• 1
  • 2
2014-02-14, 22:14
Bannlyst
Hur är det att bo i Oskarshamn som ensam man? Är det lugnt där? Hur är utelivet? För-/nackdelar?

Jag siktar på att få jobb nånstans däromkring och funderar på att bo i Oskarhamn (om allt går som det ska). Dock vet jag inte om det är bättre att bo i Kalmar. Avståndet till jobbet skulle i sådana fall bli betydligt längre. Men fördelarna kanske väger upp avståndet det innebär att pendla, vad vet jag...
Citera
2014-02-14, 22:37
Medlem
Oskarshamn är en riktig håla! Fyfaan säger jag bara.
Min familj har landställe i närheten som är fint och mysigt men staden Oskarshamn är åt h-vete.
Personerna som bor där är extremt WT och taffliga, killarna glider runt med monsterkepsar och mjukisbyxor och tjejerna bär på den kvinnliga motsvarigheten; linne och svarta tights.
Inga bra restauranger finns, uteställen vet jag inget om. Avråder dig STARKT!
Citera
2014-02-14, 22:54
Bannlyst
På vilket sätt är det åt helvete?

Omkring 23000 invånare enligt en länk jag läste, borde väl vara lite liv och rörelse?
Citera
2014-02-14, 23:08
Medlem
Det beror ju på vad man är ute efter, jag har bott i Oskarshamn i drygt fyra år, och jag trivs här i "stan" pendlar 4-5 mil till jobbet på verket, (tur och retur) tar ca 20min enkel resa, affärer finns om man ute är allt för kräsen om man snackar kläder / heminredning etc.
Tar ca 50 min upp till Västervik och är lika långt till Kalmar, där finns ju större utbud för "shopping"
Uteställen finns lite små lokala krogar och sen en liten lagom nattklubb

Restauranger är väl mest pizzerior (tror de är 13-14st)
Sen ett par med lite asiatiskt / Thai mat.

Båten över till Gotland är smidigt om man gillar att åka dit, likaså finns en ölandsfärja som går om somrarna, Oskarshamn är ju mest en sommar stad.

Så för mig som är uppvuxen mitt ute i igenstans och komma till Oskarshamn så är jag positiv, lärt känna bra folk och mest positiva intryck!
Citera
2014-02-15, 01:44
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denitz
Det beror ju på vad man är ute efter, jag har bott i Oskarshamn i drygt fyra år, och jag trivs här i "stan" pendlar 4-5 mil till jobbet på verket, (tur och retur) tar ca 20min enkel resa, affärer finns om man ute är allt för kräsen om man snackar kläder / heminredning etc.
Tar ca 50 min upp till Västervik och är lika långt till Kalmar, där finns ju större utbud för "shopping"

Båten över till Gotland är smidigt om man gillar att åka dit, likaså finns en ölandsfärja som går om somrarna, Oskarshamn är ju mest en sommar stad.

Så för mig som är uppvuxen mitt ute i igenstans och komma till Oskarshamn så är jag positiv, lärt känna bra folk och mest positiva intryck!
Finns det inte någon vettig restaurang, jag ska flytta dit om några månader. Är ju segt om man ska behöva åka till Kalmar för att få en skaplig bit mat.

Edit: hehe tittar man på restaurangkartan.se så är 4/5 på top 5 listan pizzerior så det besvarar nog min fråga :P det femte är golfklubben och de brukar väl mest köra med luncher och sånt.
Senast redigerad av DTWK 2014-02-15 kl. 01:46.
Citera
2014-02-15, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
Hur är det att bo i Oskarshamn som ensam man? Är det lugnt där? Hur är utelivet? För-/nackdelar?

Jag siktar på att få jobb nånstans däromkring och funderar på att bo i Oskarhamn (om allt går som det ska). Dock vet jag inte om det är bättre att bo i Kalmar. Avståndet till jobbet skulle i sådana fall bli betydligt längre. Men fördelarna kanske väger upp avståndet det innebär att pendla, vad vet jag...

