2014-02-28, 19:52
Avslutad
Fasadnarcissism.
Citera
2014-02-28, 20:28
Avslutad
Hets.
Citera
2014-02-28, 21:53
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
gillar skenvärld, även om det för många blir den analoga världen, kanske skenvärldsbeteende?

Skenvärldsbeteende var ett bra och beskrivande ord. Skulle gärna även vilja ha med den absurt och överdrivna positiviteten på ett hörn.
Citera
2014-02-28, 21:55
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasgott
Fasadnarcissism.

Fantastiskt välformulerat och helt riktigt gällande en stor del av användarna.
Citera
2014-03-02, 11:42
Avslutad
Det känns verkligen som att den digitala världen är den nya verkligheten. Tror detta medför att människor blir ännu räddare att släppa någon riktigt nära. Alla är ju offentliga idag, och jag tror att de flesta känner sig övervakade. Dessutom har internet blivit lite av en spegel av människors EGENTLIGA åsikter. Vilket såklart påverkar oss i det varsagliga livet. Illusioner krossas, cynismen växer. Det finns ingen plats för drömmar och naivitet. Rationalitet och perfektionism är det som gäller. Finns mycket att säga, men det är bedeövligt. Världen har krympt något enormt.
Citera
2014-03-02, 12:05
Avslutad
Oj, det var mer än ett ord. Sorry..
Citera
2014-03-02, 13:12
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vad består narcissimen i? Externaliseringen förstår jag, det sitter i själva teknologin.
Menar du att du var en narcissist med dina vänner, och att det nu finns möjlighet att leva det narcissistiska livet på distans?

Kanske faktiskt, har inte tänkt så. Men vad jag tror jag menar är att folk (ja, jag exkluderar mig själv nu) skapar en falsk spegelbild med hjälp av facebook. Avataren (fasaden) är det Jag som bekräftas av den externa världen (alltså inte den yttre, utan den parallella) och den bild som används personlig identitetsskapare. Externaliseringen jämfört med tidigare (inklusive min) narcissism är alltså denna förflyttning av spegelbild till en skenvärld.

Vilket automatiskt leder till begreppet Fasadnarcissism nedan, träffande! Om begreppet inkluderar den överdrivet positiva ton som flera påpekar närmar vi oss.
Citera
2014-03-02, 14:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Flamboyans? Ordet finns dock inte i SAOL...

Citat ur låten "Flamboyant" av Pet Shop Boys:
Flamboyant betyder inte riktigt det som Pet Shop Boys använder ordet till på svenska, och jag är inte riktigt säker på att det faktiskt gör det på engelska heller.
Citera
2014-03-02, 14:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Flamboyant betyder inte riktigt det som Pet Shop Boys använder ordet till på svenska, och jag är inte riktigt säker på att det faktiskt gör det på engelska heller.

Flamboyants betydelse är inte entydig och i högsta grad beroende av sammanhang. I viss mån kan man väl påstå att en operaprimadonna är flamboyant.
Citera
2014-03-02, 15:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Flamboyants betydelse är inte entydig och i högsta grad beroende av sammanhang.
Så är det med de flesta ord. Men att ord kan betyda olika saker betyder inte att de kan betyda allting. Den som lägger upp tjpgtals med bilder på Fejan för att förefalla ha ett lite mer intressantare och mer spännande liv än vad h*n egentligen har är inte flamboyant. Flamboyant är man om man kommer till en frackbjudning i kanariegul frack, och ännu mer flamboyant om man har på sig den kanariegula fracken också i ett mer vardagligt sammanhang. Man är också flamboyant när man läser sina dikter lika personligt som Bruno K Öijer. Men i begreppet ingår däremot inte på minsta sätt att man konstant söker uppmärksamheten. Och det är egentligen inte i första hand personen, utan den kanariegula fracken eller diktföredraget själva, som är flamboyanta.

Citat:
I viss mån kan man väl påstå att en operaprimadonna är flamboyant.
Inte nödvändigtvis. Somliga är det. Sivan Divan var det ofta, till exempel.
Citera
2014-03-02, 15:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så är det med de flesta ord. Men att ord kan betyda olika saker betyder inte att de kan betyda allting.

Jag skulle nog ha lagt till: ...förmodligen i högre grad än för huvuddelen ord.

Citat:
Inte nödvändigtvis. Somliga är det. Sivan Divan var det ofta, till exempel.

Samma är: ...vissa...

Summa summarum: Flamboyant är ett diffust begrepp som ofta, men inte alltid, beskriver egenskaper som inte till fullo ska ses som smicker.
Citera
2014-03-02, 17:19
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Franska lånord i engelskan kan väntas täcka över motsvarande direktlån från franska till svenska. Som sagt, Pet Shop Boys’ figur tycks febrigt överdådig. Självförbrännande ostentativ. Den gula fracken svarar vad gäller temperaturen mot ca 2500 K. Ett problem för den flaboyante är att överträffa sig själv utan att bränna sitt ljus i bägge ändar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in