2025-01-03, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Och det är alltså fråga om kopia på kopia på kopia....inte det helt nya krispiga originalet på mycket nära håll i Zapruders vardagsrum. Det stämmer, men poängen är fortfarande den att det syns klart och tydligt (o-zoomat) till och med i en piratkopia visad i TV anno 1975 överfört till video och uppladdat på YouTube anno 2024. Igen, att hävda att inte Rather klart och tydligt ska ha sett det och därpå noterat det inför som han visste var hans rapportering i nationell TV av århundradets scoop, är givetvis rent vanvett. Och som sagt, till detta ska läggas att INGEN av de som hade tillgång till Z-filmen under de 12 år som originalfilmen var inlåst av LIFE, nämnde med ett ord någonting om huvudkastet snett bakåt när huvudet exploderade.
Inte Zapruder själv. Inte ansvariga på Life Magazine. Inte FBI. Inte CIA. Inte Secret Service. Inte Warrenkommissionen.
Ingen av dem.

Kennedys huvud eller kropp kastas inte våldsamt snett bakåt.
Det är du som överdriver rörelsen och försöker lasta på allt vad det går.

Man ser ju tydligt hur kulan träffar Kennedys huvud bakifrån, att huvudet nickar till framåt innan det exploderar.
Hur Kennedy kropp rör sig beror ju på den neuromuskulära responsen på traumat, hur bilen och hustrun rör sig; kanske drar hon i honom?

Just nu finns det ju tyvärr mycket video material på människor som skjuts i kriget i Ukraina. De kastas ju inte våldsamt åt något håll, detta är ju Hollywood fiktion.
Citera
2025-01-03, 23:06
Medlem
Citat:
Korrekt. Tror du att Armstrong ljuger här?
(Hmmm...vad är korrekt?)

Eftersom Armstrong hittar på rutiner och direktiv för utlämnandet av revolvern, som inte riktigt stämmer, så ligger det ju nära till hands att tro att Armstrong är felinformerad.

Jag frågade om det fanns något underlag för påståendet att Seaport skickade en dyrare revolver.
Citat:
Va? Precis som med bevisningen som ska visa att Oswald beställde/köpte och hämtade ut det Carcano-gevär som ska ha använts i mordet på JFK så är samtliga de dokument som ska bevisa att han beställde/köpte den pistol som ska ha använts i mordet på polisman Tippit, påstådda kopior av påstådda original. Ingen förklaring ges heller när det kommer till pistolen till varför FBI endast lämnade över påstådda kopior av påstådda original och inte själva originalen, om de nu hade sådana. Eller varför dessa påstådda original därefter har varit försvunna. Här har säkert PekkariP1 i vanlig ordning en 'rimlig' förklaring?
Jag frågade inget om orginal eller kopior.

Warrenkommissionen jobbade med lite lösare tyglar, uppknäppt och utsläppt, snarare är formellt. Det behövdes inte orginal dokumentation och man överlät med varm hand förrådshållningen av orginal dokumenten till berörda parter.
Såklart såg man gärna orginalen innan man accepterade kopiorna.
Citera
2025-01-04, 01:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
(Hmmm...vad är korrekt?)
Att det inte "någonstans på websidan presenteras någon form av bevis för att man skickade en dyrare revolver än den som Oswald/Hidell beställde".

Citat:
Eftersom Armstrong hittar på rutiner och direktiv för utlämnandet av revolvern, som inte riktigt stämmer, så ligger det ju nära till hands att tro att Armstrong är felinformerad.
Vilka "rutiner och direktiv för utlämnandet av revolvern," är det som Armstrong "hittar på", menar Du?

Citat:
Jag frågade om det fanns något underlag för påståendet att Seaport skickade en dyrare revolver.
Jag ska kolla upp det, men så här långt så har jag inte stött på ett enda påstående från Armstrong som han saknar underlag till.

Noll.

