2014-02-18, 19:49
Medlem
Hej Flashback!

Köpte en bil ifrån förmodligen en av Sveriges största bilhandlare, bilhandlaren är även auktoriserad till BMW. Köpte en BMW 320- årsmodell 2006 för 81500kr

Lite historia. Jag köpte bilen 27e december 2013, åkte ifrån Stockholm till Jönköping.

Jag tittat på bilen, provkör och märker inga fel förutom stenskott å små grejer på lacken.

Jag bestämmer mig att köpa bilen, innan jag åker dit blev jag lovat vinterdäck inräknat på priset.

När jag å säljare kom överens om bilköpet, sa jag till hen att sätta på vinterdäcken eftersom jag skall köra tillbaka till Stockholm. Hen ringer verkstan men det visas sig att dom har stängt, åh herregud tänkte. Aja det var väl bara köra hem bilen i sommardäck och bilhandlaren lovade mig att skicka vinterdäcken via post.

Tiden går med helg dagar m.m. 7e jan 2014 ringer jag upp bilhandlarn och undrar hur det går med mina vinterdäck. Bilhandlarn svarar med att dom vinterdäcken jag skulle få var fel sort så dom kunde jag inte ta. Säljaren var förstående och bad mig åka köpa nya vinterdäck på deras bekostnad. Jätte snällt liksom. Nu kunde jag äntligen efter 2-3 veckor köra med min bil.

Det här var en kort historia om däcken, samma dag jag köpte bilen alltså den 27e dec 2013, efter låtit bilen vila lite, så startar jag bilen och det låter märkligt vid kallstart, jaha tänkte jag. Går in på olika forum och folk skriver sin misstanke om att kamkedjan har sträckt sig. Jag ringer bilhandlarn och berättar samma dag att jag hör missljud ifrån motorn från kallstart. Säljaren ber mig att felsöka på auktoriserad verkstad. Jag ringde Bavaria i Stockholm och bokade in en tid dom gjorde en felsökningen på bilhandlarna bekostnad och jag gjorde en service samtidigt på min bekostnad.

Bavaria kom fram till att hela kambodjan skall bytas, 24 000kr. Bavaria hittade även fel på Takboxlocken, 5000kr. Men nej nej det slutade inte där, Bavaria hittade även oljaläckage ytterligare 5000kr, sist men inte minst hittar Bavaria att Bromsarna är helt slut och måste bytas omedelbart. 6000kr även för bromsarna.

Cirka 40 000kr i anmärkningar, jag var helt förtvivlad. Jag köpte faktiskt bilen från denna bilhandlare eftersom jag tänkte dom är så pass stora att dom säljer inte skitbilar. Jag tyckte redan att det var ett överpris för bilen, liksom 81500kr 2006 BMW 320, som har går 13 300 mil. Men jag tänkte då får jag en bra bil, ack vad fel jag hade. Hade kunnat köpa denna bil på en verkstad bakom en pizzeria ändå få en bättre bil.

Måste också tilläggas att Bilhandlarn som uppgav varudeklarationen hade dom inga anmärkningar inskriva, bilen var ju felfritt enligt dom.

Jag kontaktade säljaren och berättar om felsökningen, hen säger omedelbart att inte åtgärda några fel utan deras bekräftelse.

Säljaren ber mig att möta mig halvvägs i Norrköping för byta bil med hen, jag skulle få hyrbil påd eras bekostnad samt dom skulle ta min bil och dom skulle åtgärda alla fel.

Jag lämnade in bilen 29e januari för felsökningen och 30e januari lämna jag bilen hos bilhandlarn.

På vägen tillbaka kör säljaren på en isblock och skadar fram på bilen vid dimljuset, ingen snack om saken detta åtgärdade dom. Än idag har jag inte fått tillbaka min bil, jag har ringt i princip varje dag och undrat hur det går, nu har det liksom gått snart tre veckor. Idag blev jag kontaktad av säljaren, hen säger att dom har fortfarande inte fått protokollet ifrån Bavaria samband med felsökningen och dom har istället har haft telefonkontakt. Måste också tillägga att jag har erbjudit säljaren att jag kan skicka min kopia till dom.

Men nu säger säljaren att deras verkstad har gjort en felsökningen av bilen och dom menar att Bavarias felsökning var under all kritik. Dom menar att bromsar på baken behövdes inte byta, utan bara fram.

Dom menar att oljaläckaget är ett annat fel och dom åtgärdar det på sitt sätt.

