• 1
  • 2
2014-02-19, 15:13
Medlem
Hejsan
Jag och min polare tnkte ta en resa till Italien i sommar. ca 2-4 veckor.
Undrar om det r ngon som har varit dr och vet priser fr boende, mat, sevrdheter och buss/tg inom Italien?
ska man boka allt hemifrn eller r det enkelt att hitta boende p plats till bra priser?
och vad ska man gra nr man r dr? Vad fr man absolut inte missa?
tack p frhand
Citera
2014-02-19, 15:36
Medlem
Vart i italien skall du vara.
till exempel i Venedig s r det svin dyrt.

Ngot du mste till r Gardaland ett stort tivoli om du nu tycker om snt.
Citera
2014-02-19, 17:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Svitt jag vet r buss/tg billigare i Italien. Fick en mindre chock nr jag var dr. I Sverige tjtar man om kollektivtrafikens vlsignelse men nd r man dyrare n ett billand som Italien.
Citera
2014-02-19, 20:37
Medlem
NapaSmiths avatar
Nr vi var i Rom s kostade en tgtur ut till kusten 1, s det fr vl ses som rtt bra pris fr kollektivtrafiken.
Citera
2014-02-19, 23:21
Medlem
tack fr svar =)
vi har tnkt att frska beska s mycket som mjligt i Italien. men det r helt beroende p vad priserna ligger p nr man ska stanna p hotell/vandrarhem. knner att "vardags"-kostnaderna kommer att avgra resan.
Citera
2014-02-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LnS717739
tack fr svar =)
vi har tnkt att frska beska s mycket som mjligt i Italien. men det r helt beroende p vad priserna ligger p nr man ska stanna p hotell/vandrarhem. knner att "vardags"-kostnaderna kommer att avgra resan.
Brja grna i Rom , en vecka minimum- ni kan bo billigt i utkanten mot havet, de till att ni har buss eller nnu bttre tunnelbanan A B C linje nra -de enda tre som finns. Billigt att ka , t aldrig p restaurante(fr turister , dyrt dligt) utan trattoria eller dit italienare gr sjlva.
Shoppa p marknaden vid via Sennio , allt till bra pris, allt vldigt nytt fr oss men frra ssong i Italien.
Senast redigerad av Zigga 2014-02-19 kl. 23:33.
Citera
2014-02-27, 00:46
Medlem
Venedig och Milano r ganska dyra att bo och kka i, iaf dyrare n medel. Florence r ocks lite ver genomsnittet, fullt med turister p sommaren s det kan vara en bra att boka (precis som Venedig) lite innan man ker om man vill ha ett schyst boende till OK pris. Kolla Tripadvisor. Annars r tg/buss billigare n Sverige. En OK middag brukar g p runt 7-10 euro ute - dremot s brukar en 1L karaff husets rdtjut kosta loss typ 5 euro

Sevrdheter? Venedig r fint sklart. Rom borde man beska. Toscana, r fint - men kanske lite svrt att ta sig runt sen om ni inte hyr bil, men besk tminstone Florence. Cinque Terre r vackert.
Citera
2014-05-01, 20:16
Medlem
regndroppens avatar
ker till Milano nsta fredag och har lite frgor kring budget. r dr frn den 9e-12e fr att kolla fotboll bla. Men vad kostar alkohol och mat? Om man ska ta frukost middag lunch till ett rimligt pris vad br man d ha i budget? Rcker 1500 fr tre dagar om man vill ''lyxa till det lite''?
Citera
2014-05-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
ker till Milano nsta fredag och har lite frgor kring budget. r dr frn den 9e-12e fr att kolla fotboll bla. Men vad kostar alkohol och mat? Om man ska ta frukost middag lunch till ett rimligt pris vad br man d ha i budget? Rcker 1500 fr tre dagar om man vill ''lyxa till det lite''?
Absolut om du undviker resturante" som r fr turister och vljer mer traditionella resturanger kallade trattoria , mm dit italienare gr , med godare mat -r det nnu billigare.
Citera
2014-05-03, 00:10
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Absolut om du undviker resturante" som r fr turister och vljer mer traditionella resturanger kallade trattoria , mm dit italienare gr , med godare mat -r det nnu billigare.
Tack ska kollas in! Har du n tips p sevrdheter? Ja som inte kostar ngon jttepeng att beska.
Citera
2014-05-03, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Tack ska kollas in! Har du n tips p sevrdheter? Ja som inte kostar ngon jttepeng att beska.
Nu r Rom och inte Milano min favoritstad men:
NATTVARDEN
Se den! r du i Milano s ta chansen att uppleva ett av vrldens mest knda och mytomspunna msterverk som visar Jesu sista mltid mlat av Leonardo da Vinci. Mlningen uppfrdes 1494-1498. Leonardo mlade tavlan, eller muralmlningen, direkt p klostervggen i Santa Maria delle Grazie. Han testade en ny torr teknik, al secco, i stllet fr den traditionella freskomlningen p vt puts, al fresco. Boka biljett i god tid innan ni ker. Med mycket tur kan man f biljetter till visningar samma dag, men d krvs att man r p plats nr biljettkassan ppnar kl 8.00.
Piazza Santa Maria delle Grazie 2. Mndagar stngt. Bokning: +39-02 92800360
www.cenacolovinciano.org.

