2014-02-13, 17:16
Medlem
Melissans avatar
Tjena! Det är så att jag har blivit erbjuden att köpa ett hus av en äldre bekant. Taxeringsvärdet är på 1100000. Han säger att han nyligen gjorde en värdering av huset, och den mäklaren kom fram till att marknadsvärdet ligger på 1500000 kr.

Min fråga är alltså;
Jag går till banken och vill låna 1100000 kr. Ska jag ha ett lån baserat på köpepriset (tax-värdet), eller på marknadsvärdet?
Det var någon som sa att man kunde få lånet på marknadsvärdet. Men frågan är ju om banken säger det frivilligt utan påtryckningar isåfall. Är det någon som vet om det stämmer? Det gör ju en hel del på månadskostnaden om man kan få in det mesta i ett bottenlån.
Citera
2014-02-13, 17:24
Medlem
Jag tror inte banken har så stor koll på detta.

Jag skaffade för några år sedan ett lånelöfte (inte för en speciell bostad) på 800.000kr.

Jag hade enkelt kunna hamna i ett budkrig med en annan person och vinna en lägenhet som är värd 400.000 för 700.000 kr.

Så länge jag betalar 15% kontant (100.000kr) så går banken med på köpet.
Citera
2014-02-13, 17:58
Medlem
Melissans avatar
Oavsett marknadspris och allt så måste jag alltid ha en kontantinsats på 15%? Och det är inget jag kan baka in delvis i ett bottenlån om marknadsvärdet är så pass högt?
Citera
2014-02-13, 18:43
Medlem
trottwells avatar
Det viktigaste är din återbetalningsförmåga, det är det första banken tittar på.
Citera
2014-02-13, 18:51
Medlem
Melissans avatar
Återbetalningsförmågan är ingen fara. Har redan varit inne och haft ett möte med banken, men då var det inte frågan om något speciellt objekt.
Citera
2014-02-13, 19:04
Citat:
Ursprungligen postat av Melissan
Tjena! Det är så att jag har blivit erbjuden att köpa ett hus av en äldre bekant. Taxeringsvärdet är på 1100000. Han säger att han nyligen gjorde en värdering av huset, och den mäklaren kom fram till att marknadsvärdet ligger på 1500000 kr.

Min fråga är alltså;
Jag går till banken och vill låna 1100000 kr. Ska jag ha ett lån baserat på köpepriset (tax-värdet), eller på marknadsvärdet?
Det var någon som sa att man kunde få lånet på marknadsvärdet. Men frågan är ju om banken säger det frivilligt utan påtryckningar isåfall. Är det någon som vet om det stämmer? Det gör ju en hel del på månadskostnaden om man kan få in det mesta i ett bottenlån.

Lånet kommer naturligvis att baseras på det aktuella priset. Marknadsvärde finns det nämligen bara ett. Det pris säljare och köpare enas om. Sedan finns det ingen marknad för det huset på ett tag.
Citera
2014-02-13, 19:47
Medlem
Devilsweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melissan
Oavsett marknadspris och allt så måste jag alltid ha en kontantinsats på 15%? Och det är inget jag kan baka in delvis i ett bottenlån om marknadsvärdet är så pass högt?

Ja du måste alltid ha en kontantinsats på mellan 10-20% av priset (skiljer sig mellan olika banker vill jag minnas) och hela grejen med den är att du INTE kan baka in den i vare sig botten- eller topplånet. Har du inte pengar till insatsen är det typ blancolån som gäller, vilket kan bli dyrt beroende på hur stort det blir..

Jag ska i övrigt inte svära på hur det funkar med lånet men du bör få låna pengar baserat på det huset är värderat till (inte vad det är taxerat till). Vill minnas att vårt hus är taxerat till strax under 500k medan det är värderat till ca 800k senast vi värderade om det.
Vi har lån (har endast bottenlån) på strax över 500k vilket inte skulle vara möjligt om lånet baseras enbart på tax.värdet eftersom du inte får låna upp mer än en viss procent av vad det är värderat till.
Blir det däremot så att du köper huset för tax.värdet så är det ju det som huslånet kommer utgå från, men det finns ju inga garantier för att du kommer att betala det exakta taxeringsvärdet, du kan få bostaden för både mer och mindre än vad det är taxerat till.
Citera
2014-02-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devilsweet
Blir det däremot så att du köper huset för tax.värdet så är det ju det som huslånet kommer utgå från, men det finns ju inga garantier för att du kommer att betala det exakta taxeringsvärdet, du kan få bostaden för både mer och mindre än vad det är taxerat till.

Det man kan göra är att köpa ett hus till ett pris "under" marknadspris och låna till hela beloppet, låt oss säga 500.000.

Sen flyttar man in och begär ut en mäklare som kommer och tittar på huset och skriver en värdering på 700.000. Sen går man till banken med den nya värderingen och lägger om lånen så att hela summan (500.000kr) blir ett bottenlån.

Det är heller inte ovanligt att om man köpt ett hus med t ex 70% belåning så ökar man belåningen i kronor när värdet på huset går upp men behåller belåningsgraden.
Citera
2014-02-13, 21:46
Medlem
Devilsweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det man kan göra är att köpa ett hus till ett pris "under" marknadspris och låna till hela beloppet, låt oss säga 500.000.

Sen flyttar man in och begär ut en mäklare som kommer och tittar på huset och skriver en värdering på 700.000. Sen går man till banken med den nya värderingen och lägger om lånen så att hela summan (500.000kr) blir ett bottenlån.

Det är heller inte ovanligt att om man köpt ett hus med t ex 70% belåning så ökar man belåningen i kronor när värdet på huset går upp men behåller belåningsgraden.

Precis! Så har vi gjort peu on peu när vi renoverat i och med att vi köpte ett riktigt renoveringsobjekt. Tack för att du satte ord på det jag försökte skriva men raderade efter tre försök till att uttrycka mig förståligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in