2002-12-10, 19:30
äldre konto (old)
Ej medlem
Vad anser ni om detta? Ämnet är ju minst sagt tabu. Så här kanske man kan få några svar

Följande hände mig i lördags: Jag satt och tittade på expedition robinson tillsammans med resten av packet på luckan. Någon börjar diskutera huruvida svarta skulle ha bättre fysik än vita, något som jag absolut anser, i synnerhet svarta amerikaner, vars släktingar först utsågs till dugliga som slavar och sedan överlevde detta.
Helt plötsligt ploppar det ur mig: "vita är i alla fall intelligentare". Jag anser mig inte vara någon expert på evolutionslära, men skildnaden i förståelse mellan mig och dem är ungefär lika stor som mellan mig och Darwin, om jag uttrycker mig så. Det var följaktligen minst sagt svårt att övertyga någon, istället blev man "rassen" eller "nazistjäveln". Jag kan ju förståss ha fel och rätta mig gärna då men detta är vad jag tror:
Om vi håller oss till jämförelse mellan vita och svarta. De, blivande, vita flyttade norrut till kallare klimat där det krävdes mer avancerade bygnader och redskap för att överleva. Även krigen har ju drivit utveckligen framåt. Intelligens är ju som bekant, till viss del, ärftligt.
I Afrika å andra sidan har ju, rätta mig om jag har fel, utvecklingen stått mer eller mindre stilla ända fram tills för några hundra år sedan.
Jag tror alltså att om man tar 1 000 000 svarta barn och 1 000 000 vita barn och uppfostrar de på exakt samma sätt kommer de vita, över lag, att ha högre IQ.
Tanken att olika raser skulle ha EXAKT samma intelligens är ju löjlig; att den skiljer är ju 100% säkert frågan är ju bara hur mycket och till vems fördel.

Jag kan ju avsluta med att jag tror att judar är smartast av alla, följt av japaner.

Jaja vad tror ni? jag vet inte, jag kanske är helt ute och cyklar :roll:
Citera
2002-12-10, 20:09
äldre konto (old)
Ej medlem
blev vi smartare av kylan så måste juh inuiterna o lapparna va smartast av alla

ska du däremot leta fram 1000 jävligt intelligenta personer så vinner kineserna eftersom de har fler att leta bland
de därför alla de bästa amerikanska universiteten e fulla av kineser inte för att kineser är smartare i snitt men för att de finns så jävla många att det blir en jävla massa smarta va
Citera
2002-12-11, 00:29
äldre konto (old)
Ej medlem
Människans rasers intelligens

Som du väl säger så är det ett väldigt känsligt ämne eftersom man lätt stämplas som rasist eller förvrängare av fakta.

Men rent generellt så har den mongoloida rasen störst hjärnor följt av den kaukasiska och slutligen den negroida.Sanna fakta. Om intelligensen hänger ihop med det har det gjort ett flertal undersökningar med skiftande resultat men själv tycker jag att man kan dra sina egna slutssatser genom att kolla på till exempel medelinkomsten i USA som är störst hos asiater följt av vita, hispanics och svarta. Detta trots att det inte har bott särskilt länge i landet.

Varför kan man då fråga sig? Eftersom vi alla (enligt de flesta teorierna) har vårt ursprung i Afrika och den mongolida rasen skiljde sig tidigare från de vita och svarta så har de haft en längre tid på sig att åstadkomma ett naturligt urval dvs de smarta och starka eller snarare dem som lärde sig att utnyttja systemet med vänner och så vidare fick flest barn som överlevde vilket i sin tur överförde sina gener till sina barn.

Det krävs nämligen mer intelligens för att kunna flytta och lyckas(med att få barn) än att stanna kvar och lyckas (med att få barn). Det är därför asiater är mer intelligenta än oss andra. Även om variationen inom grupperna är större än mellan dem.

