• 1
  • 2
2014-02-19, 12:48
Medlem
En person sade till mig idag att en smart person är en person som är bra på matematik, jag valde att inte hålla med om denne persons utryckande så jag frågasatte honom. Han svarade att en person som kan matematik bra är en person som tänker logiskt.

Detta är vad som för mig är helt fel, jag anser att en person kan vara smart utan att vara bra på matematik. Detta tycker jag eftersom en person kan vata smart på olika sätt anser jag. Då tex en person kan tänka smart genom att vata trevlih mot en person för att vinna något själv på det, eller att kunna läsa av andra människor s känslor osv.

Vad tycker ni? Anser ni att en person är smart om denna person kan matematik eller finns det några andra sätt att en människa är smart.

Skrivet från mobil ursäkta stavfel.
Citera
2014-02-19, 13:09
Medlem
ThisExiles avatar
Att vara en smart person innebär så mycket mer än bara matematik. För mig innebär det också att kunna tänka och resonera logiskt samt ha förståelse för t.ex problem som uppstår i vardagen och även kunna lösa dem. Kunna njuta av livet utan att skada sig själv eller andra, det är en vardaglig bitch för många människor har jag märkt.

Intelligenskvoten bör också överstiga något över 100.
Citera
2014-02-19, 13:14
Medlem
NovaOculuss avatar
Skulle kalla smarthet för universal förmåga till problemlösning.

Smartheten består därefter utav flera intelligenser, t.ex. social eller logisk intelligens
Citera
2014-02-19, 13:51
En smart person kan planera sitt liv och görande så att han undviker de problem som kan uppstå i livet, motsatsen är "klanten" som vid åtskilliga tillfällen ställer till det för sig.

Matematik har inget med saken att göra vid det tillfället.
Senast redigerad av M1159 2014-02-19 kl. 14:06. Anledning: felstavat
Citera
2014-02-19, 14:01
Medlem
ThisExiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Skulle kalla smarthet för universal förmåga till problemlösning.

Smartheten består därefter utav flera intelligenser, t.ex. social eller logisk intelligens

Citat:
Ursprungligen postat av M1159
En smart person kan planera sitt liv och görande så att han undviker de problem som kan uppstå i livet, motsatsen är "klanten" så vid åtskilliga tillfällen ställer till det för sig.

Matematik har inget med saken att göra vid det tillfället.

Korrekt 1+
Citera
2014-02-19, 15:35
Medlem
ritafins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av max-it
En person sade till mig idag att en smart person är en person som är bra på matematik, jag valde att inte hålla med om denne persons utryckande så jag frågasatte honom. Han svarade att en person som kan matematik bra är en person som tänker logiskt.

Detta är vad som för mig är helt fel, jag anser att en person kan vara smart utan att vara bra på matematik. Detta tycker jag eftersom en person kan vata smart på olika sätt anser jag. Då tex en person kan tänka smart genom att vata trevlih mot en person för att vinna något själv på det, eller att kunna läsa av andra människor s känslor osv.

Vad tycker ni? Anser ni att en person är smart om denna person kan matematik eller finns det andra sätt att en människa är smart.

Skrivet från mobil ursäkta stavfel.
jag är alfamatiker dvs jag kan inte huvud räkning för 5 öre men ändå är jag klassad som en kille som är över normalbegåvningen. Jag har svår ADHD men är väldigt smart på ovanliga saker som andra människor inte lägger märke till. Ursäkta om det blev lite of topic. Din polare är iaf helt ute och cyklar
Citera
2014-02-19, 16:13
Medlem
krigsbarns avatar
Matematik är irrelevant för frågan. Vill man att ämnet ska spela en faktor (i form av generell och omfattande intelligens) så kan det göra det, men jag vill påstå att man kan vara en "smart person" utan att ens ha läst aritmetik.

Om man tar sig igenom Ma A-E (eller 1-5; gymnasiekurserna, de enda jag har en uppfattning om) utan några som helst problem, då skulle jag säga att man är duktig på matematik, och smart i förhållande till problemlösning samt har en god förmåga att lära sig nya saker.

Man kan fortfarande vara en spritt språngande idiot utanför det här läroämnet.

Det finns anledningar till varför man generellt anses "smart" för att man är kompetent när det gäller matematik, och en av dessa är helt enkelt för att majoriteten av människor faktiskt inte är avsevärt kompetenta. Att skilja sig ifrån majoriteten är alltid positivt i denna bemärkelsen.

Etc.

Din polare är dum i huvudet, förresten.
Citera
2014-02-19, 16:29
Medlem
Jag har också haft lite filosofiska tankar kring detta. Innebär en smart person en som har bra betyg eller någon som är smart nog att plugga? Man kan vara smart på olika sätt och i olika sammanhang.
Citera
2014-02-19, 16:46
Medlem
För mig är en smart person en person som har utvecklat en förståelse. För att helt kunna lära sig något måste man förstå det, vilket gör att det med andra ord krävs en förståelse som grund för att kunna ta emot kunskap.

Liksom, vad ska man med kunskap till om man ändå inte förstår den och därför inte kan använda den?
Citera
2014-02-19, 17:32
Medlem
goran744s avatar
För mig är en smart person en person som tar tillvara på sin hjärnkapacitet och är nyfiken och vill lära sig saker i livet. Har man intresset och brinner för att ta del av del kunskap som redan är tillgänglig och är villig att lära sig så kan man bli hur smart som helst.
Citera
2014-02-19, 17:42
Medlem
Intressanta svar!

När jag själv sa att matematik inte är någon nivå på smarthet så fick jag själv kommentaren att jag var dum i huvudet och inte fattade.

Det som också kan vara lite roligt är att personen anser sig vara mycket mycket smart då han hade VG och MVG i gymnasiet.
Citera
2014-02-19, 18:03
Medlem
Ställer du frågan på matematikforumet kommer du nog få annorlunda svar

Kommer inte på något bra svar på frågan finns för många olika aspekter och förhållningssätt på frågan och har inte ork att knepa ut något koncist svar!

Föreslår att du lyssnar på avsnittet "Intelligens" på podcasten Filosofiska rummet, förs fram en hel del spännande tankar i det avsnittet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in