Citat:
Jag frågade inget om orginal eller kopior.
Men du påstod följande:
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
All dokumentation och administration runt postorder revolvern är redovisad och korrekt. Likaså hur bolaget skickade vapnet och hur Oswald/Hidell hämtade ut och betalade för den.
Hur vet du att "all dokumentation och administration runt postorder revolvern är redovisad och korrekt", om denna uteslutande består i av FBI påstådda kopior av påstådda original, original som dessutom aldrig har sett dagens ljus utanför FBI och som FBI påstår har 'försvunnit'?

Fjärrskådning?

Citat:
Warrenkommissionen jobbade med lite lösare tyglar, uppknäppt och utsläppt, snarare är formellt.
Det behövdes inte orginal dokumentation och man överlät med varm hand förrådshållningen av orginal
dokumenten till berörda parter.
Såklart såg man gärna orginalen innan man accepterade kopiorna.
Jisses.

Warrenkommissionens uppdrag var att å den nya presidenten LBJs vägnar utreda mordet på hans föregångare JFK, skriva en rapport om resultatet av utredningen samt publicera denna tillsammans med all relevant bevisning i bilagor till denna (26 volymer) så att det amerikanska folket självt kunde försäkra sig om det som framkommer i rapporten stämmer med fakta.

Påstådda kopior av påstådd bevisning är fortfarande inte någon bevisning. Vare sig i juridisk eller epistemologisk mening.

Även om skjortan är uppknäppt till naveln.
Citera
2025-01-04, 11:54
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Och det är alltså fråga om kopia på kopia på kopia...
För tydlighets skull talar jag inte om den svartvita film som visades på TV - utan om detta. https://archive.org/details/ZapruderFilmOriginal_201603

Citat:
inte det helt nya krispiga originalet på mycket nära håll i Zapruders vardagsrum.
Hur kan du ha en aning om kvaliteten på filmen när den visades i Zapruders vardagsrum?
Du har fortfarande inte svarat på i stort sett några frågor alls - som vilken typ av filmprojektor som användes, hur många gånger filmen visades för Rather, om de hade möjlighet att visa stillbilder/slowmotion, eller vilken filmkvalitet som användes (där har du iofs påstått Super8 men det är ju tidsmässigt omöjligt)..

Citat:
Det stämmer, men poängen är fortfarande den att det syns klart och tydligt (o-zoomat) till och med i en piratkopia visad i TV anno 1975 överfört till video och uppladdat på YouTube anno 2024.
Ja du säger det men jag håller inte med. I slowmotion, eller stillbild för stillbild, kan jag förstå tolkningen - i normal uppspelningshastighet finner jag det väldigt svårt att fastställa.

Citat:
Igen, att hävda att inte Rather klart och tydligt ska ha sett det och därpå noterat det inför som han visste var hans rapportering i nationell TV av århundradets scoop, är givetvis rent vanvett.

Och som sagt, till detta ska läggas att INGEN av de som hade tillgång till Z-filmen under de 12 år som originalfilmen var inlåst av LIFE, nämnde med ett ord någonting om huvudkastet snett bakåt när huvudet exploderade.
Hur många var det som såg filmen under denna tid? Var det ofta visningar - eller låg den kanske helt enkelt inlåst i ett arkiv? Det du ifrågasätter förutsätter att de som eventuellt såg filmen faktiskt delar dina slutsatser om vad filmen visar och vad en sådan huvudrörelse innebär.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2025-01-04 kl. 12:00.
Citera
2025-01-08, 13:04
Medlem
Citat:
1. Om 'bevisen' för att Oswald ska ha beställt, betalat och hämtat ut pistolen i fråga istället är bevis för att ansvariga utredare har fabricerat 'bevisen' i fråga, så är det naturligtvis bevis för att Oswald var oskyldig till mordet. Varför annars fabricera 'bevis' för hans skuld?
Beställningen och administrationen kring mordvapnet har ingen betydelsefull bäring på mordet på polismannen Tippit.
Oswald är iakttagen av sisådär 12 personer, som en revolver viftande figur i och kring brottsplatsen.
Citat:
Dvs, här kvittar det således om det verkligen var pistolens upphittade hylsor som hittades på mordplatsen.
Något sådant samband finns naturligtvis inte. Hur kom du på detta? Är det för att du nu inser att 2 av hylsorna är signerade av 2 olika detektiver?