"Quadrilatero d'Oro" shoppingelitens pilgrimsfrder gr. Gatorna Via della Spiga, Via Montenapoleone och Via Sant'Andrea utgr sjlva navet, fr vrldens alla design- och modeslavar. Bara de mest exklusiva modehusen platsar hr: Dolce & Gabbana, Chanel, Prada, Bottega Veneta, Valentino, Armani, Gucci, Missoni, Ferragamo och s vidare. ven om man sjlv inte r srskilt intresserad av mode eller har rtt plnbok s r ett besk att rekommendera - se det som en upplevelse
DOMKYRKAN
Domkyrkan i Milano pbrjades 1386 och avslutades frst 500 r senare och r ett msterverk i hggotisk arkitektur. Ta grna en spektakulr promenad uppe p taket som man nr genom att g de 250 trappstegen upp, men hiss finns ocks. Vl uppe vntar en makals utsikt ver Milano med omnejd.
Kvinnor som besker Il Duomo mste ha axlarna tckta nr de besker kyrkan.
Domen r ppen dagligen kl 7.00 - 19.00. Taket: 9.00 - 17.50 (feb - nov till 16.50)
Piazza del Duomo.
www.duomomilano.it.
Var ungefr vad jag hann med frutom lite fler konst mycket god glass p mnga stllen samt mer mode.
Fotboll frsts men det tycker jag r ur trkigt ..
Citera
2014-05-03, 00:44
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Nu r Rom och inte Milano min favoritstad men:
NATTVARDEN
Se den! r du i Milano s ta chansen att uppleva ett av vrldens mest knda och mytomspunna msterverk som visar Jesu sista mltid mlat av Leonardo da Vinci. Mlningen uppfrdes 1494-1498. Leonardo mlade tavlan, eller muralmlningen, direkt p klostervggen i Santa Maria delle Grazie. Han testade en ny torr teknik, al secco, i stllet fr den traditionella freskomlningen p vt puts, al fresco. Boka biljett i god tid innan ni ker. Med mycket tur kan man f biljetter till visningar samma dag, men d krvs att man r p plats nr biljettkassan ppnar kl 8.00.
Piazza Santa Maria delle Grazie 2. Mndagar stngt. Bokning: +39-02 92800360
www.cenacolovinciano.org.

"Quadrilatero d'Oro" shoppingelitens pilgrimsfrder gr. Gatorna Via della Spiga, Via Montenapoleone och Via Sant'Andrea utgr sjlva navet, fr vrldens alla design- och modeslavar. Bara de mest exklusiva modehusen platsar hr: Dolce & Gabbana, Chanel, Prada, Bottega Veneta, Valentino, Armani, Gucci, Missoni, Ferragamo och s vidare. ven om man sjlv inte r srskilt intresserad av mode eller har rtt plnbok s r ett besk att rekommendera - se det som en upplevelse
DOMKYRKAN
Domkyrkan i Milano pbrjades 1386 och avslutades frst 500 r senare och r ett msterverk i hggotisk arkitektur. Ta grna en spektakulr promenad uppe p taket som man nr genom att g de 250 trappstegen upp, men hiss finns ocks. Vl uppe vntar en makals utsikt ver Milano med omnejd.
Kvinnor som besker Il Duomo mste ha axlarna tckta nr de besker kyrkan.
Domen r ppen dagligen kl 7.00 - 19.00. Taket: 9.00 - 17.50 (feb - nov till 16.50)
Piazza del Duomo.
www.duomomilano.it.
Var ungefr vad jag hann med frutom lite fler konst mycket god glass p mnga stllen samt mer mode.
Fotboll frsts men det tycker jag r ur trkigt ..
Tackar! Hm konst r vl inte riktigt mitt kopp te men kanske vore hftigt att se Lenardos verk. Fr se vad min sllskap sger Domkyrkan ska definitivt beskas samt Quadrilatero d'Oro. Fotbollen har vi redan biljetter till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in