• 1
  • 2
2014-02-15, 10:45
Medlem
Mozrooms avatar
Har fått ett erbjudande om att byta min lägenhet till en på Munkebäckstorget i Göteborg. Själva lägenheten är fin, men jag är lite nyfiken på området. Verkar ta 10 min till centralen och finnas bra med förbindelser. Men vill veta hur området är: vilka bor där, är det stökigt, bra restauranger?
Citera
2014-02-15, 13:37
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Ta lägenheten.
Halvtråkigt område men absolut inte stökigt.
Munkebäck/Kålltorp är ganska eftertraktat.
Citera
2014-02-15, 16:59
Medlem
kostymnisses avatar
Det är tråkigt/lugnt beroende på vilket ben du väljer att stå på.
Det lär inte bli mindre eftertraktat när staden växer.
Massa olika kommunikationer som sagt och ingen tid alls till det absoluta city samtidigt som du har en del affärer precis där på torget.
Ta den helt enkelt.
Citera
2014-02-15, 17:09
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Ta lägenheten, absolut!

Det är ett trevligt område, inget stök och bös. Det finns bra med butiker, typ en stor ICA Maxi, Media Markt, Max hamburgerställe och flera andra matbutiker, frisörer, godisbutik, guldsmed, fotobutiker etc etc. Tror inte det fattas någonting där. Några trevliga småpubar finns det med.

Det ända jag kan tycka kan vara lite jobbigt är att du har alla trafiklederna precis där, så det är en del stök från bilarna, men beroende på just vart din lägenhet ligger så är det ju inte säkert just du kommer störas av trafiken.
Citera
2014-02-16, 04:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ta lägenheten, absolut!

Det är ett trevligt område, inget stök och bös. Det finns bra med butiker, typ en stor ICA Maxi, Media Markt, Max hamburgerställe och flera andra matbutiker, frisörer, godisbutik, guldsmed, fotobutiker etc etc. Tror inte det fattas någonting där. Några trevliga småpubar finns det med.

Det ända jag kan tycka kan vara lite jobbigt är att du har alla trafiklederna precis där, så det är en del stök från bilarna, men beroende på just vart din lägenhet ligger så är det ju inte säkert just du kommer störas av trafiken.

Frågan gällde Munkebäckstorget och inte Torpavallsområdet. Det är ganska lite trafik på vägarna nattetid så det är inte så farligt, men under rusningstid är det lite trafikstört på västra delen av Munkebäckstorget. Östra sidan är tyst och bra.

Någon ICA Maxi finns inte i närheten, utan det är Konsum som gäller. En halv kilometer bort finns en något trång ICA Kvantum. Fotoaffär finns inte längre och guldsmeden verkar ha trappat ner. Pizzeria, restaurang, Apotek och flera godisaffärer finns i närheten. Finns även nån butik som säljer ljudanläggningar för audiofiler som betalar 100.000-tals kronor för sånt.
Citera
2014-02-16, 06:42
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Frågan gällde Munkebäckstorget och inte Torpavallsområdet. Det är ganska lite trafik på vägarna nattetid så det är inte så farligt, men under rusningstid är det lite trafikstört på västra delen av Munkebäckstorget. Östra sidan är tyst och bra.

Någon ICA Maxi finns inte i närheten, utan det är Konsum som gäller. En halv kilometer bort finns en något trång ICA Kvantum. Fotoaffär finns inte längre och guldsmeden verkar ha trappat ner. Pizzeria, restaurang, Apotek och flera godisaffärer finns i närheten. Finns även nån butik som säljer ljudanläggningar för audiofiler som betalar 100.000-tals kronor för sånt.

Visst har du rätt i att det är Torpavallsområdet men de är ju direkt gränsande till varandra så det är verkligen inte fel att påpeka att det finns där. Det är ju hand-i-hand områden så att säga.

En halvkilometer, dvs 500m, det får ändå betecknas som nära. Tyvärr har du ju rätt i att mycket trappas ner förutom mataffärer etc, stadsdelstorgen dör ju alltmer överallt dock och är ingen specifikt för just Munkebäck.
Värt att påpeka är även närheten till Allum i Partille som är att föredra varje dag i veckan framför Nordstan i city.
Citera
2014-02-16, 13:59
Medlem
Mozrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle
Ta lägenheten.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ta den helt enkelt.

Citat:
Ta lägenheten, absolut!

Tack för er hjälp! Den tilltänkta lägenheten ligger i ett bostadsområde och har inte fönster ut mot någon större väg. Annars är det väl positivt att trafiklederna är där? Jag har bil och antar att det går enkelt att pendla till jobbet.