Självklart spelar det roll att Oswald försöker skjuta polismannen MacDonald, med samma vapen som använts till att avfyra hylsorna som upphittas av publikum vid mordplatsen. Denna revolver vrids bokstavligen ur Oswalds händer, och signeras av typ tre olika poliser.

Dessutom är revolvern laddad med samma combo av ammunition som användes vid mordet på Tippit. Denna ammunition är också signerad.

Oswalds jacka hittas längs flyktvägen.
Han är rökt.
Citera
2025-01-08, 18:38
Medlem
Den senaste tiden har jag grunnat på en intervju från mitten av 1960-talet med skoförsäljaren John Brewer som såg till att polisen larmades till biografen där Oswald greps.

Intervjun med Brewer är 1:16:28 in i filmen nedan om Warrenrapporten:

https://youtu.be/SI8Vp9Zyfp8?si=O5uozE8Tu8OB8efG

Någonting är fel.

Jag tvivlar inte på att John Brewer till stora delar beskriver ett korrekt händelseförlopp av det han upplevde.

Ändå får jag intrycket att han skäms. Det blir extra tydligt när han beskriver skeendena från och med att polisen larmas.

Varför skäms Brewer? Han är ju en hjälte som bidrog till att JFK:s och Tippitts mördare kunde gripas så snabbt.

Jag tror att han skäms för att han vet att han inte var en hjälte.

Jag hävdar att John Brewers beteende i intervjun förklaras av att det inte var den riktige Lee Oswald han såg utan någon med samma signalement.

Det var denne dubbelgångare som sedan greps i anslutning till bions balkong några minuter efter gripandet av den verklige Lee Oswald, och fördes ut bakvägen för att sedan släppas.
Senast redigerad av Fotboll12 2025-01-08 kl. 19:05.
Citera
2025-01-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Den senaste tiden har jag grunnat på en intervju från mitten av 1960-talet med skoförsäljaren John Brewer som såg till att polisen larmades till biografen där Oswald greps.

Intervjun med Brewer är 1:16:28 in i filmen nedan om Warrenrapporten:

https://youtu.be/SI8Vp9Zyfp8?si=O5uozE8Tu8OB8efG

Någonting är fel.

Jag tvivlar inte på att John Brewer till stora delar beskriver ett korrekt händelseförlopp av det han upplevde.

Ändå får jag intrycket att han skäms. Det blir extra tydligt när han beskriver skeendena från och med att polisen larmas.

Varför skäms Brewer? Han är ju en hjälte som bidrog till att JFK:s och Tippitts mördare kunde gripas så snabbt.

Jag tror att han skäms för att han vet att han inte var en hjälte.

Jag hävdar att John Brewers beteende i intervjun förklaras av att det inte var den riktige Lee Oswald han såg utan någon med samma signalement.

Det var denne dubbelgångare som sedan greps i anslutning till bions balkong några minuter efter gripandet av den verklige Lee Oswald, och fördes ut bakvägen för att sedan släppas.

Notera vad police dispatchern säger 2:40 in i CBS Evening News-klippet om den misstänkte mannen i biografen.

https://youtu.be/oTgwkhkyXYE?si=nP_Dksgnv7QBCES-

”I have information that a suspect just went in the Texas Theatre on West Jefferson. He is supposed to be hiding in the balcony.

Lee Oswald greps inte på balkongen men vi vet att en man med samma signalement greps i anslutning till denna och fördes ut bakvägen, kort efter tumult-gripandet av Oswald.

Det bör rimligtvis ha varit skoförsäljaren Johnny Brewer som såg till att informationen om att mannen han följt efter gömde sig på balkongen nådde polisen.
Senast redigerad av Fotboll12 2025-01-09 kl. 16:13.
Citera
2025-01-09, 17:57
Medlem
Citat:
Det bör rimligtvis ha varit skoförsäljaren Johnny Brewer som såg till att informationen om att mannen han följt efter gömde sig på balkongen nådde polisen.

