2015-02-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dustof
Jag har ett par skoblock från Skolyx i storlek 43, men det har visat sig att jag egentligen bör köpa skor i storlek 42,5.

Ska jag beställa nya skoblock i 42 till mina nya Carmina pjux med Rain-last? Eller funkar 43?

Skulle tro att skoblocken kommer att vara för stora.
Citera
2015-02-15, 13:19
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Jag har ett par skoblock från Skolyx i storlek 43, men det har visat sig att jag egentligen bör köpa skor i storlek 42,5.

Ska jag beställa nya skoblock i 42 till mina nya Carmina pjux med Rain-last? Eller funkar 43?

Ifall du kan byta, så ja. Men att köpa nya? Nej behövs inte enligt mig, en halv storlek är ingen märkvärdig stor skillnad. Annars kan jag tänka mig köpa dina 43or för en billig peng
Citera
2015-02-15, 13:26
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:

Här har du en liten jämförelse mellan Herrstils och Skolyx skoblock:
(FB) Tråden om skoblock (utbruten tråd /Mod)

Hur ligger du till bland storlekarna? Om du är en stor 42,5 kanske block i 43 är utmärkt. Storlekar kan ju också variera lite mellan olika tillverkare och läster. Du får testa dig fram!
Citera
2015-02-15, 13:27
Medlem
Citat:

Jag har både Skolyx och Herrstils skoblock i strl 42. Till mina Carmina Rain-oxfords strl 8,5 önskar jag att jag hade köpt block i strl 41 istället. Dessutom är Skolyx skoblock större än Herrstils, ffa i hälen, så jag skulle definitivt gått ner i storlek om jag var du.

Se mitt inlägg i skoblockstråden som Sapphirus länkar till.
Citera
2015-02-15, 17:26
Medlem
sucuks avatar
Ett för stort skoblock bort vara ganska enkelt att åtgärda, leta upp ett snickeri och be dem slipa ner dem lite, sedan sätta sig med sandpapper och ordna sista finputsen. Billigare än att köpa nya åtminstone får man hoppas.
Citera
2015-02-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Här har du en liten jämförelse mellan Herrstils och Skolyx skoblock:
(FB) Tråden om skoblock (utbruten tråd /Mod)

Hur ligger du till bland storlekarna? Om du är en stor 42,5 kanske block i 43 är utmärkt. Storlekar kan ju också variera lite mellan olika tillverkare och läster. Du får testa dig fram!

Tack för svar.

Skoblocken i 43 satt rätt tight på ett par kängor jag testade, så känns tveksamt att en smalare läst och mindre storlek kommer fungera. Får helt prova med 43, frågan är ju om 42 är för stort också.

Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Jag har både Skolyx och Herrstils skoblock i strl 42. Till mina Carmina Rain-oxfords strl 8,5 önskar jag att jag hade köpt block i strl 41 istället. Dessutom är Skolyx skoblock större än Herrstils, ffa i hälen, så jag skulle definitivt gått ner i storlek om jag var du.

Se mitt inlägg i skoblockstråden som Sapphirus länkar till.

Tack för svar.

Du tror alltså att skoblocket från Skolyx passar bättre i 41 än 42 till Rain-lästen i 8.5? Då kör jag nog på det istället.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ett för stort skoblock bort vara ganska enkelt att åtgärda, leta upp ett snickeri och be dem slipa ner dem lite, sedan sätta sig med sandpapper och ordna sista finputsen. Billigare än att köpa nya åtminstone får man hoppas.

Ja, tack för tipset, om jag inte sätter blocket i kängorna ska jag nog försöka slipa ner dem.

--

Synd att Yanko inte kör någon sko med gummipålägg, annars verkar det som en högintressant sko i den prisklassen.
Citera
2015-02-15, 17:36
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Synd att Yanko inte kör någon sko med gummipålägg, annars verkar det som en högintressant sko i den prisklassen.

Yanko har skor med gummisulor också. Skolyx har bland annat en billig MTO-tjänst där du kan välja gummisulor, 600 kr extra.
Citera
2015-02-15, 18:35
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Skoblocken i 43 satt rätt tight på ett par kängor jag testade, så känns tveksamt att en smalare läst och mindre storlek kommer fungera. Får helt prova med 43, frågan är ju om 42 är för stort också.

Tack för svar.

Du tror alltså att skoblocket från Skolyx passar bättre i 41 än 42 till Rain-lästen i 8.5? Då kör jag nog på det istället.

Ja, tack för tipset, om jag inte sätter blocket i kängorna ska jag nog försöka slipa ner dem.

--

Ja, jag var på vippen att skicka tillbaka mina 42or och byta mot 41 men kartongen hamnade tydligen i återvinningen innan jag hade bestämt mig för hur jag skulle göra. Jag har ganska smala hälar så därför vill jag inte trycka ut hälarna mer än nödvändigt men om du ändå skall byta/beställa nya så skulle jag valt strl 41.

En slipmaskin är ett annat sätt att lösa problemet
Citera
2015-02-27, 19:44
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Jag är lite nyfiken på hur det här gick. Care to update?
Ursäkta sent svar! Det har faktiskt gått jättebra. Efter några veckor lade jag lite mer tejpat hushållspapper längs sömmen på insidan av foten. Jag använder fortfarande samma fotblock med DIY utlästning.

Edit: för den som vill följa med i tråden är det här ShogunAssasins post.
Citera
2015-02-28, 16:40
Medlem
Failminens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton
Ursäkta sent svar! Det har faktiskt gått jättebra. Efter några veckor lade jag lite mer tejpat hushållspapper längs sömmen på insidan av foten. Jag använder fortfarande samma fotblock med DIY utlästning.

Edit: för den som vill följa med i tråden är det här ShogunAssasins post.
Vilken elegant lösning.
Citera
2015-03-04, 21:24
Medlem
Jag tänkte göra en beställning från Herrstil.se på nödvändigheter till mina skor, så som skoblock, skohorn och rengöringsprodukter. Frågan är vilka rengöringsprodukter jag behöver för att hålla mina skor i toppskick?

Det ska användas till svarta skinnskor, mörkbruna skinnskor samt mörkbruna mockaskor. Och här är urvalet: http://herrstil.se/category.html/saphir

Mycket tacksam för svar!
Citera
2015-03-05, 22:41
Medlem
Ofredens avatar
Pommadier är den vanliga skokrämen, bör väljas i något mörkare nyans än skon för att den ska behålla sin färg över tid. Pate de Luxe behövs bara ifall du vill ha hög glans. Renovateur kan vara bra för att pigga upp torrare läder, ex.vis. skor som fått stå i garderoben över vinter/sommar. En putsborste för svart skokräm, en för brunt, och en för att borsta av smuts vid hemkomst, kör jag med.

Mockavård har jag ingen större koll på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in