Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Den mäktige och fruktade maffiabossen
Sam Giancana återkommer ofta i diskussionerna
om vilka anstiftarna kunde tänkas vara bakom attentatet. Själv tillstod han sin centrala inblandning
i det hela i den mycket uppmärksammade boken:
Double Cross, på svenska:
Maffians hämnd.
Personligen är jag beredd att sätta tilltro till honom och hans uppgifter. I bifogade länken finns
lite information om den berömde mannen som var med och styrde den organiserade
brottsligheten under flera årtionden.
http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/JFKgiancana.htm
Det finns onekligen en viss logik i boken, som "serverar" JFK:s mördare. Dock anser jag, att bokens syfte primärt verkar vara att sälja så många ex., som möjligt. Den formligen svämmar över av färgstarka gangsterporträtt. Dessutom ska man inte glömma, att många gangsters älskar att överdriva sin egen betydelse. Att Sam "Mooney" Giancana berättat en del fantastiska historier för brodern Chuck, behöver inte innebära att dess historier är sanna.
Otvivelaktigt var Mooney en hänsynslös gangster, och troligen ansvarig för många mord, dock aldrig dömd för mord.
Men skulle maffian verkligen varit beredd att mörda landets president? Även om motivbilden fanns, så verkar det naivt att tro, att ett presidentbyte skulle medföra lugn och ro för landets gangsterbossar. Och att maffian skulle mördat JFK tillsammans med CIA, vilket boken hävdar - av hämnd för JFK:s hetsjakt mot maffian och hans svek mot CIA...motivet verkar lite tunt, egentligen?
I en passus anges en viss Dick Cain, som en av de verkliga Kennedymördarna. Cain blev själv ihjälskjuten 1973 på en restaurang, av okända mördare, som enligt boken haft varsin vit reaspektive svart handske på sig....!! Detta, för att symbolisera ett samarbete maffian-CIA (!) Alltså, bara en sådan sak tycker jag skvallrar om att boken i grunden är en sensationsroman, eller?
Dessutom var Mooney själv hårt ansatt av FBI. Kunde en sådan person verkligen vara med och organisera ett mord på landets president? Men ,det är klart, Hoover gillade ju inte JFK, och FBI gick säkert att skaka av sig, för den som ville.
Dock fanns det klara kopplingar JFK-maffian, bl.a. Judith Exner, älskarinnan.
Sammantaget vill jag inte köpa bokens uppgifter rakt av. Dock vill jag heller inte utesluta, att någon form av konspiration med maffiakopplingar legat bakom mordet.