• 1
  • 2
2014-02-28, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
Den ska väl läggas ner och flyttas till Västervik?

Nej, öppnar nytt i Västervik, som troligtvis bara skall gå på somrarna enligt senaste hörsägen.
Hur det blir återstår att se
Citera
2014-03-25, 19:31
Medlem
Raxxorzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denitz
Nej, öppnar nytt i Västervik, som troligtvis bara skall gå på somrarna enligt senaste hörsägen.
Hur det blir återstår att se
Vad jag har förstått så ska dom även bygga en ny terminal i Oskarshamn för färjetrafiken
Citera
2014-04-29, 22:28
Medlem
Är nyfiken, hur gick det för dig i Oskarshamn? Flyttade du dit trots allt? Och vad sätter du för betyg på staden hittills? För- och nackdelar? Är det OKG pendlar till? Och hur är lokalborna??
Citera
2014-05-01, 09:35
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyzor
Är nyfiken, hur gick det för dig i Oskarshamn? Flyttade du dit trots allt? Och vad sätter du för betyg på staden hittills? För- och nackdelar? Är det OKG pendlar till? Och hur är lokalborna??
Jag kan berätta lite snabt hur det gick för mig. Bor en bit utanför Oskarshamn så jag har bara varit inne i stan ett par gånger än så länge men det är en fin stad. Har klippt mig och frisersalonger verkar det finna några vettiga. Har försökt äta pizza och sushi. Pizzan var ok sushin var blä, finns säkert bättre ställen för både och hoppas jag. Har inte provat någon riktig resaurang ännu.
Angående folket så bli jag fan tokig. Man har hört att smålänningar ska vara snåla men det är ju fan som ett jävla skämt. Ett exempel: När jag handlade sushi stod det en välklädd kvinna med miniräknare framför menyn och räknade ut vilken rätt som gav flest sushibitar för pengarna. Med jämna mellanrum kommenterade hon vad hon kom fram till för personalen och ifrågasatte "varför är den där kombinationen så mycket dyrare/billigare".
Nu när det börjar bli fint väder ska jag försöka åka in och utforska staden lite närmare. Kanske kommer en uppdatering framöver.
Citera
2014-05-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Jag kan berätta lite snabt hur det gick för mig. Bor en bit utanför Oskarshamn så jag har bara varit inne i stan ett par gånger än så länge men det är en fin stad. Har klippt mig och frisersalonger verkar det finna några vettiga. Har försökt äta pizza och sushi. Pizzan var ok sushin var blä, finns säkert bättre ställen för både och hoppas jag. Har inte provat någon riktig resaurang ännu.
Angående folket så bli jag fan tokig. Man har hört att smålänningar ska vara snåla men det är ju fan som ett jävla skämt. Ett exempel: När jag handlade sushi stod det en välklädd kvinna med miniräknare framför menyn och räknade ut vilken rätt som gav flest sushibitar för pengarna. Med jämna mellanrum kommenterade hon vad hon kom fram till för personalen och ifrågasatte "varför är den där kombinationen så mycket dyrare/billigare".
Nu när det börjar bli fint väder ska jag försöka åka in och utforska staden lite närmare. Kanske kommer en uppdatering framöver.

Intressant! Jag är själv nyinflyttad i trakten, men bor utanför stan, åt Målilla-hållet. Känner inte en kotte, men är såklart nyfiken på vad staden har att erbjuda. Är en jäkla förändring att komma från storstad vill jag lova. Jag undrar även hur gymen är? Har googlat lite, och det finns ju ett par stycken. Nån som har koll på fräschast/mest prisvärt/vilken typ av folk som tränar var? Har även varit i Hultsfred ett par gånger för Systemet och solarier, är ungefär lika långt dit för mig. Dock antar jag att inte mycket kan sägas om den lilla byn..

Ja, smålänningar har man ju hört ska vara snåla, men det där var nog ett extremfall! Av det lilla jag sett av folk så verkar det vara mycket WT, speciellt på tjejsidan i min åldersgrupp och ingen jag direkt känner att jag vill rusa fram och bli bästa kompis med... Antar att de flesta vettiga människorna flydde staden så fort de fyllde 18. Vill gärna höra mer om hur det går för dig och TS!
Citera
2014-05-10, 16:26
Medlem
Gaffelpärms avatar
Byggebo är ett bra företag. Kristineberg var ett slitet område FÖRR men nu är det riktigt trevligt med bra lägenheter och bra service. Välskött och tryggt område! Dyrt tycker jag inte för oftast är ex deras 2or betydligt större än "vanliga 2or". Finns Vetrinärstation, 2st pizzerior/resturanger, ICA, Frisör, Asiatisk mataffär, Kiosk/spel m,m i Kristinebergs Centrum. Dessutom byggs det en helt ny vårdcentral.

Passa dig för Humleplan som ägs av Svenska Bostadsfonden, riktigt grisigt område med kass service!
Citera
2014-06-09, 21:10
Medlem
DTWKs avatar
Nu har det gått en månad till. Kan väl inte säga att jag stormtrivs men det är helt ok. En stad blir ju sällan bättre än folket man känner och när man typ inte känner någon får man inte så mycket utbyte av vardagen även om staden är fin.

Jag bor också några mil utanför stan så man är ju inte inne dagligen som sagt.

