2014-02-22, 14:06
Medlem
Philip-Seymour-H.s avatar
Jag har skrivit ett bashskript för att kolla om VPN dör. Men vet ej hur jag dödar min uppkoppling idiotsäker? skall jag använda brandväggen eller på något annat sätt? detta är vad mina frågor handlar om :-) Tacksam för svar :-)

Okay, detta är mitt första inlägg, jag ber om ursäkt för alla nybörjarfel jag kan tänkas göra! Jag har två tydliga frågor. :-)

Jag har skrivit mitt första bash skript, jag är inte en van programmerare ...

Bakgrund.
I höstas efter NSA-affären skaffade jag en VPN-tunnel via relakks.com men jag insåg snabbt att VPN-anslutningen kunde stängas ner utan förvarning och så sitter man ändå där med en öppen oanonym dator!., och man kanske inte ens är hemma och vem som helst kan se vad man gör. :-S

Jag skrev därför skriptet "kolla_VPN" för att ständigt kontrollera om jag är uppkopplad. Se längre ner:

Relakks tilldelar alltid användaren en IP adress som alltid börjar på 93.182, så via kommandot ifconfig så hämtar mitt skript min IP och kontrollerar att den här 93.182.Om det inte är det skall den ögonblickligen stänga ner mitt internet. Är tanken.

Nu har jag två problem.

1.
Om jag låter skriptet kontrollera precis hela tiden blir datorn ganska varm eller fläkten börjar rusa som fan ... så jag la in en sekunds fördröjning med raden

sleep 1

skall det vara så? är det krävande att ständigt fråga ifconfig att returnera ett värde? eller var datorn redan för varm från början?

2.
Tanken var att om VPN stängs ner så skall skriptet stänga ner Internet detta tänkte jag göra med kommandot

nmckli con down id Min_Uppkoppling

Problemet är att datorn kopplar ju upp själv i alla fall.. självmant, automatiskt...

Detta har fått mig att fundera på om jag kan strypa internet idiotsäkert... och vilket kommando skall jag ha då? :-)

Är Brandväggen en väg att gå? kan jag anropa iptables eller skall jag anropa ufw? och eller hur skall jag göra? Vad skall jag skriva, jag kan nästan inget om iptables eller ufw,