2014-02-26, 18:24
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Då har du ju inte fattat någonting, även om jag inte förvånas det minsta. Och "källa på", är du helt dum i huvudet? Det var EN VARNING!!!

Skaffa dig då en utbildning för fan, och sök jobb där utbildningen krävs bland alla andra som tänkt som du. Och hur tror du att det går då? Varför inte vara lite smart istället. Fan i helvete vad trött jag blir på idioter som inte kan komma på en plan själva.

Hoppas du misslyckas, förresten, riktigt djävla grovt. För jag har tröttnat på ditt gnäll.

Återigen så förstår jag inte vad det är jag inte fattat. Du kan ju inte direkt ge ett direkt exempel, endast luddiga exempel. Klart att folk med en utbildning har större chans att få jobb än folk utan utbildning.

"Men om du är övertygad om att behovet av akademiker har blivit större så riskerar du att gå på en nit". Det här skrev du själv och jag krävde en källa på att du kunde styrka detta påståendet. Hur vet du att behovet av akademiker inte har blivit större? Den här "varningen" du delade ut måste du ju kunna styrka med någonting eller famlar du efter halmstrån?

Det är exakt det jag gör för jag har större chans att få jobb då. De som saknar utbildning kan inte jobba annat än på jobb som inte kräver utbildning. Kassörska på ICA är ett sådant jobb som exempel. Där går det 100 sökande per anställningsplats. Är du utbildad inom ett yrke går det 5 sökande per anställningsplats. Chansen att få ett jobb ökar ju med en utbildning i ryggen.

Men de som utbildar sig har ju kommit på en plan själva. De utbildar sig för de vet att chansen är större att få jobb. Och då talar jag inte bara om akademiska utbildningar utan de som utbildar sig till praktiska yrken, snickare, CNC-operatör osv.

Haha, tack men det går väldigt bra för mig just nu med min utbildning. Jag utbildar mig till något som behövs förstår du, så jag kommer ha ett jobb när jag är klar
Citera
2014-03-01, 15:59
Medlem
Kamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Är du dum på riktigt?
Studenterna har ju svårt att klara sig i dag på dessa låga nivåer.

Hur menar du då att ingen förlora något?

Hur tänker du?

Skitsnack. Jag lever själv på studiemedel i Stockholm och klarar mig alldeles prima. Att någonting som tidigare skänkts, i framtiden kommer att utebli ser jag inte som en förlust, nej.

Hade studenterna istället erlagts en kostnad på 300 kr så är det en förlust. Comprende?
Citera
2014-03-02, 13:57
Medlem
MP: Höj skatten för de som tjänar minst 40 000 istället för att ta ifrån fattiga studenter

Bra förslag, det är precis så det ska vara.
M visar återigen vad de vill med sin politik, att rika ska bli rikare och fattiga ska bli fattigare.
300 kr mer i skatt för de som tjänar över 50 000:- räcker för att inte sänka bidraget för studenter. Hur kan man säga nej till ett sånt här förslag?

Studenter har det redan tillräckligt tufft och rekordmånga bor fortfarande hemma. Så varför göra det ännu värre för dem? Man blir ju inte direkt sugen att plugga när man i många fall under flera år ska behöva befinna sig i ett ekonomiskt kaos för att sedan ha skulder på hundratusentals kronor när man väl har ett arbete.

Först ska pensionärerna straffas och nu studenterna. Vilka är deras nästa mål?

Nä, nu har jag slutat fundera, MP får min röst i valet.
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2014-03-02 kl. 14:02.
Citera
2014-03-02, 15:36
Medlem
White Christmass avatar
Här kan man få en bra sammanfattning vad Moderaterna vill göra. Höja skatten vill man, sänka studiebidraget och sen höja anslagen för ännu mer invandrarmottagande än rekordåret förra året.

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater
Citera
2014-03-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
MP: Höj skatten för de som tjänar minst 40 000 istället för att ta ifrån fattiga studenter

Bra förslag, det är precis så det ska vara.
M visar återigen vad de vill med sin politik, att rika ska bli rikare och fattiga ska bli fattigare.
300 kr mer i skatt för de som tjänar över 50 000:- räcker för att inte sänka bidraget för studenter. Hur kan man säga nej till ett sånt här förslag?

Studenter har det redan tillräckligt tufft och rekordmånga bor fortfarande hemma. Så varför göra det ännu värre för dem? Man blir ju inte direkt sugen att plugga när man i många fall under flera år ska behöva befinna sig i ett ekonomiskt kaos för att sedan ha skulder på hundratusentals kronor när man väl har ett arbete.

Först ska pensionärerna straffas och nu studenterna. Vilka är deras nästa mål?

Nä, nu har jag slutat fundera, MP får min röst i valet.

Eller så kan man göra som så att man sänker bidragen med 300 OCH höjer skatten på de som tjänar mer än 60 papp i månaden. Då får staten bra med stålar. Personligen blir jag bara glad av att kunna mer och har absolut inga problem med att leva på CSN. Jag har månader där jag har sparat 3000 rakt från lånet in till mitt investeringssparkonto. Allt handlar om prioriteringar och mängder av kompisar har så mycket pengar över att de frågar mig vart de ska börja investera dem för de har 100 000 på lönekontot som de inte vet vad de ska göra av.
De som har problem med att leva på CSN är de som bara MÅSTE köpa en ny Mulberryväska eller en ny Hugo Boss läderportfölj. De som har problem har problem för att de lägger någon tusing i månaden på alkohol.
Citera
2014-03-02, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Eller så kan man göra som så att man sänker bidragen med 300 OCH höjer skatten på de som tjänar mer än 60 papp i månaden. Då får staten bra med stålar. Personligen blir jag bara glad av att kunna mer och har absolut inga problem med att leva på CSN. Jag har månader där jag har sparat 3000 rakt från lånet in till mitt investeringssparkonto. Allt handlar om prioriteringar och mängder av kompisar har så mycket pengar över att de frågar mig vart de ska börja investera dem för de har 100 000 på lönekontot som de inte vet vad de ska göra av.
De som har problem med att leva på CSN är de som bara MÅSTE köpa en ny Mulberryväska eller en ny Hugo Boss läderportfölj. De som har problem har problem för att de lägger någon tusing i månaden på alkohol.

