2014-02-18, 22:05
Medlem
Bbobis avatar
Kollar på annonsen nu och den ser väldigt fin ut. Men kanske desto viktigare att lägga några hundralappar på att få den kollad på en verkstad innan man köper den.

Tycker det är jävligt kasst att en bil med dom milen och så få ägare säljs i det skicket.

Tycker inte du ska kontakta aftonbladet. Det är som att slå sig själv på kulorna. ARN däremot tycker jag du kan kontakta. Men även om det är jobbigt kanske det är värt att se om dom fixar bilen innan du tar det hela till nästa steg?
Citera
2014-02-18, 22:34
Medlem
Gaffelpärms avatar
Har ägt en del BMW bilar genom året och jag kan med en gång säga att det är VÄLDIGT VÄLDIGT ovanligt att man måste byta hela kamkedjan. På ex en E46:a (troligtvis snarlikt den E90) räcker det med att byta den nedre kamkedjespännaren och skulle inte det hjälpa så kan man byta den andra spännaren som sitter mellan kammarna. Att byta den nedre kostar 800kr + arbete men eftersom det är lika svårt som att byta ett tändstift så kan man göra det själv om man inte har tummen mitt i handen. Den mellan kammarna är lite svårare. Det är för övrigt inget ovanligt att BMW motorer med kamkedja låter lite tickande, skönhetsljud oftast inget allvarligt.

"Takboxlocken" vad var det för fel som skulle kosta 5lax?

"oljaläckage" Kan ju va vad som, packbox eller nån packning alt kan det räcka att dra åt några bultar?

"Bromsarna helt slut" Vad byts för 6000kr? Jag bytte skivor runt om samt belägg till min 330Ci E46 och kom undan med 4000kr (utan arbetskostnad).

Låter helt sjukt! Det låter som de på Bavaria drar en vals och hoppas kunna "blåsa" dig på pengar, jag skulle nog vara mer arg på dem än bilfirman.
Min misstanke är att de försöker få dig att byta grejer som inte behövs bytas. Jag skulle åka till nån annan bilfirma och låta dem gå över bilen. Prova nån ansluten till Mekonomen så har du prisgaranti, håll dig borta från märkesverkstäder om du inte vill betala det flerdubbla för samma arbete.

Lycka till och vill du söka mer info och ställa frågor föreslår jag www.autopower.se forumet
Senast redigerad av Gaffelpärm 2014-02-18 kl. 22:48.
Citera
2014-02-18, 22:39
Medlem
Det jag hade gjort är att be om att köpet skall gå tillbaka, pga att du helt enkelt inte är nöjd. När du förklarar händelsefärloppet kommer hen att hålla med dig om att du har all rätt att vara missnöjd. Samtidigt frågar du om hen om hon vill ha missnöjda kunder.

Funkar inte det hade jag krävt att få den inspekterad och lagad av en oberoende auktorierad verkstad.
Citera
2014-02-18, 22:41
Medlem
Morgonribbas avatar
Bavaria i Sthlm har ockerpriser på allt, de tar 2000 kr/timmen för en bilmek. Det är upp till dig själv om du tycker det är rimligt.

Att kamkedjan skulle vara sträckt/behöva bytas redan vid 13000 mil låter sanslöst märkligt. Byter man olja och filter var 1500 mil ska en kamkedja hålla minst 50 000 mil utan problem, så man undrar ju lite hur den där bilen skötts tidigare?

BMW och Mercedes är bra bilar, men jag skulle backa ur den där affären om jag vore du. Se till att skaffa en anständig bilverkstad som du vet att du kan lita på, som kan skruva med din bil utan att skjörta upp dig. Det är inte så jävla märkvärdigt att serva en bil, finns ingen anledning att det ska kosta så mycket. Dock är det dummaste man kan göra att snålserva, fulserva en bil. Om man snålar in på allt (vilket många gör, köper en blank fin BMW/Mercedes för att imponera, men sedan är snåla på precis allt) - så slits bilen fort.
Citera
2014-02-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Antar att du inte vill berätta vilken firma pga outning? Annars är du välkommen att berätta som kan dom som är intresserade göra lite eftersökningar.

Annonser på bilar kan man hitta mååååååååånga år efter att dom tagits bort från blocket isig så skulle du berätta så tar vi reda på (om vi vill) vem du är på kort tid.

Tjena!

Jag har varit medlem här på Flashback sen 2007, jag vet att allt kommer fram på det här forumet. Grejen är bara att Bilhandlarn har faktiskt skött sig ganska professionellt mot mig än så länge. Därför ingen schysst grej av mig att outa dig. Men märker jag att dom utnyttjar situationen så kommer jag självklart lägga upp firmans namn. Imorgon skall jag kontakta chefen, jag får se vilka ord jag får från honom.
Citera
2014-02-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheoriginalMasterZ
Jag fattar verkligen inte varför du gnäller på bilfirman ? Tycker dom har gjort allt precis efter boken. Möjligt att dom tar lång tid på sig men det kan ha orsaker tex att verkstaden är överbokad. Däremot Bavarias prissättning är rent ut sagt svinaktig ! Rent kriminella priser. Har själv en likadan härk. dock ett år nyare där kamkedjan blev bytt i november av en mekonomenverkstad pris på det var 8000.

Tja!