Det är mrs. Postal, som jobbar i kassan på biografen, som ringer till polisen. Innan dess har hon skickat in Johnny Brewer och Butch Burroughs i salongen för att leta efter Oswald.
(Butch är killen som säljer godis och läsk i biografen.)

Eftersom de inte såg Oswald i salongen är det väl rimligt att anta att han befann sig på balkongen.
Balkongen hade en egen entre alldeles intill huvudentren och det var vanligt att busfrön försökte smita in den vägen.

Mrs Postal såg Oswald när han klev in från gatan, men inte vart han tog vägen sedan. Hon var nämligen på väg ut ur sin kur för att se vad som stod på utanför biografen. Polisbilar med sirener och blåsljus snurrade omkring utanför och hon undrade såklart varför.

Johnny Brewer dök upp straxt efter Oswald och frågade mrs Postal om Oswald löst biljett. Vilket han inte hade.
Mrs Postal vände sig om och förväntade sig att Oswald skulle stå och trampa framför kassan. Vilket han inte gjorde.

Mrs Postal skickade in Johnny Brewer och Butch Burroughs att leta i salongen. Utan att de kunde hitta honom. Det ställe som återstod att leta på var således balkongen.

Det fanns en förbindelse mellan salongen och balkongen, vilket gjorde det möjligt för Oswald att förflytta sig ned från balkongen till salongen, utan att gå tillbaka ut i foajen.
Citera
2025-01-09, 21:34
Medlem
Citat:
Notera vad police dispatchern säger 2:40 in i CBS Evening News-klippet om den misstänkte mannen i biografen.

https://youtu.be/oTgwkhkyXYE?si=nP_Dksgnv7QBCES-

”I have information that a suspect just went in the Texas Theatre on West Jefferson. He is supposed to be hiding in the balcony.

Lee Oswald greps inte på balkongen men vi vet att en man med samma signalement greps i anslutning till denna och fördes ut bakvägen, kort efter tumult-gripandet av Oswald.

Jag hävdar att den skumme mannen i skoaffären betedde sig medvetet misstänkt för att dra till sig Johnny Brewers uppmärksamhet, med tanken att polisen skulle larmas.

Den skumme mannen stod antagligen för ett helt skådespel med teatral desperation inför Brewer för att denne, tillsammans med signalementet han hört i radion, skulle dra slutsatsen att det var den här mannen som eftersöktes.

När den skumme mannen bedömde att han hade Brewer på kroken så lämnade han skoaffären och gick till bion.
Senast redigerad av Fotboll12 2025-01-09 kl. 21:39.
Citera
2025-01-10, 18:11
Medlem
Citat:
Jag hävdar att den skumme mannen i skoaffären betedde sig medvetet misstänkt för att dra till sig Johnny Brewers uppmärksamhet, med tanken att polisen skulle larmas.

Den skumme mannen stod antagligen för ett helt skådespel med teatral desperation inför Brewer för att denne, tillsammans med signalementet han hört i radion, skulle dra slutsatsen att det var den här mannen som eftersöktes.

När den skumme mannen bedömde att han hade Brewer på kroken så lämnade han skoaffären och gick till bion.

Det här är mycket intressant:

”John Brewer went into the theatre and spoke to Warren Burroughs, the assistant manager. Burroughs had seen him [skumme mannen från skoaffären] enter the balcony of the theatre”.