Eller som historiker brukar säga att västerlandets dominans under 500 år(1500-2000) i världshistorien kommer ses som en parantes. 1100 miljoner kineser är ingenting man direkt viftar bort.
Citera
2002-12-11, 04:30
äldre konto (old)
Ej medlem
okej boys såhär ligger det till:

för det första måste man skilja på ras, genetik, individ och kultur..
allt är inte statiskt, bara för att IQt är högre i asien innebär detta inte att dom är smartare genetiskt utan snarare kulturellt, kultur är ett djupt begrepp som innefattar mer än snaps och dalahästar, det är det kollektiva undermedvetna som talar till var och en av oss.

att svarta skulle ha bättre fysik är rätt befängt och låter som en 1800tals idé. läste något inlägg här på flashback ang. kuklängd mellan män av olika ras; "svarta har störst, kaukaser medel och asiater minst" vilket är ännu en 1800tals idé, ny forskning i USA har kommit fram till att det inte finns någon skillnad mellan några raser alls, alla har samma genomsnittslängd.. dom svarta som skeppades till afrika var inte dom dugligaste utan var ofta kriminella eller slavar av olika skäl redan innan och såldes av sina egna, sen var det en del som sonika rövades bort.. dock har dom svartas i USA´s DNA genomgått en förbättring, dels genom att bara dom starkaste överlevde resan över atlanten, endast dom starkaste överlevde dom 400 åren och även att det skedde en rasblandning när dom vita våldtog dom svarta kvinnorna (s.k. heterosis effect, ju avlägsnare DNA som "paras", desto bättre avkomma..) dom svarta i USA är ett solklart fall av " det som inte dödar dig gör dig starkare", dom har ju i princip tagit över nöjesindustrin, man kan kolla på ztv och mtv i tímmar utan att se ån vit feja.. (ahh, kapitalismens osynliga hand)

95% av allt DNA på denna planet härstammar från 15 urmödrar och 7 urfäder, väldigt tajta genetiska odds, vi är alla i princip likadana, att säga att en "ras" är starkare än en annan är idag befängt och dumt, däremot finns det starkare individer, i alla "raser" och kulturer.. PEACE
Citera
2002-12-11, 14:36
äldre konto (old)
Ej medlem
Även om variationen inom grupperna är större än mellan dem.

Det viktigast är att minnas:
"Även om variationen inom grupperna är större än mellan dem. "

Vad leder sådan uppdelning och hierarkisk placering till?
Vad goot skall det båda.
Jag är bättre du är bäst, han är sämt.
Kom igen.
Vakna.

Men å andra sidan det är ju väldigt populärt med
renrasiga hundar i detta land.
Motsäger det inte hen hel del?
Hey Ho!!!
Citera
2002-12-12, 23:49
Medlem
BTK Kivis avatar
Är det smart att offra på livskvalité om man bara lever ca 80 år? (Angående gulingar)
Kan inte förstå varför det är så många som tror att gulingar är smartare än andra

Jag önskar jag var dum i huvet, då skulle livet vara mycket roligare.

Här kommer smart-ordningen:

Smartast = Niggaz
Näst-smartast = Vanliga människor (vitingar)
Inte så smarta = Gulingar´, araber, mulatter
Ganska så pantade = negrer.

Känner en som reser runt hela världen i sitt jobb, han vet, han har berättat att negrer är tamejfan det mest korkade folkslaget, kan mycket väl vara sant
Citera
2002-12-13, 13:06
äldre konto (old)
Ej medlem
Intelligens och raser

"men själv tycker jag att man kan dra sina egna slutssatser genom att kolla på till exempel medelinkomsten i USA som är störst hos asiater följt av vita, hispanics och svarta. Detta trots att det inte har bott särskilt länge i landet."

Medelinkomst är inget bra mått på intelligens. Intelligens påverkar väl inkomsten positivt på ett sätt i och för sig men det finns annat som påverkar den mycket också. Som förmågan att slicka uppåt och sparka neråt, om man är kompis med cheferna eller inte, om man är framfusig eller inte, om man är väldigt ärlig eller om man kan tänka sig att manipulera lite för att gynna sig själv, osv.

