2022-03-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej jag har varken läst några hela böcker eller mer än brottstycken av utredningarna.
Det är kanske det som gör att du upplever ämnet som lite "rörigt"?
Citera
2022-03-29, 19:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Inte enligt mannen som nedreglerade Oswald (redan länkat).

Vad menar du? Att Oswald inte var en säkerhetsrisk?

Citat:
Baserat på vad? Gissning?

Baserat på statistisk fakta. Det är inte speciellt många personer med militär bakgrund som har extrema åsikter, hatar presidenten och övar prickskytte på fritiden. Visst blir det många utspritt på hela befolkningen men det är ganska få lokalt.

Citat:
Men med tanke på vad jag hittat om denna klassning så verkar det inte direkt handlar om någon punktmarkering utan endast ett sätt att tända en varningslampa om något hände med personen ifråga - t.wäex om han arresterades.

Nej, han hade en löpande fil. D.v.s han övervakades fram tills den 8e oktober. Precis som Säpo övervakar våldsbejakande extremister i Sverige.
Citera
2022-03-29, 19:50
Medlem
Citat:
Sällan nåt om Oswalds skuld - jag tar mig dock emellanåt an nåt enstaka påstpende som jag finner märkligt.oftast spinner det raskt ur kontroll då många motdebattörer verkar ha svårt att hålla sig till frågan och istället önskar svar på både ditt och datt som jag initialt inte ens berört eller ibland ens ägnat en tanke…
Trots att ämnet inte intresserar dig?

Citat:
Aldrig hört dem säga det.

IrishCentral
In a report, written in 2013 by CIA’s top in-house historian David Robarge and quietly declassified last fall, the intelligence agency acknowledges that McCone and other senior CIA officials were “complicit” in keeping “incendiary” information from the [Warren-] commission.

//---//

Robarge’s 2013 report says that, McCone, who died in 1991, was at the center of a “benign cover-up” at the CIA, intended to keep the commission focused on “what the Agency believed at the time was the ‘best truth’—that Lee Harvey Oswald, for as yet undetermined motives, had acted alone in killing John Kennedy.”

https://www.irishcentral.com/roots/history/cia-director-john-mccone-jfk-assassination-truth
The noble lie?
Citera
2022-03-29, 19:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad menar du? Att Oswald inte var en säkerhetsrisk?
Jag menar att den där klassningen av honom tveksamt skulle ha utlöst någon större hårvård från Secret Service på den tiden. Kanske om inte ansvariga skulle ha sagt ifrån (han skulle ju deklassificerats redan 62) och om man hade känt till var han arbetade - men sådant verkar inte ha framgått där.

Citat:
Baserat på statistisk fakta.
Det är inte speciellt många personer med militär bakgrund som har extrema åsikter, hatar presidenten och övar prickskytte på fritiden. Visst blir det många utspritt på hela befolkningen men det är ganska få lokalt.
Är det verklige ”fakta” att detta är kriteriet för att tilldelas en flash i arkivet?
Det låter extremt osannolikt.

Citat:
Nej, han hade en löpande fil. D.v.s han övervakades fram tills den 8e oktober. Precis som Säpo övervakar våldsbejakande extremister i Sverige.
Och vilka uppgifter fylldes detta arkiv på med? Hur övervakades Oswald? Vad noterades i arkivet?
Citera
2022-03-29, 19:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Det är kanske det som gör att du upplever ämnet som lite "rörigt"?

Det är kanske det som gör att jag sluppit hamna i en filterbubbla?
Citera
2022-03-29, 19:57
Medlem
Citat:
En person, Lee Bowers, ca 100 meter bort i ett tågledar-torn. Som direkt förstod att hans observationer var potentiellt ohälsosamma att rapportera.
När ger han uttryck för detta och varför berättar han inte om ljusblixten i någon av de 3 affidaviter som han avger?

Citat:
Exakt. Ett antal vittnen såg rök glida ut under träden framför staketet i direkt samband med att de hörde skott därifrån.
Krutrök bruka ju stiga och inte sjunka eller glida omkring. Dessutom blåste det 5 m/s vilket gör hela beskrivningen något besynnerligt. Trots dussintals med fotografer har ingen lyckats fånga eller observerat detta intressanta fenomen.
Citat:
Ljud av skott avlossade riktning det vita staketet, ja. Majoriteten av de vittnen som ange riktning, angav riktning det vita staketet som varifrån de hörde skott avlossas.
Ljud experterna som anlitades av HSCA säger dock att av de som angav riktning pekade flest på TSBD. Även Warrenkommissionen kom till denna slutsats.
Citat:
Alla åskådare och poliser som sprang någonstans direkt efter skotten, sprang mot det vita staketet på grässlänten.
Detta är ju också ett falsarium som debunkats tidigare i tråden. Ingen sprang till det vita staketet.

I den första rusningen springer många upp till järnvägen. Några springer ned under järnvägsbron. Ingen springer fram till det vita staketet.
Detta finns dokumenterat på fotografier.
Citat:
Utom en (kanske två), mc-polis Baker, som sprang in i skolbokslagret.
Totalt sprang ett halvdussin poliser och en sekreterare direkt mot TSBD.
Enligt vittnet Lee Bower fanns det 50-100 poliser på plats bakom TSBD 3-5 minuter efter skotten.
Så några fler poliser än Baker var det nog.
Citat:
Det fanns exakt NOLL Secret Service-agenter på Dealey Plaza tiden direkt efter skotten.
Då har du glömt han som hette Lem.
Senast redigerad av PekkariP1 2022-03-29 kl. 19:59.
Citera
2022-03-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ingen aning - det beror väl på vad som ska bevisas men sannolikt lär vad som än framkommer bemötas av ett mycket stort antal alternativa påståenden så konsensus lär väl ändå aldrig uppnås.
Fast du måste väl ändå ha någon idé om hur sådana bevis skulle se ut?
- En exhumering av JFK's kropp som visar ett stort gapande hål i kraniets höger baksida?