Du måste FAN skoja med mig!

Mina pengar tar normalt slut en vecka innan den 25e. Och då lägger jag inte pengar på något annat förutom räkningar, hyra, buss och viss mat. Jag dricker nästan aldrig, jag tar inga droger, köper ALDRIG kläder, jag äter i skolan och kanske en smörmacka när jag kommer hem.
Jag får 9000:-/mån med fullt lån.
Min hyra är på 4500:-, har övriga räkningar på ca 2500-3000:-, jag har en familj att försörja, åker kollektivt för 120:-/ dagen. Ofta får jag bo hos kompisar som bor nära skolan så jag slipper betala för bussen/tåget.

Jag går BACK varje månad, inkassoföretagen är mig hack i häl varje månad och jag måste välja vilka räkningar som jag KAN låta gå till inkasso innan det går över till kronofogden.
Jobba har jag inte tid med. Gymmet fick jag säga upp, behöver nya möbler men det har jag inte råd med, var tvungen att sälja soffan för att betala räkningar.

Så hur FAN kan du sitta och säga att man har det bra ställt med studiebidrag??
Vi vuxna som INTE bor hemma hos mamma och pappa kan INTE spara några 3000!
Fyfan för att tänka så, alla har det inte lika bra som du! Dessa 300 kronorna betyder fan allt känns det som! Och det sista jag behöver är att ta mer lån!

Blir så jävla förbannad!!
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2014-03-02 kl. 17:06.
Citera
2014-03-02, 17:08
Citat:

Mina pengar tar normalt slut en vecka innan den 25e. Och då lägger jag inte pengar på något annat förutom räkningar, hyra, buss och viss mat. Jag dricker nästan aldrig, jag tar inga droger, köper ALDRIG kläder, jag äter i skolan och kanske en smörmacka när jag kommer hem.
Min hyra är på 4500:-, har övriga räkningar på ca 2500-3000:-, jag har en familj att försörja, åker kollektivt för 120:-/ dagen. Ofta får jag bo hos kompisar som bor nära skolan så jag slipper betala för bussen/tåget.

Jag går BACK varje månad, inkassoföretagen är mig hack i häl varje månad och jag måste välja vilka räkningar som jag KAN låta gå till inkasso innan det går över till kronofogden.
Jobba har jag inte tid med. Gymmet fick jag säga upp, behöver nya möbler men det har jag inte råd med, var tvungen att sälja soffan för att betala räkningar.

Fyfan för att tänka så, alla har det inte lika bra som du! Dessa 300 kronorna betyder fan allt känns det som! Och det sista jag behöver är att ta mer lån!

Jobbar inte din man då?
Citera
2014-03-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Jobbar inte din man då?

Min man?
Nej jag har ingen man. Hade en kvinna som även hon är student och har det lika illa ställt, dock lite bättre då hon jobbar ca 2 helger/mån, men har fler räkningar att betala och kostar mer i underhåll (smink, kläder osv), vi har dock gått skilda vägar nu.
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2014-03-02 kl. 17:14.
Citera
2014-03-02, 17:12
Medlem
Fullständigt horribelt att studenter ska få det ännu sämre, samtidigt som man lånar miljarder för skattesänkningar åt rika. Är det bättre att studenter skuldsätter sig ännu mer? Jag hade fullt studielån och det var ändå svårt att alltid få det att gå ihop eftersom jag bodde 40 mil hemifrån. Det kostar att vara student även om man lever snålt.
Det här var ett antal år sedan, jag betalade runt 2700 för 25 kvadratmeter, sen el, telefon, ev hemresa någon gång i månaden, kurslitteratur, mat, kåravgift som då var obligatorisk, försäkringar, bilförsäkring. Då hade jag inte ens dator eller internet hemma utan använde skolans.
Citera
2014-03-02, 17:19
Medlem
Jag kan ju säga såhär: Hade jag innan vetat vilket helvete jag hade haft det ekonomiskt innan jag började studera, så hade jag inte gjort det!
Citera
2014-03-03, 00:42
Medlem
nins avatar
Citat:
Om du har barn så kan du söka extralån.
Citera
2014-03-03, 01:36
Medlem
Soundstorms avatar
Citat:

Problemet med den här typen av anekdot som du uppvisar här är att den varken säger om studenter har det gott ställt eller ej då du varken redovisar vad som avses med "jag har en familj att försörja" och således vilka kostnader/bidrag detta innebär samt en förklaring till de höga resekostnaderna samt varför dessa måste existera i kombination med en relativt hög hyra(för studenter bör påpekas som brukar kunna erhålla bostäder med lägre hyra såsom studentrum). Förövrigt finns det, eller snarare har funnits tidigare möjligheter till extralån för resekostnader samt möjligtvis andra utgifter. Ovanpå detta finns även andra bidragssystem såsom bostadsbidrag som studenter är berättigade till beroende på ålder osv. vilket gör det ytterligare svårare att förstå problematiken vilket som. Samtidigt, borde inte du som såväl övriga studenter med höga utgifter bli glad över att det totala studiemedlet höjs om du nu har så ont om pengar? Konstigt att detta inte uppmärksammats mer i den offentliga debatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in