Citat:
Ursprungligen postat av
Melissan
Oavsett marknadspris och allt så måste jag alltid ha en kontantinsats på 15%? Och det är inget jag kan baka in delvis i ett bottenlån om marknadsvärdet är så pass högt?
Ja du måste alltid ha en kontantinsats på mellan 10-20% av priset (skiljer sig mellan olika banker vill jag minnas) och hela grejen med den är att du INTE kan baka in den i vare sig botten- eller topplånet. Har du inte pengar till insatsen är det typ blancolån som gäller, vilket kan bli dyrt beroende på hur stort det blir..
Jag ska i övrigt inte svära på hur det funkar med lånet men du bör få låna pengar baserat på det huset är värderat till (inte vad det är taxerat till). Vill minnas att vårt hus är taxerat till strax under 500k medan det är värderat till ca 800k senast vi värderade om det.
Vi har lån (har endast bottenlån) på strax över 500k vilket inte skulle vara möjligt om lånet baseras enbart på tax.värdet eftersom du inte får låna upp mer än en viss procent av vad det är värderat till.
Blir det däremot så att du köper huset för tax.värdet så är det ju det som huslånet kommer utgå från, men det finns ju inga garantier för att du kommer att betala det exakta taxeringsvärdet, du kan få bostaden för både mer och mindre än vad det är taxerat till.