2016-03-03, 21:18
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
Bara ett skitdåligt spiralblock i plast.
Helt klart bättre än inget tills du har råd att köpa ett par riktiga.
Citera
2016-03-03, 21:58
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Helt klart bättre än inget tills du har råd att köpa ett par riktiga.
Tror inte att skoblocket ens är i samma storlek som skon utan det är typ 1-2 storlekar för stor. Kan man inte lika gärna använda papper eller tyg i nödfall? Hur verkar för övrigt herr stils egna skoblock vara? Värt att köpa eller ska man köpa något annat par?
Citera
2016-03-03, 22:13
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Tror inte att skoblocket ens är i samma storlek som skon utan det är typ 1-2 storlekar för stor. Kan man inte lika gärna använda papper eller tyg i nödfall? Hur verkar för övrigt herr stils egna skoblock vara? Värt att köpa eller ska man köpa något annat par?

Herrstils skoblock premium är utmärkt.
Citera
2016-03-03, 22:21
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:

Premiumblocken är som sagt bra. Tills vidare funkar det om du kör in tidningspapper så att skon torkar och håller formen när du har använt dem.
Citera
2016-03-03, 22:31
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Klart man kan. Skoblock är allra viktigast precis efter användning när skorna fortfarande är varma och fuktiga, det är då de riskerar att sjunka ihop/ändra form om de inte rätas ut av ett skoblock. Skorna kommer däremot inte att gå sönder eller bli förstörda om man glömmer skoblock då och då (t.ex. om man sover borta eller liknande), men använder man aldrig skoblock kan man ränka med att skorna kommer se ut så här efter ett tag.

Under en resa hade jag inte med mig skoblock till skorna jag hade på fötterna under resans gång, då fick man vara uppfinningsrik. Skorna som hade använts under dagen fick skoblocken medan de torkade, och i det andra paret tryckte jag bara in ett par skopåsar i, mest för att kunna sova gott på natten.
Citera
2016-03-03, 23:02
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Herrstils skoblock premium är utmärkt.
Funkar de utmärkt till ett par skor som har en väldigt avsmalnad tå? Jag antarz att man kan ändra på tåbredden på dessa block?
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Premiumblocken är som sagt bra. Tills vidare funkar det om du kör in tidningspapper så att skon torkar och håller formen när du har använt dem.
Gör det något om man lämnar skorna utan någonting i dem om man inte har använt dem?
Citat:
Klart man kan. Skoblock är allra viktigast precis efter användning när skorna fortfarande är varma och fuktiga, det är då de riskerar att sjunka ihop/ändra form om de inte rätas ut av ett skoblock. Skorna kommer däremot inte att gå sönder eller bli förstörda om man glömmer skoblock då och då (t.ex. om man sover borta eller liknande), men använder man aldrig skoblock kan man ränka med att skorna kommer se ut så här efter ett tag.

Under en resa hade jag inte med mig skoblock till skorna jag hade på fötterna under resans gång, då fick man vara uppfinningsrik. Skorna som hade använts under dagen fick skoblocken medan de torkade, och i det andra paret tryckte jag bara in ett par skopåsar i, mest för att kunna sova gott på natten.
Sover väldigt ofta över hos polare(2-4 gånger i månaden) och detta görs då oplanerat. hur bör man göra då? Många kanske ser det lite fanatiskt att hålla på och fylla skon med tidningspapper klockan tre på natten
Citera
2016-03-03, 23:46
Medlem
Citat:
Gör det något om man lämnar skorna utan någonting i dem om man inte har använt dem?
Så länge det är enstaka undantag gör det absolut ingenting alls. Det är väldigt ofta jag inte orkar sätta i blocken när jag kommer hem på fyllan, och det händer även att jag inte gör det när jag är nykter. Det är inte att rekommendera förstås, men så länge du roterar skorna och inte struntar i blocken ofta är det inga problem alls.

Citat:
Sover väldigt ofta över hos polare(2-4 gånger i månaden) och detta görs då oplanerat. hur bör man göra då? Många kanske ser det lite fanatiskt att hålla på och fylla skon med tidningspapper klockan tre på natten
Jag skulle då inte bry mig, och jag utgår från att du har mer än ett par skor. När jag skrev att du inte skulle vara rädd för att använda skorna menade jag inte att du skulle använda dem varje dag i flera månader.

Varför sover du över hos kompisar så ofta? Det ligger nära tillhands att tro att det är krogvändor, eller i alla fall något som kostar pengar. Skippa det en helg eller två och köp ett par block.
Citera
2016-03-04, 11:36
Medlem
Citat:
Det var nog mest för att kunna sova gott ja.

När jag reser brukar jag ha med mig två par skor och ett par skoblock. Sen gör jag, precis som du, som så att de skorna jag nyss använt får blocken. Det andra paret får dock vara utan.
Citera
2016-03-04, 15:25
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:

Nejdå, det är inga problem. Jesper skriver bland annat om det i sitt tips om säsongsförvaring på Shoegazing:
http://www.shoegazing.se/2016/02/22/...ongsforvaring/

Har man skoblock till alla sina skor är det så klart bra att ha dem ståendes i skorna under vilan, men annars räcker det gott med att bara se till att det varit block i dem när de torkat efter sista användningen/tvätten, så att lädret är helt torrt, då om man tar ur blocken så drar inte lädret ihop sig alls på samma sätt utan håller sig mer eller mindre intakt även utan skoblock.
Citera
2016-03-04, 18:47
Medlem
Burnhams avatar
Kan inte göra annat än att tacka er i denna tråd för eder hjälp. Tack så mycket, skoblock ska införskaffas så snabbt som möjligt
Citera
2016-03-04, 19:17
Medlem
Citat:
Kan inte göra annat än att tacka er i denna tråd för eder hjälp. Tack så mycket, skoblock ska införskaffas så snabbt som möjligt
Se det så här. Ett par kvalitetsskor kostar minst 2000kr. Hammargruppens block ligger på ca 500, och är att betrakta som relativt dyra för standardblock. Skorna håller i kanske 10-15 år. Blocken håller en livstid och mer.

Det jag försöker säga är du inte ska vara dumsnål. Man måste inte ha Hammargruppens block, och jag vill heller inte säga att de med nödvändighet är bättre än konkurrenterna, men med tanke på hur liten del de är av totalkostnaden är det jättedumt att välja sämre block för att spara en hundralapp eller två.

Har du inte råd med skor och block har du inte råd med skorna.
Citera
2016-03-04, 20:13
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Se det så här. Ett par kvalitetsskor kostar minst 2000kr. Hammargruppens block ligger på ca 500, och är att betrakta som relativt dyra för standardblock. Skorna håller i kanske 10-15 år. Blocken håller en livstid och mer.

Det jag försöker säga är du inte ska vara dumsnål. Man måste inte ha Hammargruppens block, och jag vill heller inte säga att de med nödvändighet är bättre än konkurrenterna, men med tanke på hur liten del de är av totalkostnaden är det jättedumt att välja sämre block för att spara en hundralapp eller två.

Har du inte råd med skor och block har du inte råd med skorna.
Jag förstår vad du menar. Så hammargruppens skoblock är att föredra över Herrstils?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in