2014-02-22, 09:48
Medlem
Tiaitchsis avatar
Hej!
Nu är det så att jag bor hos en kompis eftersom att livet sketet sig för mig, så behövde komma bort ifrån det gamla vanliga.

Men om jag nu skall få brev, hur går det till? Skulle det räcka med att jag klistrade en lapp med mitt efternamn på ytterdörren, eller måste jag vara skriven här?

Tack på förhand!
Citera
2014-02-22, 09:59
Medlem
Zkeks avatar
Du behöver inte vara skriven där men Isåfall måste du kontakta alla du kommer få post av och säga att du har bytt adress.

Lättast e att göra en adressändring och köpa till eftersändning så missar du inget viktig
Citera
2014-02-22, 10:01
Medlem
Tiaitchsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkek
Du behöver inte vara skriven där men Isåfall måste du kontakta alla du kommer få post av och säga att du har bytt adress.

Lättast e att göra en adressändring och köpa till eftersändning så missar du inget viktig

Det är ett specifikt brev jag kommer vänta mig, och bor endast här temporärt.
Det här med addressändring, tar det tid eller går det på ett par minuter?

Tack på förhand, och extra tack för ditt så snabba svar.
Citera
2014-02-22, 10:06
Medlem
NeroX90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiaitchsi
Det är ett specifikt brev jag kommer vänta mig, och bor endast här temporärt.
Det här med addressändring, tar det tid eller går det på ett par minuter?

Tack på förhand, och extra tack för ditt så snabba svar.

En adressändring kan jämföras med att ställa på en bil. Du väljer ett datum från vilket ändringen skall träda i kraft, därefter eftersänds all din post!
Citera
2014-02-22, 10:09
Medlem
Tiaitchsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeroX90
En adressändring kan jämföras med att ställa på en bil. Du väljer ett datum från vilket ändringen skall träda i kraft, därefter eftersänds all din post!
Okej, men eftersom att jag är van att bo i radhus (ingen portkod, trappor osv), hur bör jag gå tillväga om jag vill ha ett paket addresserat till en brevlåda jag ej är skriven till?
Går detta att göra snabbt och smidigt?

Gärna steg för steg, jag är lite efter när det gäller sådant här
Citera
2014-02-22, 10:39
Bannlyst
Du ber den som ska skicka det du vill ha att skriva ditt namn, och anger sedan en c/o (care of)

Så t.ex.

Tiaitchsi Tiaitchsison
c/o Anders Johansson (alltså, den som står på brevlådan)
Gatan 27
111 11 Stad

Alla lägenheter har ju nu dessutom ett nummer, enligt ett visst mönster (våning och läghenhet från vänster till höger, t.ex. 1101 om man bor i första lägenheten på första våningen ovanför entréplanet)
Citera
2014-02-22, 10:51
Medlem
Tiaitchsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Du ber den som ska skicka det du vill ha att skriva ditt namn, och anger sedan en c/o (care of)

Så t.ex.

Tiaitchsi Tiaitchsison
c/o Anders Johansson (alltså, den som står på brevlådan)
Gatan 27
111 11 Stad

Alla lägenheter har ju nu dessutom ett nummer, enligt ett visst mönster (våning och läghenhet från vänster till höger, t.ex. 1101 om man bor i första lägenheten på första våningen ovanför entréplanet)
Så något liknande?
http://i.imgur.com/f5GjraJ.png
Citera
2014-02-22, 13:17
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Så något liknande?
http://i.imgur.com/f5GjraJ.png

Nej, på leveransadressen skriver du ditt namn inte, Kompis Kompisson - det är inte han som ska ha det.
På adressraden skriver du c/o Kompis Kompisson tiatchivägen 420

Men bryr du dig inte om att det är adresserat till honom och att han öppnar det så kan du skriva som du gjorde.
Citera
2014-02-22, 13:47
Medlem
Tiaitchsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Nej, på leveransadressen skriver du ditt namn inte, Kompis Kompisson - det är inte han som ska ha det.
På adressraden skriver du c/o Kompis Kompisson tiatchivägen 420

