Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-18, 10:24
  #1
Medlem
Snookiees avatar
Hejsan, jag har tänk mig att köpa en extern hårddisk till min MBP 13" till att installera det mesta och även har backup på den, alltså ha spotify, pages, steam osv. Har kollat in http://www.dustinhome.se/product/501...intcmp=con_sel eftersom den verkar ha dom krav som jag ställer.
Söker i alla fall en hårddisk som är snabb, liten/smidig. Tack för mig!
Citera
2014-02-18, 12:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snookiee
Hejsan, jag har tänk mig att köpa en extern hårddisk till min MBP 13" till att installera det mesta och även har backup på den, alltså ha spotify, pages, steam osv. Har kollat in http://www.dustinhome.se/product/501...intcmp=con_sel eftersom den verkar ha dom krav som jag ställer.
Söker i alla fall en hårddisk som är snabb, liten/smidig. Tack för mig!
Ska du ha program installerade på den och sitta och köra från en extern disk? Det låter tämligen osmidigt. Kan du inte ha filmer och sån på en extern hårddisk och ha programmen på datorn?
Citera
2014-02-18, 12:28
  #3
Medlem
ThingThings avatar
Skulle väl fungera, men jag kan rekommendera att ordna en andra intern HDD istället genom att skaffa dig en billig adapter för att montera en hårddisk i den optiska enhetens plats - smidigare och betydligt mycket bättre prestanda än en extern disk ansluten via USB, förutsatt att du inte behöver den optiska enheten.
Citera
2014-02-18, 16:19
  #4
Medlem
men om man behöver den optiska enheten?
Citera
2014-02-18, 17:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unacervezaporfavor
men om man behöver den optiska enheten?
Då kan man köpa en Apple USB Superdrive för 749:- exempelvis.

http://store.apple.com/se/product/MD...Drive?fnode=5f

Normalt sett använder man optiska enheter relativ sällan nuförtiden, och då är det bättre att den är extern än att hårddisken är det.
Citera
2014-02-20, 16:53
  #6
Medlem
blackadder1s avatar
Jag har köpt en SSD som jag har installerat i en optibay. Den optiska enheten har jag tryckt in i ett chassi och använder den som extern enhet. Det fungerar klockrent. Allt är köpt via www.mcetech.com
Citera
2014-02-22, 20:32
  #7
Medlem
-H-s avatar
Köp SAMSUNG SSD 840 PRO (har en sådan själv till min Mac mini som extern disk)
Och lägg in i en kabinett.
Citera
2015-01-01, 23:37
  #8
Medlem
Hur vanligt är det att externa hdd går sönder? Jag menar då i god och försiktig användning.

-Langhalm.
Citera
2015-01-02, 11:41
  #9
Medlem
gryzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langhalm
Hur vanligt är det att externa hdd går sönder? Jag menar då i god och försiktig användning.

-Langhalm.
Jag har väl en 3-4st som jag släpat runt i en 5 år nu, min erfarenhet är att de som man köper "färdigmonterande" håller mycket bättre än externa case man monterar själv i. De senare har jag dålig erfarenhet av.
Citera
2015-01-02, 18:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gryzor
Jag har väl en 3-4st som jag släpat runt i en 5 år nu, min erfarenhet är att de som man köper "färdigmonterande" håller mycket bättre än externa case man monterar själv i. De senare har jag dålig erfarenhet av.


Okej har du blivit tvungen att slänga någon färdigmonterad extern hårddisk? Jag vet inte, kanske är det bättre att kryptera och lägga upp på hostingservice.

-Langhalm.
Citera
2015-01-02, 19:12
  #11
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langhalm
Hur vanligt är det att externa hdd går sönder? Jag menar då i god och försiktig användning.

-Langhalm.
Det beror över vilken tid du ställer din fråga. Alla diskar går sönder förr eller senare.

Data som finns på ett ställe = räkna som att det inte finns alls.
Data som finns på två ställen = det finns, men oklart hur länge.
Data som finns på tre eller fler ställen = ungefär här har vi ett skydd. Se med jämna mellanrum till till att de olika enheterna fungerar. Visar de minsta tecken på strul - byt till nytt.
Citera
2016-01-05, 15:24
  #12
Medlem
MartinStLouiss avatar
Vill ha en extern hårddisk till mac, på 1TB. Vad tror ni om "Seagate Expansion Portable 1TB"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback