• 1
  • 2
2014-02-18, 23:23
Medlem
Jag beställde en jacka via internet en parajumper jacka och fick hem den idag. Så fort jag kollade på jackan utan att ta på mig den så visste jag att något inte stämde och att den såg verkligen fake ut. Jag jämförde den med min kompis jacka som är köpt i Sverige och det fanns stora skillnader, det första jag la märke till var att själva märket inte fanns där på armen. Jag ska göra en retur på den och har redan mailat dom angående att jag ska göra en retur på den. Grejen är att hemsidan också är fake liksom allt är fake och det märkte man sen efter man fick sin jacka hem, så som dom var på bilderna så var den inte i verkligheten och dessutom så har jackan varit väldigt försenad.

Enligt hemsidans pris så låg den på 8000 kr och sänktes för 3000 kr och jag betalade via kontot direkt. Jag har då förlorat 3000 kr på jackan alltså om de inte svarar sedan har jag en massa bevis också.
Vart ska man ta tillväga om de inte svarar och jag inte får mina pengar tillbaka? Ska man då polisanmäla detta då eller ska man höra av sig till konsumentverket?

Visste inte riktigt vart själva inlägget skulle passa in riktigt så la in den här.

Tack på förhand.
Citera
2014-02-18, 23:26
Medlem
Det gäller att man är otroligt noga med att granska sidor man köper saker ifrån...
Polisanmälan kan du alltid göra, om det leder någonstans. Nog mycket svårt. Antar att sidan är utländsk också. Osäker på Konsumentverket, men du kan alltid höra dig för.
Citera
2014-02-18, 23:31
Medlem
Förklara gärna hur du betalat, är det via paypal, western union, bank överföring?
Vet du om den som mottagit dina pengar är svensk och/eller bor i Sverige?
Citera
2014-02-18, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Det gäller att man är otroligt noga med att granska sidor man köper saker ifrån...

Du hade själv inte märkt det, hemsidan var kopierad nästan som den riktiga hemsidan är. Alltifrån rubrik till texter. Själv blev man ju chockad över priserna men det var inget man tänkte på då. Ja, jag vet man är dum ibland och gör misstag. Långt efter beställningen så fick jag ett email av dom att den var på väg från Hong Kong och det var då mina misstankar dök ännu mer upp.. Sedan när man fick hem den som jag skrev där ovan så när jag tog ut jackan från själva kartongen utan att testa den så märkte jag direkt att den var fake och någon fake jacka vill man inte ha här, sedan att dom lurar en också gör ju saken värre.

Men min fråga är hur jag ska fixa detta?
Citera
2014-02-18, 23:33
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksma

Det gör du inte. Du har lärt dig en läxa för 3000:- att det inte finns några genvägar.

Att se att t.ex den här sidan är fejk är ju inga problem om man inte är efterbliven.

http://www.parajumpersoutlet.se/
Citera
2014-02-18, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptvz3d
Förklara gärna hur du betalat, är det via paypal, western union, bank överföring?
Vet du om den som mottagit dina pengar är svensk och/eller bor i Sverige?

Payitrust online payment system, så stod det efter att jag hade betalat direkt.

Hemsidan är svensk men själva jackan är från Hong Kong men det stod de inget om på själva hemsidan, hade det gjort det hade jag inte köpt därifrån alls.
Citera
2014-02-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Det gör du inte. Du har lärt dig en läxa för 3000:- att det inte finns några genvägar.

Att se att t.ex den här sidan är fejk är ju inga problem om man inte är efterbliven.

http://www.parajumpersoutlet.se/

Ja det var därifrån. Ja men okej, man gör misstag och jag har lärt mig. Men nu orkar jag inte riktigt bry mig om det utan vill få detta gjort, jag har mailat dom och skrivit att jag inte vill ha jackan och ska göra retur på den, men väntar på svar. Får jag inget svar så går jag till polisen och konsumentverket med detta.
Citera
2014-02-18, 23:49
Medlem
cammos avatar
Citat:
Payitrust online payment system, så stod det efter att jag hade betalat direkt.

