Citat:
Ursprungligen postat av
gruvjagarn
Jag tycker däremot att det är bra att hålla koll på vilka idioter som bor i ens närhet. Jag sökte av mitt villaområde när det fortfarande fanns möjlighet och hittade faktiskt ingenting. Vet dock om att en av grannarna blottade sig för både vuxna kvinnor och både blottade sig samt runkade inför tonårstjejer, men det var väl för ca 15 år sedan. Tror inte han blev fälld eller ens anmäld.
Visst kan man trilla dit för ex ringa narkotikabrott och ändå vara en schysst människa.

Jag tänker inte försöka övertala någon till att ta avstånd från öppna databaser av dömda personer, för jag förstår att väldigt många (med rätta) vill veta vad ens grannar gjort. Men jag kan bara för sakens skull säga varför jag inte vill att t.ex. lexbase ska finnas:
Integritetskränkande - Många suckar nog högt över det här, men jag menar på allvar att vissa saker ska vara dolda, eller åtminstone svårtillgängliga. Vad man är dömd för är en av dessa.
Avtjänat straff - Är man dömd har man fått ett straff. Lexbase är ytterligare en bestraffning, och den kommer sitta i hela ens liv. Folk i verkligheten är inte lika toleranta som flashbackare och det är nog inte så roligt att bli hatad av ett helt grannskap/by (tycker synd om dömda personer som bor i små byar), speciellt inte om det är för småsaker, t.ex. narkotikabrott.
Rädsla - Det skapar en onödig rädsla hos allmänheten. Jag har t.ex. gamla kollegor som på fullaste allvar blev förskräckta när de såg att det finns mängder av dömda på deras gata. Vissa har bott i samma område >40 år och stormtrivis, men nu känner de ett obehag (extra roligt när de rika innerstadsborna får se mängden dömda, de verkar trott att det var ett brottsfritt paradis).
"Felaktigeher" - Den här punkten går förstås att åtgärda med en massa jobb, men det finns ju mängder med exempel på hur fel personer pekats ut eller att en person pekats ut utan att ha begått ett brott.
Citat:
Ursprungligen postat av
madmwazel
Standardargumentet är väl USA-modellen, där man som småbarnsfamilj vill veta om det bor en dömd pedofil i området eller dylikt.
Fast
väldigt många ser just USA-modellen som ett grovt misslyckande. Just pga att människor på gjort något dumt som 18åring blir straffad ända till deras död och för att amerikanarna blir hysteriska så fort en dömd befinner sig i grannskapet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faman
Men räcker det inte att ens en gång någon går in i någons sovrum och våldtar någons fru?
Fast så där kan du inte tänka, av flera skäl.
Bara för att någon begått ett brott en gång behöver hen inte göra det igen.
Brottet kanske inte ens var ett vålds/sexbrott, så då behöver du inte vara orolig.
Att göra något sådant är så ovanligt (kan inte på rak arm komma på något fall) att det vore rimligare att t.ex. förbjuda alla människor att vistas utomhus efter 22:00. Då jävlar kan jag garantera att frugan din kommer kunna sova gott och säkert.