• 1
  • 2
2014-02-18, 20:42
Medlem
Här startar jag nu en helt egen tråd för STADSDELEN Råsunda. Här ska det snackas Råsunda. Allt som händer i Råsunda, framtid som dåtid. Vad vi tycker om Råsunda och här kan vi även jämföra stadsdelen med andra stadsdelar i Stockholms län. Här kan vi även lägga upp olika Råsundabilder och även komma med förslag hur Råsunda ska bli en bättre stadsdel!

Jag tror att Råsunda kommer att bli ännu bättre om bara 10 år. Bland annat med det nya området på råsundastadions gamla mark, närheten till hela arenastaden med Mall of Scandinavia, Friends Arena och annat, ännu mer tunnelbana (i arenastaden och ett väldigt stort plus att det inte kommer ha något med blå linjen att göra!! ). Priserna på bostäder är höga så det inte flyttar vilket löst folk som helst dit osv osv.

Jag bor iofs just nu i Skytteholm men planerar att snarast flytta till Råsunda då Skytteholm (tyvärr) börjar att förstöras av random drägg från t.ex. hagalund (speciellt dom höga blå husen...).
Citera
2014-02-18, 21:04
Moderator
rotadents avatar
Bostad --► Stadsplanering och infrastruktur

//Mod
Citera
2014-02-18, 21:29
Medlem
Råsunda är en del av Solna norr om Stockholm för er som glömt. Närmaste tunnelbanestationer är Solna Centrum och Näckrosen. Området är en blandning av stad och förort. Ganska intressant.
Senast redigerad av antiperspirant 2014-02-18 kl. 21:32.
Citera
2014-02-19, 16:38
Medlem
Vad som är på gång:

Kv Lagern med bostäder och kontor som ersätter Råsunda stadion:
https://www.solna.se/stadsbyggnad-tr...planer/lagern/

Kv Charlottenburg längst med Solnavägen mitt emot Råsunda stadion med bostäder och butiker i bottenvåningen:
https://www.solna.se/stadsbyggnad-tr...harlottenburg/

Planering av bebyggelse runt Råstasjön:
https://www.solna.se/stadsbyggnad-tr...v-arenastaden/

Sen byggs det för fullt i Arenastaden där Mall of Scandinavia, kontor och bostäder är på gång.

Det jag vill se är ytterligare förtätningar likt gamla filmstaden.
Citera
2014-02-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antiperspirant
Råsunda är en del av Solna norr om Stockholm för er som glömt. Närmaste tunnelbanestationer är Solna Centrum och Näckrosen. Området är en blandning av stad och förort. Ganska intressant.

Helt riktigt. Dessutom så finns även pendeltågsstationen Solna station precis öster om stadsdelen. Även tvärbanehållplatsen Solna Centrum finns också öster om Råsunda, snart även en annan tvärbanehållplats vid namn Solna station.
Citera
2014-02-19, 21:28
Medlem
Liberaliss avatar
Råsunda är riktigt fint, i min mening en av Stockholms finaste lägenhetsförorter (konkurrerar väl bara med Aspudden och Liljeholmen med omnejd). En vacker stenstad med småbutiker och restauranger, precis som innerstaden bör vara. Bra med kommunikationer och bättre blir det så fort hela tvärbanan är färdig. Synd bara att Solna har lite hårdare områden i närheten.
Citera
2014-03-11, 09:39
Medlem
För er som vill följa det nya kvarteret som byggs på Råsundastadions gamla mark kan besöka denna sida: www.mittrasunda.se

Fråga till alla: är det något ni saknar i Råsunda? Isådannafall vad och varför?
Citera
2015-05-05, 18:27
Medlem
Det har hänt en hel del sedan det senaste inlägget. Det har och börjar ploppa upp mer och mer restauranger och caféer i stadsdelen. Med väldigt generösa öppettider också, vilket det ska vara i en storstad. Råsunda är ingen förort som sover på natten och jobbar på dagen.

