Citat:
Ursprungligen postat av
regndroppen
Tack ska kollas in!

Har du n tips p sevrdheter? Ja som inte kostar ngon jttepeng att beska.
Nu r Rom och inte Milano min favoritstad men:
NATTVARDEN
Se den! r du i Milano s ta chansen att uppleva ett av vrldens mest knda och mytomspunna msterverk som visar Jesu sista mltid mlat av Leonardo da Vinci. Mlningen uppfrdes 1494-1498. Leonardo mlade tavlan, eller muralmlningen, direkt p klostervggen i Santa Maria delle Grazie. Han testade en ny torr teknik, al secco, i stllet fr den traditionella freskomlningen p vt puts, al fresco. Boka biljett i god tid innan ni ker. Med mycket tur kan man f biljetter till visningar samma dag, men d krvs att man r p plats nr biljettkassan ppnar kl 8.00.
Piazza Santa Maria delle Grazie 2. Mndagar stngt. Bokning: +39-02 92800360
www.cenacolovinciano.org.
"Quadrilatero d'Oro" shoppingelitens pilgrimsfrder gr. Gatorna Via della Spiga, Via Montenapoleone och Via Sant'Andrea utgr sjlva navet, fr vrldens alla design- och modeslavar. Bara de mest exklusiva modehusen platsar hr: Dolce & Gabbana, Chanel, Prada, Bottega Veneta, Valentino, Armani, Gucci, Missoni, Ferragamo och s vidare. ven om man sjlv inte r srskilt intresserad av mode eller har rtt plnbok s r ett besk att rekommendera - se det som en upplevelse
DOMKYRKAN
Domkyrkan i Milano pbrjades 1386 och avslutades frst 500 r senare och r ett msterverk i hggotisk arkitektur. Ta grna en spektakulr promenad uppe p taket som man nr genom att g de 250 trappstegen upp, men hiss finns ocks. Vl uppe vntar en makals utsikt ver Milano med omnejd.
Kvinnor som besker Il Duomo mste ha axlarna tckta nr de besker kyrkan.
Domen r ppen dagligen kl 7.00 - 19.00. Taket: 9.00 - 17.50 (feb - nov till 16.50)
Piazza del Duomo.
www.duomomilano.it.
Var ungefr vad jag hann med frutom lite fler konst mycket god glass p mnga stllen samt mer mode.

Fotboll frsts men det tycker jag r ur trkigt ..