• 1
  • 2
2014-02-13, 19:21
Medlem
Som rubriken, vad räknas som få vänner?

Sen undrar jag hur ser ni på folk som inte har så många vänner?
Då menar jag i relation med de som har många vänner, och de som inte har några vänner alls.

Vad kan vara orsaker till att ofrivilligt ha svårt att få vänner?
Citera
2014-02-13, 19:31
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Min åsikt är att få vänner är om man bara har 1-2 stycken.

Har väl ingen åsikt till de som ha få vänner. Spontan tanke ärväl att personen kanske inte har några sociala skills eller att personen trivs bäst ensam.
Citera
2014-02-13, 19:32
Medlem
speedcolas avatar
10 "nära" vänner är nog mer än vad de flesta har. Men träffar man aldrig dem så blir det genast "mindre" än någon som har 2-3 vänner som denne umgås mycket med.

Det beror också på vad man gör ihop med sina vänner. Är ni 2-3 stycken som bara sitter hemma och spelar dataspel så är det väl inte heller så kul. 2-3 stycken som hittar på kul saker och är utåtriktade är återigen något som de flesta nog uppfattar som ett rikt socialt liv.

Enda anledningen som gör det kul med folk som har kompisar är väl att man kan lära känna dennes kompisar själv. Annars så avgör social kompetens hur högt jag värderar någons sällskap.

Slutsats: Det viktigaste är att du själv trivs. Känner du dig ensam och saknar folk att göra saker ihop med så behöver du kanske träffa några nya. Är du däremot nöjd med din nuvarande situation ut och har ett tillfredsställande liv så spelar det ju ingen roll om nån annan tycker att du har för få vänner.
Citera
2014-02-13, 19:35
Medlem
Innebörden vän är ju viktigare.

Hellre få "riktiga" vänner än många "ytliga". Klyschigt sagt men så jävla sant.
Citera
2014-02-13, 19:45
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmwhatyousay

Det var även nån som påstod att man inte kan ha mer än 3st riktigt goda vänner. Kan tro på det ibland. Bra relationer behöver mycket underhåll och investerad tid liksom, så det funkar nog inte riktigt med för många.

Men det ena behöver ju inte utesluta det andra heller så klart.
Citera
2014-02-13, 20:02
Medlem
dunias avatar
En vän är den som står vid din sida utan att vingla till när allt går åt helvete. Tänker även att en vän är en själ i två kroppar.
Vet ni vad som är tragiskt? Personer med vänner. Personer med vänner som konstant snackar skit om vännerna/vännen ifråga och sedan leker att man är bästa vänner, bröder, systrar, you know what I'm talking about.

Vänner bryr sig om varandra, hjälper varandra, skrattar tillsammans, det finns så mycket. Jag är tacksam för de vänner jag har, det är sannerligen en rikedom i livet, kanske den största.
Citera
2014-02-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
10 "nära" vänner är nog mer än vad de flesta har. Men träffar man aldrig dem så blir det genast "mindre" än någon som har 2-3 vänner som denne umgås mycket med.

Det beror också på vad man gör ihop med sina vänner. Är ni 2-3 stycken som bara sitter hemma och spelar dataspel så är det väl inte heller så kul. 2-3 stycken som hittar på kul saker och är utåtriktade är återigen något som de flesta nog uppfattar som ett rikt socialt liv.

Enda anledningen som gör det kul med folk som har kompisar är väl att man kan lära känna dennes kompisar själv. Annars så avgör social kompetens hur högt jag värderar någons sällskap.

Slutsats: Det viktigaste är att du själv trivs. Känner du dig ensam och saknar folk att göra saker ihop med så behöver du kanske träffa några nya. Är du däremot nöjd med din nuvarande situation ut och har ett tillfredsställande liv så spelar det ju ingen roll om nån annan tycker att du har för få vänner.

Bra skrivet och håller med dig, det är kvalitén på vännerna som är avgörande inte antalet.

Men som någon skrev innan så kanske det oftast är personer med lite udda intressen som är ensamma? Det vill säga de som inte har hittat så många likasinnade, eller så har personen kanske bara haft otur, vad vet man. Så länge man är en god människa i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av mmwhatyousay

Ja, alla dessa klyschiga ordspråk och meningar är ju klyschiga på grund av att de oftast stämmer.
Man borde ta till dem mer och leva efter dem oftare egentligen.
Citera
2014-02-13, 20:45
Medlem
utanws avatar
Folk som har få vänner är i mina ögon mer pålitliga. 1-2 tycker jag är få. Vad menar du med din sista fråga? Är det svårt att få vänner eller svårt att behålla dom?
Citera
2014-02-13, 20:56
Medlem
Kusinen5s avatar
Jag har ju ca 300 vänner på facebook, accepterar ingen person jag aldrig sätt. Men de 300 personer så har jag 10 personer som jag känner riktigt riktigt bra och som jag alltid hänger med.
Jag anser inte 10 personer som "få" vänner, 2 vänner är få.
Citera
2014-02-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utanw
Folk som har få vänner är i mina ögon mer pålitliga. 1-2 tycker jag är få. Vad menar du med din sista fråga? Är det svårt att få vänner eller svårt att behålla dom?

Ja, med tredje frågan undrar jag främst varför vissa tenderar att bara få 1-2 vänner, hur kommer det sig att en del personer bara får någon enstaka vän i livet?

Men man kan ju fråga sig båda frågorna.
Citera
2014-02-13, 21:03
Medlem
fejsetnr1s avatar
Räcker med 1 riktigt bra vän som man kan lita på i vått o torrt.
Sen kan du ha 25 vänner du känner så där som lika gärna kan kvitta.
Där har du min åsikt.
Så ordet få passar inte in på vänner om du frågar mig.
Citera
2014-02-13, 22:27
Medlem
Det är ju viktigare att ha riktiga vänner som finns där för en och som man vet ställer upp för en under svåra tider, än att ha många ytliga vänner, men som försvinner så fort något blir svårt/rykten går omkring osv.

Tycker att det absolut inte spelar någon roll om någon har få vänner eller många, det viktiga är vad man själv tycker om personen. Sedan genom att lära känna en person, kan man oftast utöka sin vänkrets, genom att lära känna personens vänner.

Anledningen till varför folk ofrivilligt har få vänner är nog på grund av socialkompetens, ifall personen är tillbaka dragen eller blyg samtidigt finns det de som kanske framstår som ensamvargar och inte lockar till sig folk, kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in