2014-02-14, 15:02
Medlem
Hallå, jag undrar hur man kan ta tillvara på skinn/päls från en hare på naturlig väg? Jag har försökt flå den och på inrådan lagt skinnet i frysen. . Så jag undrar hur länge det ska ligga där och hur man gör sen?
Citera
2014-02-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karhild
Hallå, jag undrar hur man kan ta tillvara på skinn/päls från en hare på naturlig väg? Jag har försökt flå den och på inrådan lagt skinnet i frysen. . Så jag undrar hur länge det ska ligga där och hur man gör sen?

Har du provat att googla skinnberedning?
Beror på om du vill ha pälsen kvar....
PS, hej igen.
Senast redigerad av SamVimes 2014-02-14 kl. 18:04.
Citera
2014-02-15, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karhild

Jag har aldrig berett något skinn och vet inte hur man gör.
Men jag vet att det finns ett helt annat forum där den här sortens frågor tas upp.
http://www.alternativ.nu/index.php?board=58.0

Att skinnet skall ligga i frysen har ingenting med själva beredningen att göra. Det skall ligga i frysen för att man skall vinna tid och hinna skaffa de grejer man behöver innan skinnet har förstörts.

Det är vanligt att jägare, som skjuter många rävar, fryser ner skinnen allteftersom rävarna skjuts. När de sedan fått ihop ett lämpligt antal skickar de skinnen till någon firma som bereder dem. På det sättet får de ner styckekostnaden.

Ett annat sätt att bevara skinnen på innan beredning är genom att salta in skinnen. Men jag tror att det är bättre att frysa ner skinnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in