Har bott i Oskarshamn hela mitt liv, det är en helt okey stad, ignorera alla som säger att det bara är en jäva håla, för det beror sig helt på vad man jämför det med!
Det finns gott om schyssta människor och det är trots allt en hamnstad, så på sommaren är det en idyll!

Måste jag nämna dem saker jag tycker är negativt så är det att Ja- vi har en del White trash. Men vi har också en hel del människor som faktiskt kan bete sig och som inte är helt tappade precis som vilken stad som helst.

Saker som lyfter Oskarshamn: Schysst utbud av träningsställen, gym, vi har ett fint nybyggt 'vattenpalats' och ishockey arena, vi har en all-around-fun hall som heter Big Bang där det finns saker som lazergame, bar, bowling, och andra aktiviteter. Vi har ett ute-liv som börjar bli bättre med åren, ca 4 olika nattklubbar (varav 1 är värd att gå på i mitt tycke (beror helt på ålder/musiksmak)) och säkert lika många barer. Vi utvecklas fort som fan också och nya butiker öppnar upp varje dag känns det som. MQ, HM, Lindex, Kappahl och många andra butiker är totalrenoverade i en galleria här så det finns mer att ta av än många säger/tror. Behöver man något utöver vad som finns här så får man åka 7 mil till Kalmar, där finns IKEA och dem lite större kedjorna.

Vet om folk som pendlat från kalmar till oskarshamnsområdet men tro mig , det blir tröttsamt då E-22 sträckan är ruggigt tröttsam att åka.

tl;dr hellre O-hamn än att pendla.

Citat:
Ursprungligen postat av Svampbob1995
[...]

Hade inte lyssnat på en 95'a om jag var du, han hänger väl säkert fortfarande på donken om kvällarna med moppen.

Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Finns det inte någon vettig restaurang, jag ska flytta dit om några månader. Är ju segt om man ska behöva åka till Kalmar för att få en skaplig bit mat.

Edit: hehe tittar man på restaurangkartan.se så är 4/5 på top 5 listan pizzerior så det besvarar nog min fråga :P det femte är golfklubben och de brukar väl mest köra med luncher och sånt.

Det som gör O-Hamn är pizzeriorna, kan rekomendera Blå-Gul / Tre vänner / Ninos / Kolbergakebaben / Viktoria. Men vi har även en del restauranger (men verkligen inte så många som behövs) Steakhouse har bytt ägare många gånger, men har hört att dem ska vi riktigt bra nu! Sen har vi 3 olika asiathak. donken och subway (kommer snart) finns också.
Senast redigerad av Limpfittz 2014-02-15 kl. 09:41.
Citera
2014-02-15, 10:05
Bannlyst
Denitz: tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Limpfittz
Måste jag nämna dem saker jag tycker är negativt så är det att Ja- vi har en del White trash. Men vi har också en hel del människor som faktiskt kan bete sig och som inte är helt tappade precis som vilken stad som helst.

Vilken tur. Vilka är de stökiga områdena?
Vet du vilka man kan hyra av? Jag läste att byggebo har stora skulder och beter sig bedrägligt vid kontraktsskrivning och liknande. Höga hyror sägs de också ha.

Tack för all info, jag känner inte en kotte därnere och blir lite orolig på om jag kommer trivas. Bor i Uppsala och här är det en del människor. De som jobbar på verket pendlar de från Oskarshamn främst eller finns det de som åker ända från Kalmar? Det är ju 10 mil.
Citera
2014-02-15, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
Denitz: tack!

Vilken tur. Vilka är de stökiga områdena?
Vet du vilka man kan hyra av? Jag läste att byggebo har stora skulder och beter sig bedrägligt vid kontraktsskrivning och liknande. Höga hyror sägs de också ha.

Tack för all info, jag känner inte en kotte därnere och blir lite orolig på om jag kommer trivas. Bor i Uppsala och här är det en del människor. De som jobbar på verket pendlar de från Oskarshamn främst eller finns det de som åker ända från Kalmar? Det är ju 10 mil.

Du vill inte bo i Kristineberg, annars kan du nog bo vart som. Ja byggebo har vart lite upp och ner men i grund och botten fungerar dem nog bra, dem brukar ha rätt hög standard på lägenheterna jämfört med många mindre hyresvärdar. Försök hitta en bra lägenhet i centrala oskarshamn istället, betalar 6,8k för min 100 kvm mitt i Centrum, hyresvärd: kuststaden.

det finns alltid folk som pendlar, men jävlar, det hade jag aldrig utsatt mig själv för... SÅ mycket bättre är inte kalmar. Oskarshamn är lite mindre, men kalmar är inte värt den resan -varje- dag.
Citera
2014-02-15, 18:26
Medlem
Kristineberg är ju också indelat, bott här hela tiden, inget att klaga på mer är ett gäng moped åkare, byggebo som hyresvärd och en hyra på 7k fyra rum å kök 105kvm eget skärmtak och en nyrenoverad tvättstuga i källare, bastu/relax avd i källaren som hyrs via bostadsrättsföreningen nära till Ica nära och vårdcentral (snart igen)

2 pizzerior som inte är jätte bra men duger i nödfall.
Citera
2014-02-15, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Limpfittz
Du vill inte bo i Kristineberg, annars kan du nog bo vart som. Ja byggebo har vart lite upp och ner men i grund och botten fungerar dem nog bra, dem brukar ha rätt hög standard på lägenheterna jämfört med många mindre hyresvärdar. Försök hitta en bra lägenhet i centrala oskarshamn istället, betalar 6,8k för min 100 kvm mitt i Centrum, hyresvärd: kuststaden.

det finns alltid folk som pendlar, men jävlar, det hade jag aldrig utsatt mig själv för... SÅ mycket bättre är inte kalmar. Oskarshamn är lite mindre, men kalmar är inte värt den resan -varje- dag.

Är det värt att bo i figeholm? Det är en by på 600 personer har jag för mig. Kuststaden ska jag kolla upp, hekst vill jag undvika byggebo då de verkar dyra och opålitliga. Finns det några ordentliga köpcenter i oskarshamn? Ordentligt ica maxi?

Citat:
Kristineberg är ju också indelat, bott här hela tiden, inget att klaga på mer är ett gäng moped åkare, byggebo som hyresvärd och en hyra på 7k fyra rum å kök 105kvm eget skärmtak och en nyrenoverad tvättstuga i källare, bastu/relax avd i källaren som hyrs via bostadsrättsföreningen nära till Ica nära och vårdcentral (snart igen)

2 pizzerior som inte är jätte bra men duger i nödfall.

Ok tack.

I övrigt, vad tycker ni om att bo där som ensam? Jag vill ju att det ska vara lite liv och rörelse. Jämfört med en stad som Uppsala är det väl ganska trist?

Jag är riktigt kluven att flytta dit och jobba. Ska man överväga ännu mer ensamhet mot ett jobb...?
Citera
2014-02-15, 23:19
Medlem
Oskarshamn blir ju lite tristare och tystare än typ Uppsala, figeholm är ju väldigt naturnära och nära till kärnkraftsverket (om det är där man jobbar) annars finns väl inget direkt "liv" i figeholm om man är van vid att kunna gå ut och ta en pilsner, är man bara social själv som person så har man nog inga större problem att bo någonstans. (Eller enstörig heller för den delen)

Jag personligen tycker inte byggebo är opålitligt, dock inte behövt kontakta dom särskilt mycket heller och dom få gångerna så har dom kommit inom de närmaste och åtgärdat det som åtgärdas skall.

Ica maxi finns i Oskarshamn , med tillhörande förbutik samt att ett apotek skall öppnas i lokalen snarast.
Citera
2014-02-23, 02:19
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:

Den ska väl läggas ner och flyttas till Västervik?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in