• 1
  • 2
2014-02-18, 19:47
Medlem
Tjena!

Mina framtidplaner är att jobba till sjöss.. Som styrman/skeppare på ett fartyg. Inte riktigt bestämt mig.
Men om fallet är så att jag t.ex. hamnar på en gastank båt, eller råoljetanker eller liknande, då man mycket möjligt kan få 6 månaders törnar och man har flickvän. Det känns som att ett förhållande skulle vara svårt att hålla när man är så långt bort från varandra under en så lång period. Eller har jag fel ? Eftersom pengarna är så lockande med sådan långa törnar så kanske det hjälper förhållandet att hålla?

Är det någon här på Flashback som har erfarenhet eller liknande. Kanske känner någon som arbetat på detta viset, eller ska arbeta på detta viset med en bra plan för förhållande med mera. Och hur blir det med vänner. Tappar man dom ?

Dela gärna med er!

Väldigt tacksam för svar
Citera
2014-02-18, 19:57
Medlem
AgentHemligs avatar
Sjömän knullar varandra.

Skulle ett förhållande hålla pga. Pengar? Skulle det kännas bra för dig?
Citera
2014-02-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Sjömän knullar varandra.

Skulle ett förhållande hålla pga. Pengar? Skulle det kännas bra för dig?

haha nej jag tänker då inte knulla någon annan sjöman.

Nej det skulle la inte kännas så bra. Okej det kanske låter lite konstigt så jag säger det, men att kärleken förstärks pga att man har bra med flies på banken. Jag tror inte på att pengar gör en lycklig om man lever ensam. men har man någon att dela det med så visst fan hjälper det till att göra en lyckligare.. Right? eller det tror jag iallafall.. kanske har helt fel. Det återstår att se haha
Citera
2014-02-18, 20:11
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muskelkuken
Tjena!

Mina framtidplaner är att jobba till sjöss.. Som styrman/skeppare på ett fartyg. Inte riktigt bestämt mig.
Men om fallet är så att jag t.ex. hamnar på en gastank båt, eller råoljetanker eller liknande, då man mycket möjligt kan få 6 månaders törnar och man har flickvän. Det känns som att ett förhållande skulle vara svårt att hålla när man är så långt bort från varandra under en så lång period. Eller har jag fel ? Eftersom pengarna är så lockande med sådan långa törnar så kanske det hjälper förhållandet att hålla?

Är det någon här på Flashback som har erfarenhet eller liknande. Kanske känner någon som arbetat på detta viset, eller ska arbeta på detta viset med en bra plan för förhållande med mera. Och hur blir det med vänner. Tappar man dom ?

Dela gärna med er!

Väldigt tacksam för svar
Jag har erfarenhet. 20 år mest korta törnar, 6-8 veckor eller bättre.

Jag skulle inte rekommendera någon att mönstra på länge. Med de nya TAP avtalen kommer branschen att se en längedumpning när det väller in befäl från låglöneländer.

Vad gäller familj och vänner så är det tufft, jag har haft tur, men förvänta dig inte att någon kvinna väntar på dig i veckor. Som en kvinna jag var tillsammans med sade, vad är det för mening med att ha en man som aldrig är här när man behöver honom.

Jobbet älskar jag. Till havs är nog enda gången jag mår riktigt bra. Men räkna med att ha lite färre kompisar än landfolk folk har.

Jag vill inte döda dina drömmar, men ju för du blir en lugn realist desto förr kan du bygga ett bra liv för dig.

Håll i pengarna och lägg undan litet åt dig, du kan behöva dem.

Förliga vindar
Citera
2014-02-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jag har erfarenhet. 20 år mest korta törnar, 6-8 veckor eller bättre.

Jag skulle inte rekommendera någon att mönstra på länge. Med de nya TAP avtalen kommer branschen att se en längedumpning när det väller in befäl från låglöneländer.

Vad gäller familj och vänner så är det tufft, jag har haft tur, men förvänta dig inte att någon kvinna väntar på dig i veckor. Som en kvinna jag var tillsammans med sade, vad är det för mening med att ha en man som aldrig är här när man behöver honom.

Jobbet älskar jag. Till havs är nog enda gången jag mår riktigt bra. Men räkna med att ha lite färre kompisar än landfolk folk har.

Jag vill inte döda dina drömmar, men ju för du blir en lugn realist desto förr kan du bygga ett bra liv för dig.

Håll i pengarna och lägg undan litet åt dig, du kan behöva dem.