Men nu är jag orolig, jävligt orolig, nu har jag lämnat in min bil hos samma firma som sålde en bil med bara fel och nu ska dom åtgärda felen. Är så orolig att det felen fortfarande kommer kvarstå att dom kommer göra små grejer för lura mig. Visst dom är Sveriges största bilhandlare men det är Bavaria med, och bilhandlarn ville själva åtgärda dessa fel. Jag har väldigt svårt att Bavaria skulle ljuga, medan bilhandlarn hade mage och sälja denna bil till mig med inga anmärkningar inskrivna på varudeklarationen.

Idag när säljaren ringde sa jag att jag är trött på detta skit och jag sa till hen jag vill att ni åtgärdar alla fel som Bavaria har hittat och jag inte vill gå på deras felsökningen men då blev säljaren på dålig humör och tyckte att deras verkstad är pålitliga och duktiga och menade att hen litar på dom upp 120procent.

Hen tyckte att jag skulle prata med hens chef, så imrogon väntar ett samtal mellan mig och deras chef. Jag litar inte på bilhandlarn längre, även om jag gjorde innan jag köpte bilen så blev detta motbevisat.

Mitt krav är att antigen låter dom Bavaria åtgärda felen eller att dom åtgärdar alla fel precis om Bavaria har skrivit in på deras protokoll.

Jag köpte bilen 27e dec 2013 och har haft bilen totalt 2 veckor, sedan har den antigen stått utan rätt däck och nu är bilen och dom sen cirka 3 veckor tillbaka. Har fortfarande inte kunnat utnyttja min bil fullt ut.

Jag vetifan vad jag ska göra, jag funderar på gå vidare med detta med ARN, aftonbladet, ändå Detta är ändå Sveriges största bilhandlare det handlar om, så nog är det intressant för aftonbladet att publicera detta. Jag har även kopia av Bavarias protokoll samt varudeklarationen jag fick ifrån bilhandlarn.
Citera
2014-02-18, 20:17
Medlem
kanske bättre att låta bilprovningen testa
http://www.bilprovningen.se/Privat/Vad-vi-erbjuder/Diagnostjanster.html

sen har du ju även 6 månaders garanti enl lag

m v h
t
Citera
2014-02-18, 20:21
Medlem
Revejs avatar
Dom har nog rätt att laga bilen själva "inom rimlig tid". Du borde kompenseras för dina kostnader under tiden. Kolla upp vad som gäller, reglerna för blihandlare har tuffats till, dom ska inte kunna göra som du skriver, låter iofs som du har lite hetsigt humör så du gjort bilhandlarn pissed.
Citera
2014-02-18, 20:21
Medlem
Problemet är bilprovningen går bara genom vissa saker. Dessa fel som jag har med läckage, kamkedja m.m. tror jag inte att bilprovningen tittar på.
Citera
2014-02-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Dom har nog rätt att laga bilen själva "inom rimlig tid". Du borde kompenseras för dina kostnader under tiden. Kolla upp vad som gäller, reglerna för blihandlare har tuffats till, dom ska inte kunna göra som du skriver, låter iofs som du har lite hetsigt humör så du gjort bilhandlarn pissed.

Hej, nee alltså vi har haft någorlunda bra kommunikation förräns idag då jag har tröttnat totalt eftersom har bara kunnat köra min bil 2 veckor sen december, vill ju ha min bil BMW och ingen jäkla hyrbil, visst jag tackar för hyrbilen, bättre än inget men vill fortfarande ha min bil. Det jag tröttnat på att dom ska gå efter deras felsökning och menar att Bavarias felsökning är inte helt 100. Sen litar jag inte på bilhandlar, även att dom är aukroserad samt en av Sveriges största bilhandlare, det var ändå samma firma som sålde denna skrothög till mig.. Men sagt har varit trevlig och säljaren har varit trevlig mot mig men nu orkar jag inte mer..
Citera
2014-02-18, 20:32
Medlem
Revejs avatar
Vad är enligt konsumentköplagen ett fel?

Svar: Ett fel i lagens mening (köprättsligt fel) föreligger om bilen vid köpetillfället avviker från vad som angivits i varudeklarationen eller om den är i sämre skick än vad som kan anses vara normalt med hänsyn till bilens pris, ålder och körsträcka. Det sistnämnda innebär att det som anses vara ett köprättsligt fel på en nyare bil kan anses som ett normalt fel på en äldre och billigare bil. Alla fel betraktas alltså inte som köprättsliga fel. Säljaren har endast ansvar för köprättsliga fel.
Fel som inträffar inom 6 månader efter leveransen ansvarar säljföretaget för om det inte kan visa att felet inte var ursprungligt. Säljföretaget ansvarar inte heller för fel inom 6 månader om felets art är sådant att det är orimligt att hävda att det fanns redan vid leveransen.

