• 1
  • 2
2014-02-20, 14:06
Medlem
Ettrosatangentbords avatar
Jag jobbar ihop med 3-4 personer i samma rum (väldigt litet rum) men jag säger nästan ingenting på hela dagarna. Jobbet går bra men den sociala biten är rysligt jobbig.

Jag har haft social fobi men sen jag började jobba med den så har jag känt mig mycket lugnare i sociala sammanhang och så. Har slutat att bry mig så mycket om vad andra tycker om mig. Det här handlar om vad jag tycker om mig själv och jag tycker inte om den här blyga tillbakadragna sidan av mig alls.

Jag vill verkligen prata och ta del av konversationer men jag kan inte. Folk pratar om hockey och andra sporter som alla i hela världen verkar gilla förutom jag. Alla konversationer går över huvudet på mig.

Det står helt still i mitt huvud så jag pratar bara när jag blir tillfrågad.

Vad ska jag göra? Det här kommer ta knäcken på mig..
Citera
2014-02-20, 15:32
Medlem
Jag är lite i samma sits på mitt jobb. Har blivit bättre sen jag började för ett år sen. Lite tips:

Visa intresse frågor...

"Vad göru för kul?"
"Hur är läget annars då?
"Skaru göra nå kul te helgen?"
"Haru gjort nå kul i helgen?"
"Hur gåre med den där uppgiften / projektet...."

Finns mycket såna här frågor du kan ställa som jag garanterar kommer få dig att framstå som en mer social och trevlig människa...

Förstår dock att det blir lite svårt när så många är i samma rum xP
Citera
2014-02-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maleko
Jag är lite i samma sits på mitt jobb. Har blivit bättre sen jag började för ett år sen. Lite tips:

Visa intresse frågor...

"Vad göru för kul?"
"Hur är läget annars då?
"Skaru göra nå kul te helgen?"
"Haru gjort nå kul i helgen?"
"Hur gåre med den där uppgiften / projektet...."

Finns mycket såna här frågor du kan ställa som jag garanterar kommer få dig att framstå som en mer social och trevlig människa...

Förstår dock att det blir lite svårt när så många är i samma rum xP

Jo det är lite svårt när det är flera personer som är i samma rum och pratar och skämtar med varandra. Det går liksom inte att välja ut någon speciell och fråga
Citera
2014-02-20, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
Jo det är lite svårt när det är flera personer som är i samma rum och pratar och skämtar med varandra. Det går liksom inte att välja ut någon speciell och fråga

Hur länge har du jobbat där? Om du inte jobbat där så länge så tycker jag det dock är rätt klokt av dig att framstå som lite tillbakadragen tills du vet vad de är för människor du jobbar med och vad dem är bekväma med i socialt sammanhang...
Citera
2014-02-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maleko
Hur länge har du jobbat där? Om du inte jobbat där så länge så tycker jag det dock är rätt klokt av dig att framstå som lite tillbakadragen tills du vet vad de är för människor du jobbar med och vad dem är bekväma med i socialt sammanhang...

Inte så länge, känns ändå drygt att göra ett så dåligt första intryck
Citera
2014-02-21, 05:14
Medlem
Någon mer som har något att säga?
Citera
2014-02-21, 05:42
Medlem
Grafitpennans avatar
Du har ju lite olika alternativ:
  • Researcha hockey eller vad det är nu dom snackar om. Oftast brukar man kunna hitta något kul i varje ämne om man ger det tillräckligt med tid.

• Ta lite initiativ för att rikta samtalet. Är du lite stilig kan du säkert få över samtalet till något som antingen är flamsigt eller något du åtminstone har ytlig koll på.