Angående snåla smålänningar så har jag sett fler exempel än hon på sushi-haket (inte lika extrema dock) men jag vet inte om man lägger det på minnet bara för man är just i Småland. Blir tokig på folk som är dumsnåla. Köper skit som går sönder på en kvart istället för att lägga några kronor extra och få något vettigt.

Det mesta jag behöver har gått att hitta i Oskarshamn. Har åkt till IKEA i Kalmar en sväng men annars har jag hittat allt jag behövt i o-hamn. Stort Ica, bra blomsterland, flera byggvaruhus, några helt ok klädaffärer (för en som iof är ganska obrydd om kläder...), Hemtex, Kalmar Lantmänn m.m.

Det jag fortfarande saknar är något vettigt ställe att äta på om man vill ha en lite lyxigare kväll.
Citera
2014-06-19, 00:59
Medlem
Raxxorzs avatar
Citat:
Nu har det gått en månad till. Kan väl inte säga att jag stormtrivs men det är helt ok. En stad blir ju sällan bättre än folket man känner och när man typ inte känner någon får man inte så mycket utbyte av vardagen även om staden är fin.

Jag bor också några mil utanför stan så man är ju inte inne dagligen som sagt.

Angående snåla smålänningar så har jag sett fler exempel än hon på sushi-haket (inte lika extrema dock) men jag vet inte om man lägger det på minnet bara för man är just i Småland. Blir tokig på folk som är dumsnåla. Köper skit som går sönder på en kvart istället för att lägga några kronor extra och få något vettigt.

Det mesta jag behöver har gått att hitta i Oskarshamn. Har åkt till IKEA i Kalmar en sväng men annars har jag hittat allt jag behövt i o-hamn. Stort Ica, bra blomsterland, flera byggvaruhus, några helt ok klädaffärer (för en som iof är ganska obrydd om kläder...), Hemtex, Kalmar Lantmänn m.m.

Det jag fortfarande saknar är något vettigt ställe att äta på om man vill ha en lite lyxigare kväll.
Vart jobbar du någonstans?

Ang. det med lite bättre matställe, har du provat Kråkan eller Lilla Krogen?

För övrigt kommer du bli imponerad av all aktivitet och alla ställen som säljer öl i hamnen. Brädholmen har fullkomligt talat exploderat i småcaféer och matställen med rättigheter.
Citera
2014-06-19, 07:43
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raxxorz
Vart jobbar du någonstans?

Ang. det med lite bättre matställe, har du provat Kråkan eller Lilla Krogen?

För övrigt kommer du bli imponerad av all aktivitet och alla ställen som säljer öl i hamnen. Brädholmen har fullkomligt talat exploderat i småcaféer och matställen med rättigheter.
Jag jobbar mest hemifrån men har kontor uppe i Östergötland.

Kråkan och Lilla Krogen ska prövas. Tack för tipset

I helgen var jag nere i hamnen. Ganska fint att gå runt och titta men jag tyckte det var glest med öppna krogar? En pizzeria och ett asiatiskt hak samt en stängd krog som såg trevlig ut ute på badholmen. Åt på det asiatiska stället, minns inte vad det hette men jag går nog inte tillbaka. Obalanserat kryddat och inget sting i maten. Det var billigt (runt hundra kronor för en huvudrätt) men hade ändå förväntat mig lite bättre.
Åt vilket håll ligger explosionen? Mot gotlandsfärjan eller andra hållet. Rörde mig inte så långt från gästhamnen då jag tänkte att det borde vara där det händer
Citera
2014-07-13, 12:42
Medlem
Raxxorzs avatar
Citat:
Jag jobbar mest hemifrån men har kontor uppe i Östergötland.

Kråkan och Lilla Krogen ska prövas. Tack för tipset

I helgen var jag nere i hamnen. Ganska fint att gå runt och titta men jag tyckte det var glest med öppna krogar? En pizzeria och ett asiatiskt hak samt en stängd krog som såg trevlig ut ute på badholmen. Åt på det asiatiska stället, minns inte vad det hette men jag går nog inte tillbaka. Obalanserat kryddat och inget sting i maten. Det var billigt (runt hundra kronor för en huvudrätt) men hade ändå förväntat mig lite bättre.
Åt vilket håll ligger explosionen? Mot gotlandsfärjan eller andra hållet. Rörde mig inte så långt från gästhamnen då jag tänkte att det borde vara där det händer
Det är omkring gästhamnen, men dock så har vädret satt stopp för det hela lite. Antar att du var på Latitud 57?
Citera
2014-08-19, 21:32
Medlem
Gaffelpärms avatar
Ska du ha gott käk i trevlig sportmiljö så gå till "Åströms" på Hamngatan
Ska du ha lyx i överflöd och snordyr/lyxkäk så är det "Hotell Corallen" ute i Ernemar som gäller.
Citera
2015-01-28, 16:42
Medlem
Adelaides avatar
Skulle inte välja Oskarshamn som första val iaf. För mycket trista industribyggnader för min del, som inte är så speciellt vackra att titta på. Samt att staden, som de flesta småstäder, är rätt så död under vinterhalvåret.
Enda positiva jag kan komma på är väl den lite äldre delen av stan som är rätt så fin, samt pizzerian vid hamnen som gör goda pizzor.

Men jag har inte varit i Oskarshamn på 5-6 år nu, så jag vet inte hur det är där nu.

Satsa på Kalmar istället om du av nån anledning måste bo i östra Småland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in