2014-02-20, 18:23
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!
Jag undrar om mat som värms i ugnen. Typ sprädbakad torsk, vårrullar etc. är nyttigare än micromat t. ex. billys etc?
Citera
2014-02-20, 18:26
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!
Jag undrar om mat som värms i ugnen. Typ sprädbakad torsk, vårrullar etc. är nyttigare än micromat t. ex. billys etc?

Det är inte hur man lagar maten som spelar stor roll utan det är vad an äter! Självklart är Billys panpizza mycket mer onyttigt än torsk eftersom att pizza är onyttig snabbmat.
Citera
2014-02-20, 18:28
Medlem
klybans avatar
menar du exakt samma mat, och undrar om micron/ugnen gör maten sämre i en av dom?

om micromat och denna fråga, så måste det väl finnas ett par trådar om?
Citera
2014-02-20, 18:29
Medlem
Sereenas avatar
Vad som helst är väl nyttigare än "Billys"...
Och båda kan ju värmas både i ugn och i micro om man nu så vill.
Citera
2014-02-20, 18:32
Medlem
KIXX66s avatar
Man skulle kunna utgå från att all halvfabrikat är dålig, då företagen endast vill tjäna pengar och skiter i hur man mår.
Näringsinnehållet i en Billys pan är väl typ ljummen hundskit.
Citera
2014-02-20, 18:39
Medlem
Tror att microvågorna kan skada maten.Hadde en jobbkompis som bara åt micrad mat,han och familjen.De hade dålig hy och var alltid sjuka,har fått för mig att det berodde på att maten va micrad
Citera
2014-02-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vad som helst är väl nyttigare än "Billys"...
Och båda kan ju värmas både i ugn och i micro om man nu så vill.
Frågan va om micrad Billys är onyttigare än om den vart i ugnen,ju.Så uppfattade jag det i alla fall
Senast redigerad av Hedebyborna 2014-02-20 kl. 18:47.
Citera
2014-02-20, 18:51
Medlem
KIXX66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedebyborna
Tror att microvågorna kan skada maten.Hadde en jobbkompis som bara åt micrad mat,han och familjen.De hade dålig hy och var alltid sjuka,har fått för mig att det berodde på att maten va micrad

Eller så kan de bero på att alla i familjen äter dålig mat. Försämrar immunförsvaret och bristen på näring gör en sådär äckligt gulaktig i hyn, porig och jävlig.
Men jag vet inte, bara en teori
Citera
2014-02-20, 19:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedebyborna

Beror nog mer på valet av maträtter än tillagningsmetod.
Citera
2025-06-24, 22:10
Medlem
zombie-nations avatar
Har gått och tänkt på detta ett tag nu.

Läkare brukar fråga vad man äter. Tvekar man säger de äter du riktig mat eller mikromat? Jag förstår väl lite vad de menar, att det är färdiglagat och kanske mycket processat. Men tycker detta är orättvist eftersom det finns bra mikromat, en del mikrorätter är t o m lagade på restaurang och säljs genom butik. Och det finns frysta rätter med mycket bönor och grönsaker. Grönsaker blir inte dåliga bara för att man mikrar dem.

Så jag tycker att de ska sluta fråga så. Jag tror de säger så för att de är för rika för att äta mikromat. De har väl någon inhyrd för städ och matlagning. Många handlar inte ens själva. Och gör de det så köper de färska grönsaker, bara för att vara snobbiga.
Citera
2025-06-25, 17:36
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Ja de menar processat krubb
De där mikrolådorna var iallafall förr kraftigt översaltade
Citera
2025-06-25, 17:44
Bannlyst
Jag tror absolut ugnsmat är nyttigare än micromat.

Inne i den glödheta ugnen har man kontroll över den gassande hetten som slår en tillbaka när man öppnar den glödheta grinden.

Den typen av känslor får jag inte efter att kört min lunch i max-temp i en mikro.

- - -

Tidigare fanns det ju värmeskåp, som man inom industrin satt på kring 9-fikat.

Inne i lunchrummet spreds det då en doft av kökstrevnad och hemlagad mat.

Sånt existerar sällan i dagens värld.
Senast redigerad av Gitarrvalpen 2025-06-25 kl. 17:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in