• Acceptera att du inte kan ett skit och gör bort dig. Dom flesta brukar bedöma dig efter hur kul du är att göra med, inte exakt vad du är expert på.
Citera
2014-02-21, 07:38
Medlem
H1ONEs avatar
Jag har samma problem som dig, men för mig är det inget problem, jag kan inte gå runt och oroa mig för andras känslor hela tiden. Så nu för tiden sitter jag med hörlurar på (ibland utan musik), vill någon prata jobb så pratar jag sakligt och punktligt (nästan som en robot) för att sedan övergå till arbete.

Det är så att man är övertygad om att man måste bli bästa kompis med alla vuxna barn på vuxendagiset som kallas arbetsplats, 99,5% av mina kollegor vill jag inte ha med att göra någonsin överhuvudtaget eftersom vi inte har något gemensamt förutom att vi måste sitta på samma kontor 8 timmar om dagen.

Sluta skämmas för hur du är och försök se dina starka sidor istället!
Citera
2014-02-21, 08:53
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Ställ dig upp och onanera, det är alltid en isbrytare.
Citera
2014-02-21, 09:06
Medlem
Spelar inte så stor roll vad man pratar om utan hur man pratar. Man behöver inte heller alltid prata om något. Det är väldigt skönt när folk är tysta och kopplar av.
Angående jobbet är ett tips att inte röja allt för mkt om dig själv. För min del håller jag isär jobb och privatliv just för att det alltid finns lite väl nyfikna människor på jobbet.
Citera
2014-02-21, 09:21
Medlem
killen30s avatar
Som med de flesta fobier, man måste utsätta sig för dem i lagom dos och öka svårighetsgraden dag för dag. Samt inse att det kommer ta tid och steg tillbaka kommer ske. Men i slutändan kommer det släppa. Själv varit jätteblyg och tyst, men fick nog en dag bara och satta punkt och började göra som ovan. Kan idag fortf. vara lite blyg och tyst, men idag väljer jag att vara tyst för att jag vill vara tyst och är bekväm i det. Och vara lite blyg i normala doser är inget fel, för det är samma sak som eftertanke och kolla läget innan man rusar in.

Så utsätt dig för det jobbiga, alltså prata när du känner för det. Låt det bara komma. Skit i om du tycker det är fel eller kommer låta konstigt. Bara du som tycker det troligtvis

Lyssna på vad andra säger eg, är det så himla intressant/roligt varje gång?

Samt se inte din tysthet/blyghet bara som något negativt. Använd det som en styrka. Eftertanke, kolla läget och avvakta är styrkor som inte ska förkastas i dagens stressade samhället. Samt någon som babblar hela tiden lyssnar inte folk på tillslut.

Och till sist, man får vara tyst och inte vilja vara i centrum hela tiden. Inget fel i det...
Citera
2014-02-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killen30
Som med de flesta fobier, man måste utsätta sig för dem i lagom dos och öka svårighetsgraden dag för dag. Samt inse att det kommer ta tid och steg tillbaka kommer ske. Men i slutändan kommer det släppa. Själv varit jätteblyg och tyst, men fick nog en dag bara och satta punkt och började göra som ovan. Kan idag fortf. vara lite blyg och tyst, men idag väljer jag att vara tyst för att jag vill vara tyst och är bekväm i det. Och vara lite blyg i normala doser är inget fel, för det är samma sak som eftertanke och kolla läget innan man rusar in.

Så utsätt dig för det jobbiga, alltså prata när du känner för det. Låt det bara komma. Skit i om du tycker det är fel eller kommer låta konstigt. Bara du som tycker det troligtvis

Lyssna på vad andra säger eg, är det så himla intressant/roligt varje gång?

Samt se inte din tysthet/blyghet bara som något negativt. Använd det som en styrka. Eftertanke, kolla läget och avvakta är styrkor som inte ska förkastas i dagens stressade samhället. Samt någon som babblar hela tiden lyssnar inte folk på tillslut.

Och till sist, man får vara tyst och inte vilja vara i centrum hela tiden. Inget fel i det...
Mycket bra svar. Lyssna på denne vise herre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in