Förstått det som att området är lite tråkigt. Men kan tycka att det är skönt att åka in till stan för att festa och stöka. Vet inte om jag hade velat på bo t.ex. Andra Långgatan med tanke på alla barer. Perfekt med några småpubar i närheten dock. Lär bli några kvällar där

Någon som vet om det finns någon indisk restaurang i närheten?
Citera
2014-02-16, 14:06
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mozroom
Tack för er hjälp! Den tilltänkta lägenheten ligger i ett bostadsområde och har inte fönster ut mot någon större väg. Annars är det väl positivt att trafiklederna är där? Jag har bil och antar att det går enkelt att pendla till jobbet.

Förstått det som att området är lite tråkigt. Men kan tycka att det är skönt att åka in till stan för att festa och stöka. Vet inte om jag hade velat på bo t.ex. Andra Långgatan med tanke på alla barer. Perfekt med några småpubar i närheten dock. Lär bli några kvällar där

Tänkte mer på ljudet från vägarna, det kan kännas lite som att bo i en jumbo-jet i bland haha nej nu överdriver jag. Man vänjer sig rätt så fort om man bor nära. Och ja, det är enkelt att komma ut på vägarna i vilken direktion som helst -så har man bil så är det ju bra.

Vet faktiskt inte om det finns just någon indisk restaurang där, men i Olskroksområdet som ligger halvvägs till centrum så ligger det flera stycken. Ett par hållplatser bort bara.

Liiite "tråkigt" kan man väl säga att området är, men det kommer du nog bara tycka är skönt. Och i synnerhet eftersom det är såpass nära centrum.
Citera
2014-02-16, 14:16
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mozroom

Man vänjer sig vid ljudet från vägar ja, jag bor iofs inte vid någon större led men väl en gata där räddningstjänst kör och numera hör jag inte ens det trots att gäster alltid påpekar det.
Pendla med bil? Tänk på trängselskatten, jag hade tagit spårvagn/buss om du jobbar på ett ställe som ligger någorlunda bra till sett till hållplatser.

Välkommen till Göteborg!
Citera
2014-02-16, 14:30
Medlem
Citat:
Värt att påpeka är även närheten till Allum i Partille som är att föredra varje dag i veckan framför Nordstan i city.

Då slipper man trängselskatt dessutom. Närhet till Delsjö-området kan vara värt att nämna också.
Citera
2014-02-16, 14:44
Medlem
Mozrooms avatar
Citat:
Tänkte mer på ljudet från vägarna, det kan kännas lite som att bo i en jumbo-jet i bland haha nej nu överdriver jag. Man vänjer sig rätt så fort om man bor nära. Och ja, det är enkelt att komma ut på vägarna i vilken direktion som helst -så har man bil så är det ju bra.

Vet faktiskt inte om det finns just någon indisk restaurang där, men i Olskroksområdet som ligger halvvägs till centrum så ligger det flera stycken. Ett par hållplatser bort bara.

Liiite "tråkigt" kan man väl säga att området är, men det kommer du nog bara tycka är skönt. Och i synnerhet eftersom det är såpass nära centrum.
Får lyssna lite extra när jag åker och kollar på lägenheten. Men det är inte så farligt. Efter några år i "skogen" ska det bli skönt med lite liv och rörelse igen. Ah, just ja Olskroken. Har faktiskt ett gäng polare som bor där. Ska definitivt åka dit när tikka-suget blir för stort.

Citat:
Man vänjer sig vid ljudet från vägar ja, jag bor iofs inte vid någon större led men väl en gata där räddningstjänst kör och numera hör jag inte ens det trots att gäster alltid påpekar det.
Pendla med bil? Tänk på trängselskatten, jag hade tagit spårvagn/buss om du jobbar på ett ställe som ligger någorlunda bra till sett till hållplatser.

Välkommen till Göteborg!
Får kanske låta bilen stå när jag ska in till stan. Men verkar som jag inte måste passera stan för att komma till jobbet. När jag är ledig åker jag dock gärna kollektivt.

Tack för det!

Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Då slipper man trängselskatt dessutom. Närhet till Delsjö-området kan vara värt att nämna också.
Tack för tipset ska kolla in det. Andra får gärna fylla på med bra saker i närheten. Letar ett gym. Ser att SATS finns där, men är ju lite dyrt. Letar ett mindre och mer personligt gym.
Citera
2014-02-16, 15:03
Moderator
Neksnors avatar
Bodde i området för ca 20 är sedan, men är fortfarande i området ibland. Bodde högt, med fönster mot Sävenäs, på somrarna när jag sov med öppet fönster kunde jag höra svagt när de kopplade tåg på bangården, inget störande ljud. Gillar du att springa, fiska, plocka svamp eller bara röra dig i naturen så finns det gott om skog och sjö i närheten. Väldigt bra kollektivtrafik nu när de har förlängt linje 5.

Ta den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in