Citat:
Ursprungligen postat av
tesaurus
Jag har givetvis inte alltid rätt, men jag kan skönja rätt så mycket. Genom hur personen klär sig och vilket ansiktsuttryck personen har. Jag kan se hur pass bra social kompetens personen har, vilka värderingar den har. Till exempel kan jag på avstånd se en ekonom, eller ingör eller en säljare, även om ekonom och säljare ibland kan vara svåra att urskilja... Om det är en festprisse eller en laidback person.
Nån mer som har denna förmåga?
Låter väl inte så konstigt. Känner igen det där. Fast man kan ha rejält fel, men sällan.
Genom att studera hållning, kroppskonstitution, ålder, kön, klädstil, frisyr, glasögon, väska, accessoarer, skor, hur "vaken" blicken är kan man avgöra rätt mycket. Så duktig som du verkar vara, är jag inte.
Får man dessutom växla några ord är man snabbt på det klara med vad man har framför sig.
Hur har du tränat upp dig? Medfött?
Jag är väldigt observant på människor sedan senpuberteten, kan lätt läsa av dem.
Sedan har jag haft ett par jobb där man får träna upp det.
Har märkt att en del är helt blinda på området.
Miljöpartister, vänsterpartister, SD, sossar, moderater, KD är rätt lätta att känna igen.
Får man information om var de bor och vilken bil de kör, så har man ofta en bild klar rätt snabbt.
Folk är rätt enkelspåriga, jobbar med det, röstar det, kör det, bor där, klär si och så, tittar på det, gör det och det på fritiden.
Mycket styrs av jobbet, utbildningen och ekonomin.
De flesta som jobbar kommunalt eller statligt röstar på V, FP eller SAP.