Citat:
Ursprungligen postat av
muskelkuken
Tjena!
Mina framtidplaner är att jobba till sjöss.. Som styrman/skeppare på ett fartyg. Inte riktigt bestämt mig.
Men om fallet är så att jag t.ex. hamnar på en gastank båt, eller råoljetanker eller liknande, då man mycket möjligt kan få 6 månaders törnar och man har flickvän. Det känns som att ett förhållande skulle vara svårt att hålla när man är så långt bort från varandra under en så lång period. Eller har jag fel ? Eftersom pengarna är så lockande med sådan långa törnar så kanske det hjälper förhållandet att hålla?
Är det någon här på Flashback som har erfarenhet eller liknande. Kanske känner någon som arbetat på detta viset, eller ska arbeta på detta viset med en bra plan för förhållande med mera. Och hur blir det med vänner. Tappar man dom ?
Dela gärna med er!
Väldigt tacksam för svar

Jag har erfarenhet. 20 år mest korta törnar, 6-8 veckor eller bättre.
Jag skulle inte rekommendera någon att mönstra på länge. Med de nya TAP avtalen kommer branschen att se en längedumpning när det väller in befäl från låglöneländer.
Vad gäller familj och vänner så är det tufft, jag har haft tur, men förvänta dig inte att någon kvinna väntar på dig i veckor. Som en kvinna jag var tillsammans med sade, vad är det för mening med att ha en man som aldrig är här när man behöver honom.
Jobbet älskar jag. Till havs är nog enda gången jag mår riktigt bra. Men räkna med att ha lite färre kompisar än landfolk folk har.
Jag vill inte döda dina drömmar, men ju för du blir en lugn realist desto förr kan du bygga ett bra liv för dig.
Håll i pengarna och lägg undan litet åt dig, du kan behöva dem.
Förliga vindar