hade gjort såsom skett i Sverige.

Pansar, när ingenting annat verkar!
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-02-22 kl. 23:20.
Citera
2014-02-22, 22:53
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
På förekommen anledning så startar jag den här tråden eftersom diskussionen kring William Hahne och hans lämplighet som symbol för FJS inte riktigt var rätta stället att diskutera detta ämne.

Gammalt mot nytt - var det bättre förr? Diskutera!

Härmed så uttrycker jag min stora tacksamhet till Oddball som snyggt, snärtigt och stiligt skapade denna tråd.

Stort tack!

Jahapp mina damer och herrar, låt oss med glimten i ögat kasta oss över allt skit, jämmer och elände i FM där två ståndpunkter kan ställas mot varandra.
Förr kontra nu. Allt är öppet för debatt enligt min syn att se på det.
Citera
2014-02-22, 22:57
Medlem
skalman1973s avatar
Eliten fanns vid valfritt trossförband / hjältarna som kunde trolla fram en chokladkaka eller ett alternativ till guldburken .

Pansar fjs eller vad fan du vill stod stilla utan drivmedel och en kock <3

Lite grådassig tjänstgöring utan glamour fast med hjärtan av guld .

Mvh / Tacksam och frusen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in