2014-02-19, 21:32
Medlem
Kört fast på en relativt enkel uppgift, har bara hjärnsläpp för tillfället

En spiralfjäder dras ut 4 cm om man hänger på 100 gram. Hur långt dras den ut om man hänger på 160 gram?
Citera
2014-02-19, 21:43
Medlem
Det är 60 % mer vikt, alltså 1.6 ggr längre, dvs 4*1.6 = 6.4 cm.
Citera
2014-02-19, 21:44
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beden
Kört fast på en relativt enkel uppgift, har bara hjärnsläpp för tillfället

En spiralfjäder dras ut 4 cm om man hänger på 100 gram. Hur långt dras den ut om man hänger på 160 gram?

Använd Hookes lag F=kx samt att F=ma för att först få ut fjäderkonstanten k. Sätt sedan in den andra vikten i F=kx för att få fram förlängningen.
Citera
2014-02-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Använd Hookes lag F=kx samt att F=ma för att först få ut fjäderkonstanten k. Sätt sedan in den andra vikten i F=kx för att få fram förlängningen.
Okej. Men vad är accelarationen i den andra formeln. Jag har ju en massa på 0,16 kilo.

F= m*a <=====> 0,16*9,82 = 0,16* a

?
Citera
2014-02-19, 22:21
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Okej. Men vad är accelarationen i den andra formeln. Jag har ju en massa på 0,16 kilo.

F= m*a <=====> 0,16*9,82 = 0,16* a

?

Det är tyngdaccelerationen.

Tänk att fjädern hänger ifrån taket och du sätter en vikt i den fria ändan. Kraften nedåt blir då F=ma och kraften som fjädern drar uppåt med blir F=kx. I jämviktsläget är ma=kx.
Citera
2014-02-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Det är tyngdaccelerationen.

Tänk att fjädern hänger ifrån taket och du sätter en vikt i den fria ändan. Kraften nedåt blir då F=ma och kraften som fjädern drar uppåt med blir F=kx. I jämviktsläget är ma=kx.

Kan du visa mig, så jag förstår ordentligt. För om fjädern dras ner med hjälp av vikten så "strechas" den ju, och där har vi längden vi söker efter. Svaret kommer att vara i K dvs N/m .

Har ju inte fattat F=kx delen. Kan du ställa upp talen bara, du behöver inte lösa dem.
Citera
2014-02-19, 22:53
Medlem
Citat:
Kan du visa mig, så jag förstår ordentligt. För om fjädern dras ner med hjälp av vikten så "strechas" den ju, och där har vi längden vi söker efter. Svaret kommer att vara i K dvs N/m .

Har ju inte fattat F=kx delen. Kan du ställa upp talen bara, du behöver inte lösa dem.

När vikten är stilla och fjädern utdragen så är kraften från gravitation på vikten lika med kraften från fjädern. F = F

F1 = ma
F2 = kx

ma = kx

0.1*a=k*0.04 => k = 2.5a

m*a = 2.5a*x
m=2.5*x
x=m/2.5

med m=0.16 får vi x=0.16/2.5 = 0.064 = 6.4 cm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto