Har ägt en del BMW bilar genom året och jag kan med en gång säga att det är VÄLDIGT VÄLDIGT ovanligt att man måste byta hela kamkedjan. På ex en E46:a (troligtvis snarlikt den E90) räcker det med att byta den nedre kamkedjespännaren och skulle inte det hjälpa så kan man byta den andra spännaren som sitter mellan kammarna. Att byta den nedre kostar 800kr + arbete men eftersom det är lika svårt som att byta ett tändstift så kan man göra det själv om man inte har tummen mitt i handen. Den mellan kammarna är lite svårare. Det är för övrigt inget ovanligt att BMW motorer med kamkedja låter lite tickande, skönhetsljud oftast inget allvarligt.
"Takboxlocken" vad var det för fel som skulle kosta 5lax?
"oljaläckage" Kan ju va vad som, packbox eller nån packning alt kan det räcka att dra åt några bultar?
"Bromsarna helt slut" Vad byts för 6000kr? Jag bytte skivor runt om samt belägg till min 330Ci E46 och kom undan med 4000kr (utan arbetskostnad).
Låter helt sjukt! Det låter som de på Bavaria drar en vals och hoppas kunna "blåsa" dig på pengar, jag skulle nog vara mer arg på dem än bilfirman.
Min misstanke är att de försöker få dig att byta grejer som inte behövs bytas. Jag skulle åka till nån annan bilfirma och låta dem gå över bilen. Prova nån ansluten till Mekonomen så har du prisgaranti, håll dig borta från märkesverkstäder om du inte vill betala det flerdubbla för samma arbete.
Lycka till och vill du söka mer info och ställa frågor föreslår jag
www.autopower.se forumet