Men bryr du dig inte om att det är adresserat till honom och att han öppnar det så kan du skriva som du gjorde.
Sålänge paketet kommer fram är jag nöjd. =)
Citera
2014-02-23, 00:45
Medlem
Tiaitchsis avatar
BUMP:

Om vi tar ett scenario:
En person chillar hos en annan i ett par veckor.
Denna person bestället då brev och addresserar brevet till sin kompis bostad.
Eftersom att de bor i lägenhet är det måna personer som delar address, t.ex. Addressvägen 40

Hur borde denna person gå til väga=
Citera
2014-02-23, 07:14
Medlem
Citat:
BUMP:

Om vi tar ett scenario:
En person chillar hos en annan i ett par veckor.
Denna person bestället då brev och addresserar brevet till sin kompis bostad.
Eftersom att de bor i lägenhet är det måna personer som delar address, t.ex. Addressvägen 40

Hur borde denna person gå til väga=

Gör som nämnt tidigare, ange ditt namn c/o namnet som står på dörren plus korrekt lägenhetsnummer.

Dvs

Ditt namn
c/o Namnet som står på dörren
Vägnamn 1 lgh 1001 (troligen står lgh-numret på dörren eller i trapphuset, annars se https://www.lantmateriet.se/Global/F...ter%5b1%5d.pdf en halvtrappa upp till vänster är alltså 1001 och inget annat, men man benämner våningsplan olika i olika delar av landet)
Postnummer Postort

Vill du strunta i c/o kan du göra det men se isf till att skriva in namnet som står på dörren istället för ditt namn. Eller bara skriv ditt namn på en lapp och sätt på dörren och sen kan du strunta i c/o helt.

Edit: Jag tycker i allmänhet du krånglar till det ordentligt. Paketet kommer troligen fram även om du stavar fel på kompisens namn, anger enbart postort, stavar fel på vägnamnet och missar att ange lägenhetsnummer. Postens anställda är oväntat duktiga på att hitta rätt, och ofta har de jobbat i samma område i många år. Rekommenderar ändå att du gör rätt, men du behöver inte vara så ängslig inför att göra fel. Är du verkligen nervös, testa att skicka ett vykort till dig själv och se om det kommer fram först.
Senast redigerad av Grillo 2014-02-23 kl. 07:22.
Citera
2014-02-23, 10:27
Medlem
Tiaitchsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Gör som nämnt tidigare, ange ditt namn c/o namnet som står på dörren plus korrekt lägenhetsnummer.

Dvs

Ditt namn
c/o Namnet som står på dörren
Vägnamn 1 lgh 1001 (troligen står lgh-numret på dörren eller i trapphuset, annars se https://www.lantmateriet.se/Global/F...ter%5b1%5d.pdf en halvtrappa upp till vänster är alltså 1001 och inget annat, men man benämner våningsplan olika i olika delar av landet)
Postnummer Postort

Vill du strunta i c/o kan du göra det men se isf till att skriva in namnet som står på dörren istället för ditt namn. Eller bara skriv ditt namn på en lapp och sätt på dörren och sen kan du strunta i c/o helt.

Edit: Jag tycker i allmänhet du krånglar till det ordentligt. Paketet kommer troligen fram även om du stavar fel på kompisens namn, anger enbart postort, stavar fel på vägnamnet och missar att ange lägenhetsnummer. Postens anställda är oväntat duktiga på att hitta rätt, och ofta har de jobbat i samma område i många år. Rekommenderar ändå att du gör rätt, men du behöver inte vara så ängslig inför att göra fel. Är du verkligen nervös, testa att skicka ett vykort till dig själv och se om det kommer fram först.

Saken är ju den är att jag inte är helt 100 på att det är posten som skall leverara (nätapotek).

Mvh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in