Det enda jag har att säga om intelligens hos svarta jämfört med vita är att jag har läst om en undersökning man gjorde i USA för många år sen. Där kom man fram till att svarta i sydstaterna genomsnittligt var mindre intelligenta än alla andra i USA. Svarta i nordstaterna var däremot intelligentare än vita i sydstaterna (eller ungefär lika intelligenta, kommer inte ihåg exakt), och allra intelligentast var vita i nordstaterna. OM den undersökningen stämmer så säger det ju en del om hur livsvillkoren påverkar utslagen i intelligenstester osv. Jag läste om den där undersökningen i en gammal psykologibok så jag vet inte om den utfördes på ett korrekt sätt eller inte för det fanns ingen referens till originalet i boken.

:roll:
Citera
2002-12-14, 01:33
äldre konto (old)
Ej medlem
Medelinkomst är inget bra mått men jag tycker inte heller att man kan tillskriva framfusighet, ärlighet, eller något av de andra egenskaperna en speciell ras. Är vi inte då väldigt mycket ute och fiskar i konstiga vattten?Däremot så kan det naturligtsvis påverka att vita har den ekonomiska makten och därför i viss mån ger dem vita fördelar.

Men det är ingen förklaring till varför asiater har högre inkomster än svarta och hispanics. Det är jämt en massa tjat från svarta medborgargruupper att dem blir diskriminerade och inte lyckas men varför lyckas då asiaterna? Det är likadant i hela världen där det finns asiatiska minoriteter så lyckas dem. Afrika, Europa, Sydamerika, Australien och så vidare.

Kan det trots allt vara så att de är intelligentare och upptäcker bra affärsmöjligheter lättare?
Citera
2003-06-23, 23:38
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag tror mer att asiaternas framgång beror på uppfostran.

Tänk er själva så väluppfostrade japener är jämnfört med dom flesta svarta i USA. Dom har det hårt som fan i skolan och har oftast sedan en hel del hemma att göra (enl. vad jag läst/hört).
Jämför det med en "vanlig" svart i nån storstad, dom flesta bryr sig inte om skolan. Dom är ute och festar och tänker inte alls på sin framtid. Sen finns det naturligtvis undantag på båda sidor... Men det här är den bilden jag har fått av det hela iallafall.

Vad det gäller vilka raser som är smartare m.m. det FINNS genetiska skillnader, det är bevisat. Jag tänker inte utala mig om vilka detta skulle vara... Men vad säger emot att någon ras inte skulle vara intelligentare än den andra?
Citera
2003-06-24, 23:20
äldre konto (old)
Ej medlem
Det finns en ras, oh det är vi Homo Sapiens Sapiens, men det förtjänar vi inte att heta, vi borde bli kallad Nosferatus istället....... I filmen matrix nämner en av agenterna att vi är som virus, men icke, viriala varelser av samma art attackerar inte varadra som vi gör, det gör oss värre än virus..

:evil: Vi har alla satan i oss :twisted:
Citera
2003-06-27, 18:31
Medlem
Fråga

Vad är en ras? Tar du bort allting som kan härledas till miljön "rasen" bor i-vad får du kvar?. Är det inte så att egenskaper vi tillskriver vissa "raser" egentligen är egenskaper hos den miljö vi lever i som säger det(och deras som är tysta) som satt sina spår? :?:
Citera
2003-06-28, 09:56
Bannlyst
blä

"Blir på ett sätt imponerad och samtidigt rädd att idéer som Voltaire och Linné hade fortfarande finns bland oss,, hade inte helt trott det.."

Nä då fanns det forskare som var ute att beskriva verkligheten på på det sätt som bäst passade in på verkligheten till skillnad från nu när de är ute efter att fiska anslag och måste vara helt opportunistiska annars blir det inga. :x
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in