• 3
  • 4
2006-04-12, 15:09
Medlem
evolutes avatar
Precis som muddaffrika nämner så är detta ett enkelt fysikproblem: han måste få i sig lika mycket energi som han gör av med.

På denna sida kan man beräkna sitt energibehov. Om jag antar att din kamrat är mycket inaktiv på på arbete och mycket aktiv på sin fritid så kräver han ca 3000 kcal / dag.

http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=977&a=4325

Under en vecka behöver han således 21000 kcal och med två mattillfällen per vecka blir det 10500 kcal / tillfälle. Som sagt är den mat du använder definitivt inte särskilt fet - om han inte grovt 'överdoserar' på mejeriprodukterna. Att få i sig 10500 kcal på den 'smaldiet' du nämner verkar ganska svårt. Som exempel kan man ju nämna att det motsvarar mer än 10 st Big Mac & Co.

Slutligen: Givetvis finns det incitament för Muhammed att ljuga (medvetet eller omedvetet) eftersom detta kostprogram är något som den store Allah har förespråkat. Tror du på diverse indier som påstår att de inte ätit på 30 år också?

Spridda kommentarer: Vad spelar det för roll att han dricker massa vatten? Optimera andningen? Vad menar du? Skulle hans andning minska behovet av energi?
Citera
2006-04-13, 09:11
Medlem
Färre måltider är bättre

Under min egen viktminskning (minus 65 kg) har jag testat olika måltidsfrekvenser, från en gång per dag till en gång per timme. Min lägsta vikt (minus 70 kg) höll jag några månader när jag skippade frukost, åt ett litet mål vid 16-tiden och en dubbel middag runt 20. Varje gång jag provat att äta 10-20 gånger per dag har jag snabbt lagt på mig tio kilo, trots ett i övrigt oförändrat matintag. Äter man ofta så får man en mängd små insulinutsöndringar som hämmar fettförbränningen.

Evolutionsmässigt är det logiskt att äta första målet sent, åtminstone om man äter jägarkost. Urfarfar hade ingen kylskåp och det tar ett tag att jaga upp en mammut.

Sten Sture
Citera
2006-04-13, 09:19
Medlem
Sun Rulers avatar
Likt många andra hade jag svårt att tro på detta själv men efter att ha träffat Muhammad och sedemera lärt känna bekanta till honom samt givits prov på hans seriositet betvivlar jag inte på att han verkligen bara äter två gånger per vecka. Elijah Muhammad lärde att ett mål per dag är en god riktlinje. Muhammad övergick långsamt till att äta två ggr per vecka.

Jag påstår ingenting annat än återger vad han själv berättat. Malcolm X höll länge en strikt diet på ett mål per dag och han var vid god vigör, även Muhammed Ali anammade denna diet under en tid.
Citera
2006-04-13, 10:06
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaldeman
Evolutionsmässigt är det logiskt att äta första målet sent, åtminstone om man äter jägarkost. Urfarfar hade ingen kylskåp och det tar ett tag att jaga upp en mammut.

Men det tar ingen tid alls att äta lite av de rötter, nötter eller frukter som man samlade dagen innan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in