2014-02-19, 21:18
Medlem
Signalkabels avatar
Jag undrar om det redan finns ett ord eller begrepp för hur människors beteenden gentemot varandra/de själva/livet har påverkats av Facebook? Min familj använder "Facebook-skada", men det är ju tunt. Att något måste gå igenom facebook innan det kan internaliseras hos individen låter lite meckigt att säga.

Jag sitter på en liten paradisö och märker att resenärer nuförtiden hellre uppdaterar sin Facebook än berättar för andra resenärer om sina upplevelser. Dessutom är det uppenbart att de saker de gör görs för att kunna berättas om på sin egen sida, inte för att genuint upplevas. Vad kallas det?

Människor som gör lite "galna saker" som kommer från Facebook, som de själva gör för att visa där. Typ ta av sig byxorna på tunnelbanan, svepa en öl, peta näsen framför slottet eller vadhelst det nu månne vara. Sådant jag gjorde med vänner IRL görs idag med främlingar online. Vad kallas det?

edit: externaliserad narcissism?
Senast redigerad av Signalkabel 2014-02-19 kl. 21:31.
Citera
2014-02-19, 21:36
Medlem
dunias avatar
Skulle säga..tragiskt.
Citera
2014-02-19, 21:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Virtuellt vidrigt vansinne (VVV).
Citera
2014-02-19, 21:50
Medlem
Början av slutet på mänskligheten. (BAVSPM)
Citera
2014-02-19, 21:55
Medlem
Det vanliga fenomenet skulle jag vilja kalla Klassträff dygnet runt, KDU. Det du nämner är mer ett "titta på mig"-beteende.
Citera
2014-02-19, 22:25
Medlem
cuntbags avatar
Folk är tragiska på facebook, allt dom vill ha är uppmärksamhet.
Citera
2014-02-20, 09:08
Bannlyst
Flamboyans? Ordet finns dock inte i SAOL...

Citat ur låten "Flamboyant" av Pet Shop Boys:
Citat:
You're so flamboyant
the way you live
You really care that they stare
And the press deployment
is always there
It's what you do for enjoyment

You live in a time of decay
when the worth of a man
is how much he can play
Every day
all the public must know
where you are, what you do
'cause your life is a show and

You're so flamboyant
the way you live
and it's not even demeaning
You're so flamboyant
It's like a drug
you use to give your life meaning
You're so flamboyant
The way you look
It gets you so much attention
Your sole employment
Is getting more
You want police intervention
Citera
2014-02-20, 09:08
Bannlyst
mass hysteria.
Citera
2014-02-20, 09:32
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
externaliserad narcissism?

Visst finns det narcissistiska drag som kommer fram hos somliga. Men endast ett fåtal är nog riktigt narcissistiska. Vad som stör mig själv är tillgjordheten. Allt är bra, positivt, alla är glada.

Det är en krystat tillgjord skenvärld.

En hel del undersökningar pekar på att Facebook gör människor deprimerade, att de jämför sig själva på ett osunt vis. Som kollektiv och på ytan är allt så skimrande guld och gulligt rosa. På individnivå mår en del sämre. Själv kollar facebook väldigt sällan. Jag skriver varken om bra eller dåliga saker, uppriktigt sagt, kunde inte bry mig mindre.
Citera
2014-02-20, 10:49
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Flamboyans? Ordet finns dock inte i SAOL...
Febrigt överdåd.

På en annan tråd diskuteras samhällets mående och konstaterad tillväxtvärk. När föregivet reklamfria licensfinansierade medier pushar »sociala medier« så är överdådet febrigt.
Citera
2014-02-23, 21:20
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Visst finns det narcissistiska drag som kommer fram hos somliga. Men endast ett fåtal är nog riktigt narcissistiska. Vad som stör mig själv är tillgjordheten. Allt är bra, positivt, alla är glada.

Det är en krystat tillgjord skenvärld.

En hel del undersökningar pekar på att Facebook gör människor deprimerade, att de jämför sig själva på ett osunt vis. Som kollektiv och på ytan är allt så skimrande guld och gulligt rosa. På individnivå mår en del sämre. Själv kollar facebook väldigt sällan. Jag skriver varken om bra eller dåliga saker, uppriktigt sagt, kunde inte bry mig mindre.

gillar skenvärld, även om det för många blir den analoga världen, kanske skenvärldsbeteende?
Citera
2014-02-28, 16:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
Sådant jag gjorde med vänner IRL görs idag med främlingar online. Vad kallas det?

edit: externaliserad narcissism?

Vad består narcissimen i? Externaliseringen förstår jag, det sitter i själva teknologin.
Menar du att du var en narcissist med dina vänner, och att det nu finns möjlighet att leva det narcissistiska livet på distans?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in