2014-02-16, 00:26
Medlem
Jag har givetvis inte alltid rätt, men jag kan skönja rätt så mycket. Genom hur personen klär sig och vilket ansiktsuttryck personen har. Jag kan se hur pass bra social kompetens personen har, vilka värderingar den har. Till exempel kan jag på avstånd se en ekonom, eller ingör eller en säljare, även om ekonom och säljare ibland kan vara svåra att urskilja... Om det är en festprisse eller en laidback person.

Nån mer som har denna förmåga?
Senast redigerad av tesaurus 2014-02-16 kl. 00:31.
Citera
2014-02-16, 00:29
Bannlyst
Jag har inte denna förmåga, eftersom denna förmåga ej existerar. Det är fullständigt omöjligt.
Citera
2014-02-16, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Jag har inte denna förmåga, eftersom denna förmåga ej existerar. Det är fullständigt omöjligt.

Du har fullständigt fel. Det sambandsanalyser, man ser hur någon klär sig och vet då åt vilket håll personen är åt, givetvis har man ibland fel. Men det är något alla kan göra om man tänker till. På samma sätt som man kan gissa vem som är förare bakom ratten.

Ekonomer har tex ofta backslick, eller propert utseende med ett uttrycktslöst ansikte

Ingenjörer och civilingenjörer har en mer laidback klädstil och frilla, men ser samtidigt något sofistikerade ut.
Senast redigerad av tesaurus 2014-02-16 kl. 00:36.
Citera
2014-02-16, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Jag har givetvis inte alltid rätt, men jag kan skönja rätt så mycket. Genom hur personen klär sig och vilket ansiktsuttryck personen har. Jag kan se hur pass bra social kompetens personen har, vilka värderingar den har. Till exempel kan jag på avstånd se en ekonom, eller ingör eller en säljare, även om ekonom och säljare ibland kan vara svåra att urskilja... Om det är en festprisse eller en laidback person.

Låter väl inte så konstigt. Känner igen det där. Fast man kan ha rejält fel, men sällan.
Genom att studera hållning, kroppskonstitution, ålder, kön, klädstil, frisyr, glasögon, väska, accessoarer, skor, hur "vaken" blicken är kan man avgöra rätt mycket. Så duktig som du verkar vara, är jag inte.

Får man dessutom växla några ord är man snabbt på det klara med vad man har framför sig.

Hur har du tränat upp dig? Medfött?

Jag är väldigt observant på människor sedan senpuberteten, kan lätt läsa av dem.
Sedan har jag haft ett par jobb där man får träna upp det.
Har märkt att en del är helt blinda på området.

Miljöpartister, vänsterpartister, SD, sossar, moderater, KD är rätt lätta att känna igen.
Får man information om var de bor och vilken bil de kör, så har man ofta en bild klar rätt snabbt.

Folk är rätt enkelspåriga, jobbar med det, röstar det, kör det, bor där, klär si och så, tittar på det, gör det och det på fritiden.
Mycket styrs av jobbet, utbildningen och ekonomin.
De flesta som jobbar kommunalt eller statligt röstar på V, FP eller SAP.
Citera
2014-02-16, 00:57
Medlem
Håller med; sysselsättning och värderingar syns ganska tydligt. Speciellt i åldern 18-25. När folk blir äldre försvinner en del av behovet att skylta med grupptillhörigheten och många slutar bry sig så mycket om hur man klär sig osv. Man blir mer "neutral" i sin framtoning.

Minns själv när man gick gymnasiet och hur viktigt det då var att man hade vissa speciella märkeskläder som den grupp man ansåg sig tillhöra bar.

