2014-03-03, 09:44
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Om du har barn så kan du söka extralån.

I andra inlägg så spelar han, diskuterar knark och har kärleksproblem på jobbet. Luktar troll eller idiot...
Citera
2014-03-03, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soundstorm
Problemet med den här typen av anekdot som du uppvisar här är att den varken säger om studenter har det gott ställt eller ej då du varken redovisar vad som avses med "jag har en familj att försörja" och således vilka kostnader/bidrag detta innebär samt en förklaring till de höga resekostnaderna samt varför dessa måste existera i kombination med en relativt hög hyra(för studenter bör påpekas som brukar kunna erhålla bostäder med lägre hyra såsom studentrum). Förövrigt finns det, eller snarare har funnits tidigare möjligheter till extralån för resekostnader samt möjligtvis andra utgifter. Ovanpå detta finns även andra bidragssystem såsom bostadsbidrag som studenter är berättigade till beroende på ålder osv. vilket gör det ytterligare svårare att förstå problematiken vilket som. Samtidigt, borde inte du som såväl övriga studenter med höga utgifter bli glad över att det totala studiemedlet höjs om du nu har så ont om pengar? Konstigt att detta inte uppmärksammats mer i den offentliga debatten.
Jag vill inte skriva allt för mkt på fb vad jag anser ingå i min familj, med familj kan det vara allt ifrån fru, barn och till hundar.
Varför jag har en såpass hög resekostnad är att i den staden jag bor i är det en väldigt hög avgift på kollektivtrafiken och jag måste resa denna lilla extra sträck för att kunna gå den utb jag går då det inte finns några skolor där jag bor för tillfället, det finns inga bostäder i den staden tillgängliga. Studentrum kan eller vill jag inte bo i pga olika skäl och det är ändå brist på dessa. Hyran jag har nu är normalhyra på en 1-2a där jag bor. Bostadsbidrag har jag ej rätt till.
Jag blir inte glad över att de sänker bidraget och höjer det räntebelagda lånet, nej.
Jag vill inte bli mer skuldsatt än jag är nu, fasar över den dagen jag ska betala tillbaka lånet, kommer att vara skuldsatt livet ut. Som min morsa som du kan gissa hur gammal hon är, hon betalar fortfarande på lånet sedan hon var ung och kommer antagligen att ha obetalda skulder när hon ligger i graven. Jag vill ha min utbildning utan att ha en halv miljon i skulder.
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
I andra inlägg så spelar han, diskuterar knark och har kärleksproblem på jobbet. Luktar troll eller idiot...

Så att jag hoppar in i diskussioner ang drogpolitik och kärlek gör mig till ett troll eller idiot? Ja men visst du.
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2014-03-03 kl. 16:16.
Citera
2014-03-04, 10:03
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Jag kan ju säga såhär: Hade jag innan vetat vilket helvete jag hade haft det ekonomiskt innan jag började studera, så hade jag inte gjort det!
Hur kommer det sig att de ekonomiska förutsättningarna undgick dig innan du hoppade på studierna? Det är ingen hemlighet hur mycket man får ut varje månad med fullt lån och du borde väl ha koll på dina utgifter?
Citera
2014-03-04, 10:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
hörde nyss det på radion.
300 spänn i månaden sänks studeibidraget med.

är det en panikåtgärd för att stoppa budgetunderskottet från att öka ännu mer, mot 100 miljarder år 2014?

eller en genomtänkt utbildningsfilosofi?

tror mest det första som orsak, budgetpanik!

Budgettaktik och ett valtaktiskt misstag på samma gång. Reinfeldt har inte råd att gör ett enda misstag om han ska ha en minimal chans.
I och för sig tror jag inte han förlora så många röster på studenterna dom röstar säkert på andra partier, redan.
Citera
2014-03-04, 13:12
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Budgettaktik och ett valtaktiskt misstag på samma gång. Reinfeldt har inte råd att gör ett enda misstag om han ska ha en minimal chans.
I och för sig tror jag inte han förlora så många röster på studenterna dom röstar säkert på andra partier, redan.

kan också vara så att det impopulära förslaget ( studiebidragen) är ämnat förhandlas bort vid koalition efter valet.
förslaget ger ju bara en miljard. massinvandringen kostar långt mer.
Citera
2014-03-13, 19:39
Moderator
v50s avatar
Enligt rapport så har alliansen dragit tillbaka förslaget om sänkt studiebidrag p.g.a. att de är rädd för att förlora allt för många röster inför valet.

Citat:
Regeringen backar nu från sitt tidigare förslag om att sänka studiebidraget till landets studenter med 300 kronor i månaden. Det överraskande beskedet gav statsminister Fredrik Reinfeldt till SVT i dag.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/re...studiebidraget
Citera
2014-03-13, 20:11
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Enligt rapport så har alliansen dragit tillbaka förslaget om sänkt studiebidrag p.g.a. att de är rädd för att förlora allt för många röster inför valet.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/re...studiebidraget

Alliansen med Fåniga Fredde i spetsen visar sig än en gång vara totalt regeringsodugliga. Vilket patetiskt skämt denna usla regering blivit. Man har uppenbarligen blivit helt tagna på sängen inför de massiva protester som detta kassa förslag mötte.
Senast redigerad av Månsan 2014-03-13 kl. 21:05.
Citera
2014-03-13, 20:14
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Alliansen med Fåniga Fredde i spetsen visar sig än en gång vara totalt regeringsodugliga. Vilket patetiskt skämt denna usla regering blivit. Man har uppenbarligen blivit helt tagna på sängen inför de massiva protester som detta kassa förslaget mötte.

Ja de gjorde en grov missbedömning i hur folk skulle reagera så nu försöker de släta över allt och låtsas som om inget hänt, frågan är om folk hinner glömma det innan valet i höst.
Citera
2014-03-13, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Hur kommer det sig att de ekonomiska förutsättningarna undgick dig innan du hoppade på studierna? Det är ingen hemlighet hur mycket man får ut varje månad med fullt lån och du borde väl ha koll på dina utgifter?

För unga studenter kan det dock vara svårt att beräkna antal veckor, utbetalningar, CSNs byråkrati och maxgräns för extraarbete. Det finns inte en chans att en 22-årig student, med ett normalt liv i Stockholms innerstad/närförort kan försörja sig enbart på vad man får+låna av CSN.
Citera
2014-03-13, 21:08
Medlem
DIEXELs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18536580.ab
http://www.expressen.se/nyheter/alli...-studiebidrag/

Citat:
– När vi nu ser att det finns en oro har vi försökt hitta ett annat sätt att hitta finansieringen. Och bara med ett litet påslag på alkohol-, tobak- och fordonsskatten så kan vi klara hem finansieringen i alla fall, säger Fredrik Reinfeldt till Rapport.

Så ännu fler skattehöjningar...
Citera
2014-03-13, 21:13
Medlem
Hade de verkligen inte räknat med att folk skulle lacka ur? Studenter är den mest skräniga och otacksamma demografi som finns, för 0,8 mdkr kunde de hittat tusen andra mer populistiska sätt att spara på. Tur att ingen bryr sig om att rökare, alkoholbrukare eller bilkörare får det sämre...
Citera
2014-03-13, 21:31
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18536580.ab
http://www.expressen.se/nyheter/alli...-studiebidrag/

Så ännu fler skattehöjningar...

Har du hört talas om omfördelning? Det har Reinfeldt men under galgen. Å andra sidan hjälper inget av vad han säger i nuläget. Han är helt enkelt kapten på ett skepp som är dömt att sjunka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in