Om ni inte kan enas om det är ett fel eller inte kan du låta M eller Bilprovningen testa bilen. Om testet visar att det är ett fel som måste åtgärdas har du rätt att få felet kostnadsfritt åtgärdat och få betalt för testkostnaden.

Huvudregeln är att man måste reklamera till säljaren innan man låter reparera ett fel. Undantag görs för akuta fel som inträffar när säljföretaget inte kan nås.

Om du är konsument kan du kan vända dig till konsumentvägledningen i din hemortskommun (Konsumentverket). Om detta inte hjälper kan du kontakta Allmänna Reklamationsnämnden, 08-508 860 00, som kostnadsfritt hjälper till att lösa tvister mellan konsumenter och näringsidkare.
http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Bilar-och-fordon/Kopa-av-bilhandlare/Efter-kopet/Skadestand/
Senast redigerad av Revej 2014-02-18 kl. 20:37.
Citera
2014-02-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vad är enligt konsumentköplagen ett fel?

Svar: Ett fel i lagens mening (köprättsligt fel) föreligger om bilen vid köpetillfället avviker från vad som angivits i varudeklarationen eller om den är i sämre skick än vad som kan anses vara normalt med hänsyn till bilens pris, ålder och körsträcka. Det sistnämnda innebär att det som anses vara ett köprättsligt fel på en nyare bil kan anses som ett normalt fel på en äldre och billigare bil. Alla fel betraktas alltså inte som köprättsliga fel. Säljaren har endast ansvar för köprättsliga fel.
Fel som inträffar inom 6 månader efter leveransen ansvarar säljföretaget för om det inte kan visa att felet inte var ursprungligt. Säljföretaget ansvarar inte heller för fel inom 6 månader om felets art är sådant att det är orimligt att hävda att det fanns redan vid leveransen.

Om ni inte kan enas om det är ett fel eller inte kan du låta M eller Bilprovningen testa bilen. Om testet visar att det är ett fel som måste åtgärdas har du rätt att få felet kostnadsfritt åtgärdat och få betalt för testkostnaden.

Huvudregeln är att man måste reklamera till säljaren innan man låter reparera ett fel. Undantag görs för akuta fel som inträffar när säljföretaget inte kan nås.

Om du är konsument kan du kan vända dig till konsumentvägledningen i din hemortskommun (Konsumentverket). Om detta inte hjälper kan du kontakta Allmänna Reklamationsnämnden, 08-508 860 00, som kostnadsfritt hjälper till att lösa tvister mellan konsumenter och näringsidkare.
http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Bilar-och-fordon/Kopa-av-bilhandlare/Efter-kopet/Skadestand/

Det är inget snack om saken bilhandlarn tar på sig felet, dom bråkar inte om detta. Utan jag är osäker på deras sätt att åtgärda och deras felsökning, som jag tidigare skrivit. Varför i hela friden skulle Bavaria som är helt opartiska till detta att hitta på massa fel, Bavaria har också ett rykte och se upp för. Felen kommer åtgärdas, det är inte tjafs om det utan tjafset är att jag vill antigen att dom följer Bavarias Protokoll eller låta Bavaria åtgärda felen.
Citera
2014-02-18, 21:09
Medlem
Revejs avatar
Det blir inget med det - iaf inte enligt texten jag postade. Då får du vända dej till en oberoende firma.
Citera
2014-02-18, 21:40
Medlem
TruckUrbans avatar
Varför inte nämna bilfirman så kanske de skärper sig i framtiden?
Citera
2014-02-18, 21:48
Medlem
Bbobis avatar
Antar att du inte vill berätta vilken firma pga outning? Annars är du välkommen att berätta som kan dom som är intresserade göra lite eftersökningar.

Annonser på bilar kan man hitta mååååååååånga år efter att dom tagits bort från blocket isig så skulle du berätta så tar vi reda på (om vi vill) vem du är på kort tid.
Senast redigerad av Bbobi 2014-02-18 kl. 21:51.
Citera
2014-02-18, 21:54
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Jag fattar verkligen inte varför du gnäller på bilfirman ? Tycker dom har gjort allt precis efter boken. Möjligt att dom tar lång tid på sig men det kan ha orsaker tex att verkstaden är överbokad. Däremot Bavarias prissättning är rent ut sagt svinaktig ! Rent kriminella priser. Har själv en likadan härk. dock ett år nyare där kamkedjan blev bytt i november av en mekonomenverkstad pris på det var 8000.
Citera
2014-02-18, 21:55
Medlem
de finns 3 olika alternativ på bilprovningen!!

det första är att dom bara kollar på de lagen kräver

det andra är dom kollar lite mer och det tredje är att dom kollar allt väldigt noga så fråga deras chef om de, så får ni en tredje oberoende åsikt! Fan fick själv en klump av att bara läsa de!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in