10 år senare kan man bara konstatera: satan vad löjlig och ytligt fixerad man var
Citera
2014-02-16, 01:08
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:

Definitivt!
Kan se om någon är rädd, aggresiv, tuff, osäker, har mycket livserfarenhet, missbrukare, snäll, socio/psykopat, rik/fattigt osv osv.
Allt har en logik, även om det sker naturligt på instinkt i första ledet.
Citera
2014-02-16, 01:16
Medlem
Det låter snarare som att du har tittat för mycket på Sherlock, och pga för mycket fritid och för lite social stimulans lurat dig själv att du är som huvudkaraktären. Alternativt att du lider av något narcissistiskt drag eller att du omedvetet lurar dig själv att du har denna förmåga för att egentligen skydda dig mot verkligheten (där du har väldigt lite koll).

Händer det ofta att du frågar folk om de jobbar som t.ex. naprapat och läser Shakespear på fritiden, och de svarar "Ja! Men jävlar, hur kunde du veta det!?".
Citera
2014-02-16, 01:21
Medlem
Konkeletares avatar
Vet inte riktigt, tror säkert att det går att missbedöma (lite starkt att säga döma) men alla har ett utåtriktat eller EN utåtriktad personlighet. Brukar alltid finnas något bakom.

T.e.x jag bor i en rik kommun, och vissa ser mig bara som tråkig o på det viset, men det som har hänt är att jag blivit påverkad av det som hänt mig, som dom aldrig skulle kunna gissa, eftersom att dom aldrig skulle kunna ha varit med om det. Just sayin.
Citera
2014-02-16, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryTurtleDove
Låter väl inte så konstigt. Känner igen det där. Fast man kan ha rejält fel, men sällan.
Genom att studera hållning, kroppskonstitution, ålder, kön, klädstil, frisyr, glasögon, väska, accessoarer, skor, hur "vaken" blicken är kan man avgöra rätt mycket. Så duktig som du verkar vara, är jag inte.

Får man dessutom växla några ord är man snabbt på det klara med vad man har framför sig.

Hur har du tränat upp dig? Medfött?

Jag är väldigt observant på människor sedan senpuberteten, kan lätt läsa av dem.
Sedan har jag haft ett par jobb där man får träna upp det.
Har märkt att en del är helt blinda på området.

Miljöpartister, vänsterpartister, SD, sossar, moderater, KD är rätt lätta att känna igen.
Får man information om var de bor och vilken bil de kör, så har man ofta en bild klar rätt snabbt.

Folk är rätt enkelspåriga, jobbar med det, röstar det, kör det, bor där, klär si och så, tittar på det, gör det och det på fritiden.
Mycket styrs av jobbet, utbildningen och ekonomin.
De flesta som jobbar kommunalt eller statligt röstar på V, FP eller SAP.

Du förklarade det bättre än vad jag kunde
Citera
2014-02-16, 01:27
Medlem
twoeggss avatar
Vad har personlighet att göra med hurvida man är ekonom eller säljare?. Du _kanske_ ser yrket, men du ser garanterat inte personligheten. Personligheten är mycket komplex och inget man kan se vid första ögonkastet.
Citera
2014-02-16, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Definitivt!
Kan se om någon är rädd, aggresiv, tuff, osäker, har mycket livserfarenhet, missbrukare, snäll, socio/psykopat, rik/fattigt osv osv.
Allt har en logik, även om det sker naturligt på instinkt i första ledet.

Precis. Jobbiga är också att jag märker när någon läser av mig och att han märker att jag fatta det. Då blir det stelt... Om någon analyserar en, ser man genom att någon stirrar på dig efter att du sagt något, exempelvis.

Jag har även träffat supersmarta psykopater som sitter med i styrelsen på börsnoterade bolag. Jag märker att de vet att jag ser dem som psykopater....och ja jag ser det eftersom jag märker att de är sjukt bra på att analysera. Jag tror dock inte att han vet jag jag vet att han vet det om mig
Citera
2014-02-16, 01:36
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:

även kallat att man har förutfattade meningar om personer.... och visst, det är rätt ofta som ens förutfattade meningar faktiskt stämmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in