Citat:
Ursprungligen postat av moleman
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfon
Citat:
Ursprungligen postat av moleman
Det är ju bara att jämföra hur långt utvecklingen har gått i dom olika världsdelarna.
men *dah*...hur hade du tänkt dig att länderna i Afrika skulle kunna industrialiseras efter imperialismens plundring? Det går ju inte. Man bör kanske tänka över att det är betydligt fler i västvärlde som får gå i skola än i Afrika, och de skolorna som finns i Afrika är i många fall bristfälliga p.g.a. minst sagt taskig ekonomi. Inte så konstigt om de då inte kan lika mycket generellt som "vi". Men intelligens är väl egentligen inte ett mått på hur mycket man kan...och se på det japanska & kinesiska skolväsendet, inte konstigt att de lär sig mycket saker och kan mycket, men gör det dem intelligentare? Sver: Nej, inte nödvändigtvis.
Visst, stimuleras man växer väl intelligensen iofs...samtidigt är det många andra aspekter att ta hänsyn till. Det finns ju dem som påstår att kosten har stor inverkan, tror inte att barnen i Somlia får i sig sådär übermycket Omega-3.
Hur långt hade utvecklingen gått i Afrika innan "imperialismens plundring" då?
Var bara tvungen att svara på detta inlägg... för det hela är ganska enkelt att inse.
Jag är absolut inte en expert på historia, tvärtom är det nog mitt svagaste område. Och jag kanske gör bort mig totalt, men ett par observationer: Egypten grundades runt Nilen och Europa är otroligt bördigt jämfört med Afrika.
Där jorden är bördig kan männsikor frodas på ett helt annat sätt, och där människor frodas skulle jag vilja påstå att utvecklingen har ett litet försprång. Och Egypten var långt framskridet när Europa fortfarande stod och skrek barbariska krigsrop och bar djurskinn. Detta om man bortser från Romarna som ploppade upp ganska snart (om dom inte redan fanns..? fan har ingen koll på historia som sagt). Och sedan började rivaliteten: Romarna slogs mot barbarer i norr (européer), Egyptier och Perser (heter dom så..? Persien iaf). Dom två senaste var båda väldigt långt framskridna i teknologi, kultur, språk och stridskonst. Och Egyptier var väl ändå svarta.....??
Sedan vet jag inte vilka som föll först och sist, eller vad som hände.
En poäng: Medans dessa grupper frodades runt bördiga marker, handlade inom rikerna och krigade, levde resten av Afrika väldigt avskilt. Jorden var inte bördig, det var svårt att överleva och det fanns inga städer att tala om (över huvudtaget?). Och krigen var småskaliga. Det fanns helt enkelt inte så mycket att kriga över antar jag... och därför fick dessa afrikaner inte chansen att utvecklas på samma sätt.. dom hade väl knappt nån aning om vad som skedde i resten av världen.
Vi fick papper från kineserna, matematik från araberna(?), monotheism från judarna(?) och massor med andra grejer... vi hade inte varit lika framgångsrika om det inte vore för alla andra civilisationer!! Utveckling går framåt när man kan låna idéer från andra, fortsätter utveckla dessa eller helt enkelt har ett mål. Bättre vapen var ett sådant mål.
Så kom någon jävel på krut (vem fan då??) och eurpérnas överlägsenhet var ett faktum! Endast på grund av en snilleblixt kan en civilisation totalt förstöra för en annan.
Så innan "imperialismens plundring" var afrika totalt outvecklat. Detta på grund av sin isolation från resten av omvärlden, inte på grund av att dom inte är smarta!!!!!!!!!
Och europérna förvärrade situationen i afrika och indien katastrofalt när dom plundrade och roffade åt sig. Innan imperialismens framfart levde i afrika ungefär så många människor som jorden kunde hålla. Nu finns där många många fler än jorden kan föda. Varför? Inte fan vet jag, men nog är det "vårat" fel alltid...
Klaga gärna på mitt inlägg.. detta är iaf vad jag ser som ungefärlig fakta =)