Texas longhorn har öppnat mitt i stråket, öppet både luncher och middagar. Supreme burger har öppet till sent på kvällen och är New York inspererad hamburgerbar med otroligt goda oreoshakes!
Sedan öppnar det inom kort en kolgrillsrestaurang i närheten. Sibylla ska öppna en stor restaurang någonstans i arenastaden inom kort. Öppettiderna på uteställen och service i Råsunda och arenastaden förlängs succesivt. Sushiställe öppet till 23 finns i stadsdelen nu också.

Nu håller man även på att riva dom gamla gråa kontorsbyggnaderna mellan solnavägen och charlottenburgsgården. Dom kommer att ersättas av bostadshus med lokaler för kommersiella verksamheter på gatuplan.

Bostadspriserna når nya rekorder för varje år där det redan nu finns lägenheter med samma pris som i Stockholms innerstad.

Något man som solnabo verkligen längtar till nu är att Mall of Scandinavia, citybanan och gula tunnelbanelinjen ska bli klara. Håller tummarna för nattrafik för pendeln på helger inom en snar framtid och även ett bättre nattliv i Solna, där jag själv tror att Råsunda och arenastaden är dom bästa platserna för det.

Så snacka Råsunda nu! Vad ska bli bättre, vad är bra, drömmar osv.
Senast redigerad av EuroD 2015-05-05 kl. 18:29.
Citera
2015-05-06, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD
Här startar jag nu en helt egen tråd för STADSDELEN Råsunda. Här ska det snackas Råsunda. Allt som händer i Råsunda, framtid som dåtid. Vad vi tycker om Råsunda och här kan vi även jämföra stadsdelen med andra stadsdelar i Stockholms län. Här kan vi även lägga upp olika Råsundabilder och även komma med förslag hur Råsunda ska bli en bättre stadsdel!

Jag tror att Råsunda kommer att bli ännu bättre om bara 10 år. Bland annat med det nya området på råsundastadions gamla mark, närheten till hela arenastaden med Mall of Scandinavia, Friends Arena och annat, ännu mer tunnelbana (i arenastaden och ett väldigt stort plus att det inte kommer ha något med blå linjen att göra!! ). Priserna på bostäder är höga så det inte flyttar vilket löst folk som helst dit osv osv.

Jag bor iofs just nu i Skytteholm men planerar att snarast flytta till Råsunda då Skytteholm (tyvärr) börjar att förstöras av random drägg från t.ex. hagalund (speciellt dom höga blå husen...).

Är det en förespråkare för apartheid vi kan läsa här?
Citera
2015-05-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Är det en förespråkare för apartheid vi kan läsa här?

Varför tror du det?
Citera
2015-05-06, 21:04
Medlem
LilithSkovdes avatar
Jag tycker att det är jättevackert i Råsunda! En av mina styvbröder bor i närheten så jag brukar alltid passa på att ta en promenad när jag är där uppe på besök. Jag tycker att det är tråkigt att stadion revs, tyckte den passade jättebra där. Jag tyckte alltid om att sitta på torget med fontänen och titta på när AIK-supportrarna sjöng sina sånger där.

När började den här stadsdelen att byggas? Jag tycker att dom gamla husen är supertjusiga.
Citera
2015-05-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilithSkovde
Jag tycker att det är jättevackert i Råsunda! En av mina styvbröder bor i närheten så jag brukar alltid passa på att ta en promenad när jag är där uppe på besök. Jag tycker att det är tråkigt att stadion revs, tyckte den passade jättebra där. Jag tyckte alltid om att sitta på torget med fontänen och titta på när AIK-supportrarna sjöng sina sånger där.

När började den här stadsdelen att byggas? Jag tycker att dom gamla husen är supertjusiga.

Dom äldsta bostadshusen är från tidigt 1900-tal. Charlottenburgsgården som idag är hem för Solna hembygdsförening har anor från 1700-talet. Det mesta av Råsundas bebyggelse är faktiskt byggt innan andra världskrigets slut. Finns några bostadshus bygga på 50-talet och väldigt få från 80- och 90-talet. Kan inte komma på att det finns någon byggnad från 60- och 70-talet faktiskt. Det enda skulle väll då vara Råsunda kyrka och pingstkyrkan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in