2014-02-21, 21:07
Medlem
foshobros avatar
Funderade på om det finns ett program där man kan göra 3d modeller från foton? Tänkte mig något i stil med funktionen som finns i en del olika bildbehandlingsprogram, där man kan stitcha ihop flertalet foton till en stor panoramabild.
Fast i det här fallet sy ihop många bilder från olika vinklar på samma objekt till en 3d modell?
Senast redigerad av foshobro 2014-02-21 kl. 21:29.
Citera
2014-02-21, 21:41
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foshobro
Funderade på om det finns ett program där man kan göra 3d modeller från foton? Tänkte mig något i stil med funktionen som finns i en del olika bildbehandlingsprogram, där man kan stitcha ihop flertalet foton till en stor panoramabild.
Fast i det här fallet sy ihop många bilder från olika vinklar på samma objekt till en 3d modell?

Typ så här?

https://www.youtube.com/watch?v=Oie1ZXWceqM

För länge sedan hittade jag ett program (som jag tyvärr inte kunde köpa utan försökte hitta via p2p program) som jag inte kommer ihåg namnet på...

Det var liknande detta (länken)...
Citera
2014-02-21, 22:15
Medlem
foshobros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Typ så här?

https://www.youtube.com/watch?v=Oie1ZXWceqM

För länge sedan hittade jag ett program (som jag tyvärr inte kunde köpa utan försökte hitta via p2p program) som jag inte kommer ihåg namnet på...

Det var liknande detta (länken)...

Det där var rätt coolt om det funkar på riktigt
Jag tänker mer att man tar kort på.. säg en kub. du tar kort på alla sidor och hörn. Man har ~20 bilder som kan överlappa varandra, Programet lägger ihop bilderna "automagiskt" och jag får en kub som jag kan kolla på i 360° runt i alla axlar.
Citera
2014-02-21, 22:23
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foshobro
Det där var rätt coolt om det funkar på riktigt
Jag tänker mer att man tar kort på.. säg en kub. du tar kort på alla sidor och hörn. Man har ~20 bilder som kan överlappa varandra, Programet lägger ihop bilderna "automagiskt" och jag får en kub som jag kan kolla på i 360° runt i alla axlar.

Visst fungerar det på riktigt :-)

Men ok!

Du menar liknande denna!

https://www.youtube.com/watch?v=vEOmzjImsVc

:-)

Saken är den att jag förstår vad du menar och vi kanske tänker på samma program... kan bara inte komma på vad det hette, eller företaget... VizFX eller något liknande... du hade ett par fotografier och sedan kunde rita ut X,Y,Z och den satte ihop den 3d texturerade modellen typ...
Men tror faktiskt Photoshop idag klarar detta... men men...

Hur som helst, den sista youtube länken är det som faktiskt är ganska häftigt...

En simpel skiten webcamera... och du får modellen, samt texturen... en dyrare kamera och du får en noggrann modell, och en högupplöst texture.... tycker det är rätt coolt...

Ett universitet i Zurich om jag minns rätt har utvecklat något liknande (fast ännnu bättre) via en Android mobil. Du har lite mera input via mobilens sensorer och högre upplösning... hittar inte länken dock...

Sedan håller ju Google på att utveckla det ultimata verktyget just nu för detta...
Senast redigerad av 4yoonly 2014-02-21 kl. 22:37.
Citera
2014-02-21, 23:10
Medlem
foshobros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Visst fungerar det på riktigt :-)

Men ok!

Du menar liknande denna!

https://www.youtube.com/watch?v=vEOmzjImsVc

:-)

Saken är den att jag förstår vad du menar och vi kanske tänker på samma program... kan bara inte komma på vad det hette, eller företaget... VizFX eller något liknande... du hade ett par fotografier och sedan kunde rita ut X,Y,Z och den satte ihop den 3d texturerade modellen typ...
Men tror faktiskt Photoshop idag klarar detta... men men...

Jag tänker faktist inte på något specifikt program, det slog mig idag bara att jag vill leka med något som involverar fotografier och 3d skall kolla videon och googla runt lite på det du nämnt. Har PS CS5 på min andra dator, skall in och rota där med.
Jättetack för hjälpen än så länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in