Och det är troligen dom som har satt upp sidan, googla på namnet så ser du.

Citat:
Hemsidan är svensk men själva jackan är från Hong Kong men det stod de inget om på själva hemsidan, hade det gjort det hade jag inte köpt därifrån alls.

Och att sidan är skriven på sämre svenska än en 5 åring reagerade du inte på?
Eller att den helt saknar kontaktuppgifter?

Dina pengar kan du glömma, du kommer inte få nån hjälp av varken polisen eller nån annat.
Citera
2014-02-19, 00:36
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ja det var därifrån. Ja men okej, man gör misstag och jag har lärt mig. Men nu orkar jag inte riktigt bry mig om det utan vill få detta gjort, jag har mailat dom och skrivit att jag inte vill ha jackan och ska göra retur på den, men väntar på svar. Får jag inget svar så går jag till polisen och konsumentverket med detta.

Konsumentverket hanterar bara ärenden gällande svenska företag - så gör dig inte ens besväret att kontakta dem. Polisanmäla kan du alltid göra men med tanke på att det är fullständigt uppenbart att sidan är en scam så har jag svårt att se att de skulle gå vidare med ärendet.

Som någon skrev tidigare får du nog se det som en läxa.
Citera
2014-02-19, 05:29
Medlem
JackBlacks avatar
Du borde ha läst de tre punkterna på slutet här:
http://www.parajumpers.it/en/counterfeits/

Eftersom siten drivs utanför Europa så kan du nog inte göra så mycket.

Men du kan ju alltid prova med en polisanmälan då det är ett brott mot Konsumentköplagen att inte leverera en äkta produkt när det inte tydligt framgår att den inte är äkta. Börja med att ta kontakt med din lokala konsumentvägledare:
http://www.konsumentverket.se/Vagled...entvagledning/

Eventuellt kan det vara så att killen som driver siten bor i Sverige och därmed kan åtalas.
Citera
2014-02-19, 10:33
Medlem
Citat:
Du hade själv inte märkt det, hemsidan var kopierad nästan som den riktiga hemsidan är. Alltifrån rubrik till texter. Själv blev man ju chockad över priserna men det var inget man tänkte på då. Ja, jag vet man är dum ibland och gör misstag. Långt efter beställningen så fick jag ett email av dom att den var på väg från Hong Kong och det var då mina misstankar dök ännu mer upp.. Sedan när man fick hem den som jag skrev där ovan så när jag tog ut jackan från själva kartongen utan att testa den så märkte jag direkt att den var fake och någon fake jacka vill man inte ha här, sedan att dom lurar en också gör ju saken värre.

Jo, det hade jag verkligen.

Priserna är det absolut första jag skulle reagera på. Sedan också göra egna efterforskningar, innan något handlande kommer på tal. Men i detta fall hade jag inte ens behövt göra det.

"Är det för bra för att vara sant, är det också så..."
Se detta som en lärdom istället.

Vad sa Konsumentverket till dig, kanske blir svårt när det är fejkade produkter?
Citera
2014-02-19, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Jo, det hade jag verkligen.

Priserna är det absolut första jag skulle reagera på. Sedan också göra egna efterforskningar, innan något handlande kommer på tal. Men i detta fall hade jag inte ens behövt göra det.

"Är det för bra för att vara sant, är det också så..."
Se detta som en lärdom istället.

Vad sa Konsumentverket till dig, kanske blir svårt när det är fejkade produkter?

Jag har inte ringt dom, mejlade dessa idioter också alltså själva hemsidan där jag beställde jackan men dom svarar inte, det är försent och finns inte så mycket att göra. Har faktiskt inte ringt dit men tänkt och göra det. Problemet är att det är min mammas pengar och inte mina just därför blev jag lite små nojig av mig liksom hade det varit mina pengar så hade jag skitit i det, redan tagit ett snack med min mamma också och hon tog det ändå ganska bra, klart hon sa att jag har nu fått lära mig en läxa och ska vara försiktig till nästa gång med. Men ska kanske ringa ändå till konsumentverket ändå och kolla vad dom har att säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in