- Signerat dokument från någon av deltagarna som säger vilka som låg bakom mordet och hur det mörklades?

- Att den den dokumenterade chain of custody hos den kula - CE399 - som ska ha passerat igenom både JFK och Connally bevisligen är fabricerad av FBI?
Du måste väl ändå ha någon idé här?
Citera
2022-03-29, 20:01
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Trots att ämnet inte intresserar dig.
Som sagt. Jag tittar in o tråden nån gång i månaden - max - skulle jag tro och läser några av de senaste inläggen - oftast är det du och Pekkari som ältar nåt som det känns som om ni ältat 500 ggr tidigare - och oftast dras man in i precis samma cirkus varje gång man skriver ett inlägg..

Citat:
IrishCentral
In a report, written in 2013 by CIA’s top in-house historian David Robarge and quietly declassified last fall, the intelligence agency acknowledges that McCone and other senior CIA officials were “complicit” in keeping “incendiary” information from the [Warren-] commission.

//---//

Robarge’s 2013 report says that, McCone, who died in 1991, was at the center of a “benign cover-up” at the CIA, intended to keep the commission focused on “what the Agency believed at the time was the ‘best truth’—that Lee Harvey Oswald, for as yet undetermined motives, had acted alone in killing John Kennedy.”

https://www.irishcentral.com/roots/history/cia-director-john-mccone-jfk-assassination-truth
The noble lie?
Så kanske de såg det.
The most important information that McCone withheld from the commission in its 1964 investigation, the report found, was the existence, for years, of CIA plots to assassinate Castro, some of which put the CIA in cahoots with the Mafia.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2022-03-29 kl. 20:13.
Citera
2022-03-29, 20:03
Medlem
Citat:
Det är kanske det som gör att jag sluppit hamna i en filterbubbla?
Självklart så ska du även läsa rapporterna från de officiella utredningarna och böcker/artiklar av individer som propagerar för att dessa i allt väsentligt är korrekt genomförda med tillfredsställande resultat. Men om jag har förstått dig rätt så har du inte läst något sådant heller?

Klart som fanken att det blir lite "rörigt" för dig när du ger dig in i diskussioner i ett ämne som du inte behärskar.

Tror du inte det?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag menar att den där klassningen av honom tveksamt skulle ha utlöst någon större hårvård från Secret Service på den tiden. Kanske om inte ansvariga skulle ha sagt ifrån (han skulle ju deklassificerats redan 62) och om man hade känt till var han arbetade - men sådant verkar inte ha framgått där.

Men det är inte så. Hade han haft säkerhetsflashen hade han inte fått vara i byggnaden. Jag blev screenad typ fem gånger för att få vara i samma byggnad som Al Gore.

Citat:
Är det verklige ”fakta” att detta är kriteriet för att tilldelas en flash i arkivet?
Det låter extremt osannolikt.

Du menar att du inte förstår vad personbevakning innebär?

Citat:
Och vilka uppgifter fylldes detta arkiv på med? Hur övervakades Oswald? Vad noterades i arkivet?

Man för protokoll över hur personer i säkerhetsregistret lever, vilka de träffar, hur de reser etc. Exakt hur noggrant de övervakas beror på hur hög säkerhetsrisk de bedöms vara. I fallet Oswald hade han uppenbarligen inte någon agent som följde efter honom men hans aktiviteter bokfördes.
Citera
Medlem
[quote=onopono|79690418]Fast du måste väl ändå ha någon idé om hur sådana bevis skulle se ut?
- En exhumering av JFK's kropp som visar ett stort gapande hål i kraniets höger baksida?
Kennedy har ett stort gapande hål i kraniumets högra baksida. Detta är dokumeterat i obduktionsprotokollet och på röntgen plåtar.(Som jag inte tänker länka till).
Citera
2022-03-29, 20:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Fast du måste väl ändå ha någon idé om hur sådana bevis skulle se ut?

Vad skulle det bevisa?

Citat:
- Signerat dokument från någon av deltagarna som säger vilka som låg bakom mordet och hur det mörklades?

Tror du själv sådana bevis skulle stå oemotsagda? Skulle du själv acceptera ett signerat dokument från någon av flygplanskaparna 9/11 som bevis på att det var deras egen konspiration?

Citat:
- Att den den dokumenterade chain of custody hos den kula - CE399 - som ska ha passerat igenom både JFK och Connally bevisligen är fabricerad av FBI?
Det skulle kunna bevis en mörkläggning men knappast vem som mördade jfk.

Citat:
Du måste väl ändå ha någon idé här?
Igen - med tanke på den enorma mängden påståenden och motstridig information som redan cirkulerat tror jag det blir svårt att hitta något sådant bevis så här långt efteråt.

Med tanke på fakta som att inte ens ett foto på den utpekade mördaren med ett gevär av samma typ som det utpekade vapnet godtas som bevis för att han innehade ett sådant vapen så har jag svårt att se hur konsensus skulle kunna uppnås kring vad som är sanning här.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2022-03-29 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in