Förliga vindar

Tack så mycket! ska ta vara på det du skrev. Även fasst det inte längre låter så kul. kanske får hålla mig till nordsjön ist. Kortare törnar och bra med pengar
Citera
2014-02-18, 20:46
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Tack så mycket! ska ta vara på det du skrev. Även fasst det inte längre låter så kul. kanske får hålla mig till nordsjön ist. Kortare törnar och bra med pengar
Way to go.
Men som jag sade, lägg undan litet " for a rainy day" , och berätta aldrig om dessa för "henne".
Citera
2014-02-18, 20:47
Medlem
freshlemons avatar
Citat:

Skit i allt och kör på! FOREVER ALONE
Citera
2014-02-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freshlemon
Skit i allt och kör på! FOREVER ALONE

Njaa.. vill nog inte leva ett ensamt liv utan tjej. Känns inget kul liksom. Men vem vet.. man kanske träffar en fin dama som förstår innebördan med längre törnar. att pengarna är mer än vad man kan drömma i lön.
Citera
2014-02-18, 21:00
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Njaa.. vill nog inte leva ett ensamt liv utan tjej. Känns inget kul liksom. Men vem vet.. man kanske träffar en fin dama som förstår innebördan med längre törnar. att pengarna är mer än vad man kan drömma i lön.

Du kan glömma det.

Men om du önskar att vara ihop med en kvinna och få det hålla..

Min rekommendation : gå iland, bli lärare på en sjömanskola/befäl. Jobba för rederiet på land.
Men ute till sjöss.., tyvärr.., har inte några vackra historier...
Citera
2014-02-18, 21:01
Medlem
Slints avatar
Jag har erfarenhet, var borta 90 dagar i stöten.. Jag kan säga så här, det kan absolut fungera om du hittar rätt flickvän, men det är inte lätt att hitta dom. Dels är du borta mycket, sen när du är hemma är du ledig när hon och dina polare jobbar.. du blir uttråkad och vill typ iväg igen. För min del fungerade det inte, jag skulle förlora tjejen om jag fortsatte. Sen har du ju hela grejen med barn (när det kommer in i bilden), inget jobb är värt den tid du går förlorad när du inte är med ditt barn. Se till att vara där istället för att vara tvärs över jordklotet. Visst, alla är olika, och för många funkar det, men inte för mig. Ha sakerna i åtanke och fundera på vad som är viktigt för dig i livet. Socialt liv? Flickvän? Vardag? Barn ? Kompisar? Resa? Jobba? Det som funkar för dig som singel kanske inte alls funkar när du har partner..
Senast redigerad av Slint 2014-02-18 kl. 21:03. Anledning: Stavfel
Citera
2014-02-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Jag har erfarenhet, var borta 90 dagar i stöten.. Jag kan säga så här, det kan absolut fungera om du hittar rätt flickvän, men det är inte lätt att hitta dom. Dels är du borta mycket, sen när du är hemma är du ledig när hon och dina polare jobbar.. du blir uttråkad och vill typ iväg igen. För min del fungerade det inte, jag skulle förlora tjejen om jag fortsatte. Sen har du ju hela grejen med barn (när det kommer in i bilden), inget jobb är värt den tid du går förlorad när du inte är med ditt barn. Se till att vara där istället för att vara tvärs över jordklotet. Visst, alla är olika, och för många funkar det, men inte för mig. Ha sakerna i åtanke och fundera på vad som är viktigt för dig i livet. Socialt liv? Flickvän? Vardag? Barn ? Kompisar? Resa? Jobba? Det som funkar för dig som singel kanske inte alls funkar när du har partner..

Ja okej! men vi säger om jag väljer att vara skeppare inom offshore industrin i norge. Hyfsat nära hem och korta törnar, så är väl det väldigt mycket bättre om man vill kunna ha ett förhållande och eventuellt barn. Där är det väl också ofta så att man jobber kanske två veckor. och är ledig 3-4 veckor ?
Citera
2014-02-20, 01:22
Medlem
Hittar man rätt tjej när man är till sjöss så kan det gå hur bra som helst. Man saknar varandra och det i sin tur kan få förhållandet att hålla länge, lika väl som det kan ta knäcken på en.

Har seglat med flera som gått i land en stund eller tagit jobb som lots, efter ett helt liv till sjöss med fru och barn. I de flesta fallen har det slutat i skilsmässa efter så kort tid som bara något år... Saknaden försvinner helt enkelt har många av dem beskrivit det som.

Frågade frun till en skeppare jag känner om hon inte ville att han skulle gå i land. "Aldrig i livet! Det skulle sluta i skilsmässa direkt!" blev svaret.

De flesta båtar kör med 1:1 system som bäst, dvs du är ledig lika mycket som du jobbar. Sedan kan du bli skickad på kurser när du är hemma som du förväntas gå på utan att bli ersatt med extra ledighet. Givetvis får man betalt men är svårt att ta en vecka extra ledigt om man har en veckas kurs på ledigheten. Är i stort sett bara färjor som kör 2:3 eller 1:2 även om det finns undantag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in