Källa: https://spartacus-educational.com/JFKbrewerJ.htm

Vi vet att en man med samma signalement som Lee Oswald greps i anslutning till biografens balkong – en kort stund efter gripandet av Oswald – och fördes ut bakvägen.
Senast redigerad av Fotboll12 2025-01-10 kl. 18:16.
Citera
2025-01-10, 23:12
Medlem
Citat:
Det här är mycket intressant: ”John Brewer went into the theatre and spoke to Warren Burroughs, the assistant manager. Burroughs had seen him [skumme mannen från skoaffären] enter the balcony of the theatre”. Källa: https://spartacus-educational.com/JFKbrewerJ.htm Vi vet att en man med samma signalement som Lee Oswald greps i anslutning till biografens balkong – en kort stund efter gripandet av Oswald – och fördes ut bakvägen.
Från länken ovan (Källa: https://spartacus-educational.com/JFKbrewerJ.htm)

Brewer är Johnny Calvin Brewer skoförsäljaren som följde efter Oswald.

Mr. BELIN - Who was Burroughs?

Mr. BREWER - He was behind the counter. He operated the concession and takes tickets. He was behind the concession stand and I asked him if he had seen a man in a brown shirt of that description, matching that description, and he said he had been working behind the counter and hadn't seen anybody.
Enligt Johnny Brewer hade Burroughs inte sett någon alls.

Kikar vi på vad Butch Burroughs själv säger till Warrenkommissionen 8 april 1964, hittar vi ingenting om att han faktiskt sett Oswald gå in via balkongen. Det är en kvalificerad gissning.

https://kenrahn.com/JFK/History/WC_Period/Warren_Report/Butch_Burroughs.html

Mr. Ball. Did you see that man come in the theatre?

Mr. Burroughs. No, sir; I didn't.
Burroughs har således inte sett när Oswald kom in.

Mr. Ball. Do you have any idea what you were doing when he came in?

Mr. Burroughs. Well, I was----I had a lot of stock candy to count and put in the candy case for the coming night, and if he had came around in front of the concession out there, I would have seen him, even though I was bent down, I would have seen him, but otherwise I think he sneaked up the stairs real fast.

Mr. Ball. Up to the balcony?

Mr. Burroughs. Yes, sir----first, I think he was up there.
Burroughs spekulerar således om hur Oswald tog sig in på biografen. Och då var trappan upp till balkongen den troligaste vägen.

Det dröjer +30 år innan Butch Burroughs börjar minnas andra saker än vad han uppgav 1964.
Senast redigerad av PekkariP1 2025-01-10 kl. 23:15.
Citera
2025-01-11, 21:25
Medlem
Citat:
Det här är mycket intressant:

”John Brewer went into the theatre and spoke to Warren Burroughs, the assistant manager. Burroughs had seen him [skumme mannen från skoaffären] enter the balcony of the theatre”.

Källa: https://spartacus-educational.com/JFKbrewerJ.htm

Vi vet att en man med samma signalement som Lee Oswald greps i anslutning till biografens balkong – en kort stund efter gripandet av Oswald – och fördes ut bakvägen.

Framöver kallar jag den skumme mannen från skoaffären för Skumskoff. Jag ser att det runtom på nätet finns olika uppgifter om Burroughs såg, hörde eller gissade att Skumskoff tog sig upp på biografens balkong så vi låter det vara öppet vilket av dem som stämmer.

Jag misstänker som sagt att Skumskoff är samma man som vi vet greps på bions balkong kort efter gripandet av Oswald.

Jag misstänker även att Skumskoff är den person som US Air Force sergeant Robert Vinson senare samma dag bevittnar gå ombord på ett fraktflygplan som plötsligt styrts om till Dallas.

När Robert Vinson, som egentligen var på väg hem till Colorado, efteråt ser Lee Oswald på tv är han säker på att det var samma man som han hade sett på flygplanet trots att det var omöjligt. En dubbelgångare alltså.

Vinson ska även ha sett en annan man borda planet och denne ska ha haft ett kubanskt utseende. Var det en av skyttarna? Var Skumskoff också en skytt?

Ted Yacucci ger hela den fascinerande historien om Robert Vinsons upplevelse i den här videon:

https://youtu.be/PreyRL-zz0c?si=y8KU1Lw7kyhCiUVM

Textkälla om Vinson för den som hellre läser:

http://22november1963.org.uk/robert-vinson-jfk-assassination
Senast redigerad av Fotboll12 2025-01-11 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in