Nee firman har inte gjort fel så vitt jag vet, därför också jag inte nämner firmans namn. Men mina krav är att åtgärda felen enligt protokollet eller så får Bavaria ta hand om bilen. Med tanke på deras syn på bilen innan den blev såld, så var den en super fin bil med inga fel. Vips dagen efter upptäcker missljud efter missljud.
Citera
2014-02-18, 22:45
Medlem
provocative77s avatar
Bara för att verkstaden är stor behöver den inte ha rätt.jag lämnade in min S60 till rejmes för felsökning av oljeläckage. Skulle kosta närmare 10 000kr att fixa det.
Lämnade sedan in bilen för service eftersom de även påpekat vevhusventilationen. Efter det tänkte jag slå i ett tätningsmedel o kränga bilen.
Någon vevhusventilation behövdes inte fixas visade det sig. När de ändå servade så bytte de en O-ring till turbon o sedan var motorn tät.
Så säger Säljaren att verkstaden har fel så kan de mkt väl ha rätt.
Citera
2014-02-18, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Kollar på annonsen nu och den ser väldigt fin ut. Men kanske desto viktigare att lägga några hundralappar på att få den kollad på en verkstad innan man köper den.

Tycker det är jävligt kasst att en bil med dom milen och så få ägare säljs i det skicket.

Tycker inte du ska kontakta aftonbladet. Det är som att slå sig själv på kulorna. ARN däremot tycker jag du kan kontakta. Men även om det är jobbigt kanske det är värt att se om dom fixar bilen innan du tar det hela till nästa steg?

Ja det är verkligen synd, endast en ägare, två bilfirman och jag är tredje ägarn. Fattar inte hur bilfirman lägger upp en sådan bil, dom är inte särskilld nöjd med killen som tog emo bilen och kontrollerade den. Den pajasen tyckte väl det var inget fel och jag undrar verkligen hur mycket dom gav den för.. för dom har gjort förlust på den bilen sen protokollet kom ifrån Bavaria. Men dom får skylla sig själva, jag menar jag har betalat överpris för bilen, endast av anledningen till att få en bra bil från en seriös bilhandlare .
Citera
2014-02-18, 22:48
Medlem
Jag antar att det är Holmgrens BMW, http://www.holmgrensbil.se/Bilar/bmw.aspx
Baserar det på din beskrivning jkpg-sthlm.

Har själv haft kontakt med deras spydiga säljare nere i Jönköping. Otrevliga ena jävlar.
Citera
2014-02-18, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Har ägt en del BMW bilar genom året och jag kan med en gång säga att det är VÄLDIGT VÄLDIGT ovanligt att man måste byta hela kamkedjan. På ex en E46:a (troligtvis snarlikt den E90) räcker det med att byta den nedre kamkedjespännaren och skulle inte det hjälpa så kan man byta den andra spännaren som sitter mellan kammarna. Att byta den nedre kostar 800kr + arbete men eftersom det är lika svårt som att byta ett tändstift så kan man göra det själv om man inte har tummen mitt i handen. Den mellan kammarna är lite svårare. Det är för övrigt inget ovanligt att BMW motorer med kamkedja låter lite tickande, skönhetsljud oftast inget allvarligt.

"Takboxlocken" vad var det för fel som skulle kosta 5lax?

"oljaläckage" Kan ju va vad som, packbox eller nån packning alt kan det räcka att dra åt några bultar?

"Bromsarna helt slut" Vad byts för 6000kr? Jag bytte skivor runt om samt belägg till min 330Ci E46 och kom undan med 4000kr (utan arbetskostnad).

Låter helt sjukt! Det låter som de på Bavaria drar en vals och hoppas kunna "blåsa" dig på pengar, jag skulle nog vara mer arg på dem än bilfirman.
Min misstanke är att de försöker få dig att byta grejer som inte behövs bytas. Jag skulle åka till nån annan bilfirma och låta dem gå över bilen. Prova nån ansluten till Mekonomen så har du prisgaranti, håll dig borta från märkesverkstäder om du inte vill betala det flerdubbla för samma arbete.

Lycka till och vill du söka mer info och ställa frågor föreslår jag www.autopower.se forumet

Sorry skrev fel byte av Packbox samt byte V-lådsolja står det på protokollet, tittade precis.

Bromsarna såg jag nu att det var endast fram och 3500kr skrev lite fel där.

Olja läckage från Vacuumpump.

Totalt skall det allt gå på 39 296kr

Bavaria är dyra därför hoppas jag innerligt att dom har gjort en bra felsökning.
Citera
2014-02-18, 23:00
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheoriginalMasterZ
Jag fattar verkligen inte varför du gnäller på bilfirman ? Tycker dom har gjort allt precis efter boken. Möjligt att dom tar lång tid på sig men det kan ha orsaker tex att verkstaden är överbokad. Däremot Bavarias prissättning är rent ut sagt svinaktig ! Rent kriminella priser. Har själv en likadan härk. dock ett år nyare där kamkedjan blev bytt i november av en mekonomenverkstad pris på det var 8000.

Det var väl dåligt att sälja en bil med prickfritt protokoll när bilen inte var prickfri i verkligheten?
Citera
2014-02-18, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilosSarcev
Jag antar att det är Holmgrens BMW, http://www.holmgrensbil.se/Bilar/bmw.aspx
Baserar det på din beskrivning jkpg-sthlm.

Har själv haft kontakt med deras spydiga säljare nere i Jönköping. Otrevliga ena jävlar.

Som jag har skrivit ovan, jag nämner inga namn på firman. Dom har fram tills idag varit grymt bra med att försöka lösa alla problem och har varit serviceminded. Jag skall prata med firman imorgon, chefen samt killen på deras verkstad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in